|
Právo Sharia, zejména islámské bankovnictví, ve vztazích s mezinárodním prvkem
Hrdličková, Ivana ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Dolanská Bányaiová, Lucie (oponent) ; Zavadilová, Marta (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Právnická fakulta Abstrakt dizertační práce Téma dizertační práce: Právo Sharia, zejména islámské bankovnictví ve vztazích s mezinárodním prvkem Autor: JUDr. Ivana Hrdličková Školitelka: Prof. JUDr. Monika Pauknerová, CSc., DSc. Praha, únor 2012 Klíčová slova: Islámské právo, finanční služby, bankovní obchody, mezinárodní právo, mudáraba, murábaha, mušáraka, idžara, volba práva, halal, gharar, ribá, maisir, sukuk, salam, istisna, fiqh, šarí'a, smlouva. Disertační práce na téma Islámské právo, zejména islámské bankovnictví, ve vztazích s mezinárodním prvkem, se zabývá aktuálním oborem islámského práva, jeho principy a fungováním. Islám ani islámské právo samo o sobě není právním systémem, který by zavazoval jakýkoli stát nebo byl platný na určitém území. Ve státech, kde převažuje muslimská populace, je však právní systém do určité, větší či menší míry, na islámském právu založen. Zejména vzhledem k velké migraci obyvatel také islámské právo stále intenzivněji a nevyhnutelněji zasahuje do práva mezinárodního. Právní úprava mezinárodního práva soukromého za podmínek zákonem stanovených vede k použití zahraničního právního řádu. Lze se tak setkat s právní úpravou, založenou na islámském právu, a to i v oblasti smluvního práva a závazků. V obchodních smlouvách, jejichž jednou stranou...
|
|
Hledání legitimního vládce v sektách šī'itského islámu
Růžička, Jan ; Barša, Pavel (vedoucí práce) ; Slačálek, Ondřej (oponent)
Cílem diplomové práce je klasifikovat podobu panství a vlády v šī'itském politickém myšlení, jejich vývoj i schopnost obstát v politické praxi. Především si všímám způsobu chápání politické moci a jejího kardinálního spojení s osobou imáma, jež představuje světského i náboženského vůdce komunity. K popisu výše uvedených problémů využívám realitu prvotního islámu včetně šī'itské argumentace pro rozpad muslimské ummy, dále důvody, které vedly k mnohonásobnému štěpení šī'ismu včetně analýzy konkrétních příkladů (Dvanáctníci, Ismā'īla, Hašašíni, Alawi, Duryz, moderní Íránská islámská republika) a konečně deskripci zásadní reformulace panství a vztahu komunity k němu provedené ajatollāhem Chomejnīm. Právě od jeho politického konceptu Wilājat al-faqīh odvíjím i analýzu modernizačních procesů v šī'itském politickém myšlení vedených za tím účelem, aby bylo stále aktuální, ale neodchýlilo se od zjeveného. Moji snahou je proto analyzovat, zda Wilājat al-faqīh lze ještě chápat jako návrat ke kořenům šī'ismu či zda jde o novou kvalitu, která buď sakrální a moderně profánní propojí, nebo naopak trvale oddělí.
|