Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 62 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Neizokinetické vzorkování prachových částic
Šenk, Daniel ; Zlevorová, Tereza (oponent) ; Lachman, Jakub (vedoucí práce)
Předložená práce se zabývá stanovování koncentrace prachových částic uvolňovaných při provozu spalovacích kotlů. Přesnost těchto měření může být ovlivněna řadou faktorů. Jedním z hlavních faktorů je poměr mezi rychlostí plynu v odběrové sondě a rychlostí plynu v potrubí. Je-li tento poměr různý od 1 mluvíme o tzv. neizokinetickém odběru. ČSN pro dané kotle předepisuje mezní odchylky od této hodnoty. Pro automatické kotle na biomasu je dovolené rozmezí hodnot 0,70 až 1,50. Pro hodnoty v tomto rozsahu byly manuální gravimetrickou metodou stanoveny hmotnostní koncentrace prachových částic při spalování dřevních a slunečnicových pelet. Hmotnostní koncentrace byly následně přepočteny na relativní chybu měření vůči referenčním hodnotám za izokinetických podmínek. Pro dolní mezní odchylku byla stanovena relativní chyba měření až 22,9 %. V horní oblasti dochází k odchýlení od referenčních hodnot až o 39,7 %. V této oblasti nastává podhodnocení koncentrace prachových částic, bylo by tedy vhodné zvážit snížení horní hranice dovoleného izokinetického poměru v ČSN.
Rozptyl znečištění tuhými částicemi z elektromobilů ve městě pomocí CFD
Lipka, Jakub ; Pospíšil, Jiří (oponent) ; Linda, Jakub (vedoucí práce)
Napříč společností často panuje přesvědčení, že elektromobily jsou bezemisní alternativou k automobilům se spalovacími motory. Toto však není pravdivé, jelikož elektromobily sice neprodukují výfukové emise, ale jejich provozem stále dochází ke generování pevných částic, které jsou posléze uvolňovány do okolí. Jedná se převážně o částice vzniklé abrazivními procesy při opotřebení brzd, pneumatik a vozovky. Tyto emise navíc u elektromobilů bývají vyšší, díky jejich zvýšené hmotnosti. V této práci byl proto pomocí CFD vytvořen model rozptylu znečištění tuhými částicemi, které tato vozidla produkují, skládající se z modelu proudění kolem elektromobilu a z modelu unášení pevných částic. Bylo zjištěno, že emise pevných částic jsou prouděním unášeny zejména díky vírovým strukturám vznikajícím za automobilem. Částice mohou být uneseny až 1,9 m nad povrch vozovky a až 2,5 m do stran od automobilu, díky čemuž existuje riziko vdechování vzduchu s vysokou koncentrací těchto částic chodci na přilehlých chodnících.
Studium složení emitovaných pevných částic z domácího spalování
Lesná, Barbora ; Mravcová, Ludmila (oponent) ; Doležalová Weissmannová, Helena (vedoucí práce)
Podstatou této bakalářské práce je analýza chemického složení rozdílných vzorků biomasy. Vzorky biomasy byly spáleny v krbových kamnech, čímž bylo imitováno spalování v domácích topeništích. V této práci jsou ze začátku definována biopaliva a rozdílná chemická složení mezi dřevěnými a bylinnými palivy, která jsou v této práci zkoumána. V dalších kapitolách je představen proces spalování a různé druhy emisí vznikající při spalování tuhých paliv. Pozornost je věnována legislativě a metodám měření aerosolů a následně i metodám jejich chemické analýzy. Poslední kapitoly teoretické části se zaměřují na zdravotní a environmentální rizika, která s sebou pevné částice nesou. V experimentální části jsou popsány procesy odběru filtrů s částicemi, mikrovlnný rozklad těchto filtrů, stejně tak jako vstupního paliva a popela. Dále práce popisuje analýzu chemického složení vstupního paliva, emitovaných částic a popela, ve kterých byly stanovovány kovy metodou absorpční atomové spektrometrie. Je zde popsán výpočet koncentrací tuhých částic na filtru. V diskuzi jsou jednotlivá paliva porovnávána podle obsahu jednotlivých kovů.
