|
Zařízení pro měření tření vzpěry MacPherson
Čapek, Štěpán ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Hejtmánek, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá vývojem zařízení pro měření tření v tlumičové vzpěře typu MacPherson. Práce popisuje mechanické tření, které vzniká v kontaktech jednotlivých částí tlumičové vzpěry. Dále osahuje popis zavěšení MacPherson a jeho porovnáním s dalšími typy zavěšení kola, kvantifikaci sil působící na tlumič při standardním provozu vozidla a v neposlední řadě konstrukční návrh zařízení pro měření zvýšeného tření v tlumiči při jeho zatížení boční silou. V závěru práce jsou popsány výsledky MKP výpočtů napětí a deformace zařízení, které ověřují výsledný návrh.
|
| |
|
Analýza řadicího mechanizmu traktoru
Netopil, Jan ; Řehák, Kamil (oponent) ; Prokop, Aleš (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na řadicí mechanizmy manuálně řazených převodovek traktorů. Poskytuje ucelený přehled všech důležitých konstrukčních uzlů řadicího mechanizmu s rozborem vlivu konstrukce na výslednou velikost síly potřebné k řazení. Hlavním cílem práce je návrh a validace experimentálního zařízení pro měření silových účinků řadicího mechanizmu sériově vyráběného traktoru v reálném provozu. Návrh experimentálního zařízení je podložen studií používané měřicí techniky a obdobných experimentálních zařízení. Finální konstrukce je volena na základě výběru metodou vážených hodnot, zohledňující požadavky na konstrukci. Pro realizaci měření je navržen a sestaven funkční měřicí řetězec. Za účelem vyhodnocení dat z technického experimentu je vytvořen v softwaru MSC Adams View multibody model navrženého experimentálního zařízení, prostřednictvím kterého se z měřených hodnot získají reálné parametry řadicího mechanizmu. Navržené experimentální zařízení přináší možnost kompletní analýzy a následné optimalizace řadicího mechanizmu traktoru.
|
|
Koncepce mechanismu pro ovlivnění proudu spalin na vstupu do turbíny
Závada, Otakar ; Kudláček, Petr (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem nových variant schopných ovlivnit proud spalin na vstupu do turbíny turbodmychadla. Cílem této diplomové práce bylo navrhnout a zhodnotit nová koncepční řešení ovlivňující proud spalin na vstupu do turbíny turbodmychadla. První část této diplomové práce je věnována rešerši stávajících řešení, a to jak těm, která se reálně využívají, tak i koncepcím, které zůstávají zatím pouze v mezích úvah. V následujících kapitolách jsou představena nová a unikátní konstrukční řešení mechanismu. Jednotlivá koncepční řešení cílí na zjednodušení celého mechanismu, a tím i snížení celkových výrobních nákladů. K porovnání a vyhodnocení jednotlivých koncepcí došlo mj. na základě výsledků multibody simulací. Výsledky ukázaly, že v tuto chvíli s ohledem na zvolená hodnotící kritéria, je nejvhodnějším řešením první vlastní koncepce. V závěru jsou formulovány poznatky, které jsou nezbytné k dalšímu koncepčnímu vývoji a zdokonalení mechanismu.
|
|
Rozváděcí ústrojí turbíny turbodmychadla
Řezáč, Vojtěch ; Dlugoš, Jozef (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá konstrukcí mechanismu proměnné geometrie statoru turbíny. V diplomové práci jsou zmapovány v současnosti používané způsoby regulace přeplňování turbodmychadlem. S ohledem na zjištěné informace jsou vytvořeny vlastní návrhy, jež jsou následně srovnávány mezi sebou a s aktuálně používaným systémem Garrett VNT a to z hlediska funkčnosti, průtočného průřezu a ovládacích sil, jež byly získány pokročilými výpočetními metodami v software ADAMS View. Na závěr je provedena diskuse, kde jsou zhodnoceny přínosy a nevýhody návrhů. Následně je navržen další možný postup v jejich vývoji.
