Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  předchozí11 - 15  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Způsoby začlenění teorie valenční syntaxe do výuky českého jazyka na 2.stupni základní školy
Žiláková, Renata ; Machová, Svatava (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Čechová, Marie (oponent)
Disertační práce s názvem Způsoby začlenění teorie valenční syntaxe do výuky českého jazyka na 2. stupni základní školy se zabývá problematikou valenční syntaxe ve vztahu k výuce syntaxe na druhém stupni základní školy. Hlavním cílem disertační práce je popsat, zpřesnit a definovat principy, na jejichž základech je možné začlenit valenční teorii do výuky českého jazyka na druhém stupni základní školy s přihlédnutím k žákovským představám o struktuře české věty. Disertace ve třech hlavních částech seznamuje čtenáře s vývojem pohledu na valenční syntax jako vědeckou disciplínu v českém i zahraničním prostředí, neboť didaktická transformace učebního obsahu musí vždy z vědeckých teorií vycházet a být s nimi v souladu, dále ve druhé části práce analyzuje didakticky transformované obsahy učiva valenční syntaxe v učebních materiálech určených pro druhý stupeň základní školy a ve třetí části na základě praktického kvalitativního výzkumu definuje žákovské prekoncepty vztahující se k formální a významové struktuře věty. Předložená disertační práce mimo jiné poukazuje na nutnost sledování žákovských prekonceptů ve výuce českého jazyka tak, aby výuka byla ve výsledku pro žáky nejen přínosná, ale též zajímavá. Hodnota předložené práce je mimo jiné v tom, že může sloužit jako pomoc pedagogům českého jazyka v jejich...
Konstruktivismus ve vyučování českého jazyka na střední škole.
Štěpáník, Stanislav ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent) ; Svobodová, Jana (oponent)
Práce zkoumá možnosti a limity implementace konstruktivistických prvků do vyučování českého jazyka. Zatímco v didaktice matematiky a přírodovědných předmětů je perspektiva konstruktivismu dynamicky rozvíjena, v lingvodidaktice je doposud oblastí neprobádanou. Na vybrané části syntaktického učiva (vztahy v souřadném souvětí) byla v reálném terénu dvou tříd střední školy experimentálně ověřována efektivita vymodelovaného konstruktivistického vyučovacího postupu v kontrastu s postupem tradičním, v našich školách obvyklým. Jelikož konstruktivistické vyučování navazuje na předchozí znalosti žáků, byly před realizací samotného experimentu na jednom vybraném subjektu zkoumány žákovské představy ve vytipované partii učiva; ty byly následně zohledněny při designování postupů v experimentální třídě. Je nezbytně nutné, aby ve vyučování českého jazyka byly využívány jazykové prekoncepty žáků, jejich přirozená jazyková kompetence a aby vyučování mělo na jazykové jevy sémanticko-funkční, resp. komunikační pohled. Výsledky výzkumu naznačují, že konstruktivistické prvky lze ve vyučování češtiny s úspěchem využít a jejich efektivita může být v některých ohledech vyšší, než je tomu u postupů tradičních. Problematika v této práci pouze nastíněná si v každém případě zasluhuje další extenzivní zkoumání. Powered by TCPDF...
Konstruktivismus ve vyučování českého jazyka na střední škole
Štěpáník, Stanislav ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce)
Práce zkoumá možnosti a limity implementace konstruktivistických prvků do vyučování českého jazyka. Zatímco v didaktice matematiky a přírodovědných předmětů je perspektiva konstruktivismu dynamicky rozvíjena, v lingvodidaktice je doposud oblastí neprobádanou. Na vybrané části syntaktického učiva (vztahy v souřadném souvětí) byla v reálném terénu dvou tříd střední školy experimentálně ověřována efektivita vymodelovaného konstruktivistického vyučovacího postupu v kontrastu s postupem tradičním, v našich školách obvyklým. Jelikož konstruktivistické vyučování navazuje na předchozí znalosti žáků, byly před realizací samotného experimentu na jednom vybraném subjektu zkoumány žákovské představy ve vytipované partii učiva; ty byly následně zohledněny při designování postupů v experimentální třídě. Je nezbytně nutné, aby ve vyučování českého jazyka byly využívány jazykové prekoncepty žáků, jejich přirozená jazyková kompetence a aby vyučování mělo na jazykové jevy sémanticko-funkční, resp. komunikační pohled. Výsledky výzkumu naznačují, že konstruktivistické prvky lze ve vyučování češtiny s úspěchem využít a jejich efektivita může být v některých ohledech vyšší, než je tomu u postupů tradičních. Problematika v této práci pouze nastíněná si v každém případě zasluhuje další extenzivní zkoumání. Powered by TCPDF...
Diktáty v didaktice ČJ na 2. stupni
PRÁŠILOVÁ, Romana
Tématem diplomové práce jsou diktáty a pravopisná cvičení v rámci didaktiky českého jazyka. Práce se skládá z teoretické části, která obsahuje definici pojmu didaktika českého jazyka, její zařazení mezi ostatní vědní disciplíny a jejich vztah. V této části práce se také zaměřuji na pravopis, jehož součástí jsou rovněž diktáty. Jádrem teoretické části je charakteristika diktátu, zásady diktovaného textu a hodnocení a klasifikace napsaných diktátů. Součástí této práce je také kapitola pojednávající o specifických poruchách učení.Praktická část této diplomové práce je věnována analýze učebnic českého jazyka a pravopisných publikací. Podrobně jsou zde popsány jednotlivé formy diktátů, jejichž tématem je interpunkce. V závěru práce je stručné shrnutí a zhodnocení analýzy jednotlivých typů diktátů, popřípadě pravopisných cvičení.
Trávení volného času žáky 2. st. ZŠ v souvislosti s Čj a Aj
PECHOVÁ, Alena
Tato diplomová práce se zabývá tématem volného času žáků na 2. stupni základních škol v souvislosti se školními předměty český a anglický jazyk. Cílem je zjistit jaké množství svého volného času žáci věnují právě činnostem, které nějak s těmito předměty souvisí a porovnat, zda dochází k rozdílům v trávení volného času u žáků žijících ve větších a menších městech či na vesnicích. Teoretická část práce se věnuje výkladu pojmu volný čas, pedagogika volného času či jiným poznatkům z této oblasti a vymezuje základní volnočasová zařízení. Teoretická část také přináší poznatky z didaktik předmětů český a anglický jazyk. Praktická část využívá dotazníků, které zjišťují, do jaké míry tráví žáci 2. stupně základní školy volný čas činnostmi, které souvisí s českým a anglickým jazykem, a zda se výsledky liší u žáků vybraných škol ve větších a menších městech či na vesnicích.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   předchozí11 - 15  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.