Spatio-temporal distribution of atmospheric aerosol in urban and rural environment
Bendl, Jan
Kvalita ovzduší v Evropě zůstává významným problémem v oblasti životního prostředí, který ovlivňuje zdraví a kvalitu života obyvatel. Stacionární síť monitorování kvality venkovního ovzduší sice umožňuje sledovat hlavní trendy, ale vzhledem k vysoké časoprostorové proměnlivosti atmosférického aerosolu není plně reprezentativní pro osobní expozici občanů. Proto jsou zapotřebí měření s vysokým časovým a prostorovým rozlišením, která umožní sledovat jak dynamiku aerosolu, tak identifikovat horká místa a zdroje znečištění. To je nezbytný předpoklad pro úspěšná cílená opatření ke zlepšení kvality ovzduší. Práce se zaměřuje na charakterizaci časoprostorového rozložení atmosférického aerosolu v obydleném prostředí. Byly vyvinuty a použity nové systémy pro mobilní měření určené pro charakterizaci venkovských, městských a příměstských oblastí. Byly provedeny experimenty vedoucí k rozlišení zdrojů aerosolu a stanovení jeho toxikologických účinků. Byl vyvinut nový mobilní měřicí systém pro měření osobní expozice a mapování znečištění v městském a venkovském prostředí. Systém byl použit k měření kvality ovzduší v mnichovském metru a odhalil vysokou dynamiku aerosolů s výrazně vyššími koncentracemi především hrubých částic - především oxidů železa z kolejnic a otěrů kol - ve srovnání s okolním ovzduším (rukopis...
Filtry pevných částic a způsoby jejich regenerace
Štěpánek, Josef ; Svída, David (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o vzniku pevných částic a jejich vlivu na lidské zdraví. Soustředí se na filtry pevných částic a způsoby jejich regenerace. Jsou zde popsány odlišnosti různých konstrukčních řešení. Dále zmiňuje jednotlivé výrobce filtrů pevných částic.
Vliv polymerů na snížení prašnosti
Šubrt, Michal ; Mravcová, Ludmila (oponent) ; Vávrová, Milada (vedoucí práce)
Předložená bakalářská práce řeší problematiku snížení hrubých emisí do okolního prostředí. Za tímto účelem bude ověřen specifický typ polymerní sloučeniny kanadské provenience. Cílem bakalářské práce bude rovněž vytipovat kladné vlastnosti polymeru a určit vhodný způsob aplikace; posuzováno bude již zmíněné snížení prašnosti, zpevnění plochy po aplikaci, případně snížení její propustnosti a zvýšení její maximální hustoty za sucha.
Redukce pevných částic ve výfukových plynech
Dráb, Adam ; Svída, David (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Tato práce byla vypracována pro základní přehled o škodlivinách ve výfukových plynech motorových vozidel a jejich povoleném množství. Soustředí se na metody ke snížení výskytu pevných částic.
Návrh filtrační jednotky pro čištění odpadního plynu
Volánka, Lukáš ; Wegschmied, Roman (oponent) ; Jecha, David (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je zaměřena na návrh filtrační jednotky a na tuhé znečišťující látky neboli TZL, které mají stále významný podíl na znečišťování ovzduší. V první kapitole jsou popsané základní vlastnosti těchto látek a jejich vliv na návrh odlučovače. Další kapitola krátce pojednává o platné legislativě v České republice zabývající se emisními a imisními limity. Ve třetí kapitole, která je zároveň poslední z teoretické části práce, jsou uvedeny a vysvětleny jednotlivé metody odstraňování TZL. Následuje praktická část, věnována zejména návrhu filtrační jednotky pro zadaný případ, která končí měřením emisí a stručným vyhodnocením výsledků.
The concentration of particulate matter in the air of selected areas of the city of Brno and its health risks
Bulejko, Pavel ; Čáslavský,, Josef (oponent) ; Adamec, Vladimír (vedoucí práce)
This thesis deals with air pollution caused by particulate matter (PM) in the city of Brno areas. The theoretical part focuses on potential sources of PM, its chemical composition and size classification and other physic-chemical properties. The next section is devoted to the health risks of PM. In this context, the work aims at the anatomy of respiratory system and the effects of PM on it. Health effects of dust pollution including the potential respiratory and cardiovascular disorders are also discussed. In experimental part, a collection of dust was carried out. The dust collection was carried out in four selected areas. Concentrations of airborne particles PM10 and PM2.5 were determined, subsequently. Concentration of heavy metals and polycyclic aromatic hydrocarbons bound to dust particles was determined. Finally, the comparison between the regulatory standards and results of analysis was done as well as the health risk assessment.
Systémy DPF a SCR
Novodomský, Tomáš ; Janoušek, Michal (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Predložená bakalárska práca sa zaoberá systémami pre znižovanie emisii z výfukových plynov vznetových motorov. Prvá časť práce je venovaná zloženiu výfukových plynov a emisným normám. Práca rozoberá vznik pevných častíc, ich regulovanie systémom DPF a jeho rôzne varianty. Ďalej je tu uvedený princíp znižovania obsahu oxidov dusíka vo výfukových plynoch systémom selektívnej katalytickej redukcie. V záverečnej časti sa nachádza zamyslenie nad budúcnosťou systémov pre znižovanie emisii, emisných noriem a alternatívnych pohonov.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 62 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.