|
|
Modelování vibrací pohonných jednotek aplikací virtuálních prototypů
Prokop, Aleš ; Bauer, František (oponent) ; Dundálek, Radim (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou snižování vibrací pohonných jednotek se zaměřením na převodová ústrojí. Tyto celky v závislosti na účelu užití sestávají z velkého množství tvarově složitých komponent vyžadujících pro bezproblémový a tichý chod souhru několika vlastností, jež je nutné stanovit už při konstrukčním návrhu. Mezi nejvýznamnější patří například správně navržený tvar ozubení a s ním související předepsaná přesnost výroby. Z podstaty funkce a účelu užití převodových ústrojí vyplývá poměrně široký rozsah provozních otáček a přenášených zatížení, které v kombinaci s nevhodně zvoleným parametrem řetězce mohou způsobovat řadu problémů. Mezi nejvýznamnější patří vznik vibrací při záběru ozubení a s nimi související hluk, přičemž existuje více mechanizmů vzniku těchto kmitání. I při užití nejmodernějších trendů v oblasti vývoje ozubení, kdy je jejich tvar uzpůsobován a vyvíjen přímo pro daný rozsah zatížení, nelze vznik výše uvedených nerovnoměrností chodu zcela omezit, proto je nutné již při návrhu zároveň přistoupit k eliminaci přenosových cest, jimiž se vibrace šíří na další součásti, do uložení či na povrch struktur. Člověk vnímá tento děj v podobě vibrací a hluku, či změnou teploty v okolí. Se zvyšující se úrovní komfortu a množstvím dopravních prostředků je snahou snížení vibrací a hluku strojních součástí, převodovek nevyjímaje. K posouzení správnosti navržené převodovky se využívají především technické experimenty, které však jsou značně časově a finančně náročné. Z tohoto důvodu je nutné vyvinout postup, jenž využívá jak numerických simulací, tak i experimentálního přístupu, avšak spojuje klady obou přístupů, zejména časovou a finanční úsporu a porovnatelnost výsledků. Za tímto účelem je navržen a fyzicky vyhotoven experimentální stav spolu s jednostupňovou převodovkou umožňující variabilní uspořádání z hlediska změny převodového poměru. Převodovka je podrobena jak numerickým simulacím různé úrovně složitosti, tak i technickému experimentu. Dále je vytvořen univerzální virtuální prototyp v Multibody systému ADAMS, který zohledňuje vliv několika klíčových parametrů z hlediska správné funkce, jako je osová vzdálenost ozubených kol, boční vůle v ozubení, tuhost záběru ozubení, tuhost uložení hřídelů (ložisek) a modální vlastnosti hřídelů a skříně převodovky. V neposlední řadě je zde zakomponován i vliv nevývahy či nerovnoměrnosti otáček vstupního hřídele. Poslední část práce je věnována stručnému popisu aplikace popsané metodiky modelování vibrací na traktorovou převodovku.
|
|
Koncepce mechanismu pro ovlivnění proudu spalin na vstupu do turbíny
Závada, Otakar ; Kudláček, Petr (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem nových variant schopných ovlivnit proud spalin na vstupu do turbíny turbodmychadla. Cílem této diplomové práce bylo navrhnout a zhodnotit nová koncepční řešení ovlivňující proud spalin na vstupu do turbíny turbodmychadla. První část této diplomové práce je věnována rešerši stávajících řešení, a to jak těm, která se reálně využívají, tak i koncepcím, které zůstávají zatím pouze v mezích úvah. V následujících kapitolách jsou představena nová a unikátní konstrukční řešení mechanismu. Jednotlivá koncepční řešení cílí na zjednodušení celého mechanismu, a tím i snížení celkových výrobních nákladů. K porovnání a vyhodnocení jednotlivých koncepcí došlo mj. na základě výsledků multibody simulací. Výsledky ukázaly, že v tuto chvíli s ohledem na zvolená hodnotící kritéria, je nejvhodnějším řešením první vlastní koncepce. V závěru jsou formulovány poznatky, které jsou nezbytné k dalšímu koncepčnímu vývoji a zdokonalení mechanismu.
|
|
Rozváděcí ústrojí turbíny turbodmychadla
Řezáč, Vojtěch ; Dlugoš, Jozef (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá konstrukcí mechanismu proměnné geometrie statoru turbíny. V diplomové práci jsou zmapovány v současnosti používané způsoby regulace přeplňování turbodmychadlem. S ohledem na zjištěné informace jsou vytvořeny vlastní návrhy, jež jsou následně srovnávány mezi sebou a s aktuálně používaným systémem Garrett VNT a to z hlediska funkčnosti, průtočného průřezu a ovládacích sil, jež byly získány pokročilými výpočetními metodami v software ADAMS View. Na závěr je provedena diskuse, kde jsou zhodnoceny přínosy a nevýhody návrhů. Následně je navržen další možný postup v jejich vývoji.
|
|
Analýza řadicího mechanizmu traktoru
Netopil, Jan ; Řehák, Kamil (oponent) ; Prokop, Aleš (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na řadicí mechanizmy manuálně řazených převodovek traktorů. Poskytuje ucelený přehled všech důležitých konstrukčních uzlů řadicího mechanizmu s rozborem vlivu konstrukce na výslednou velikost síly potřebné k řazení. Hlavním cílem práce je návrh a validace experimentálního zařízení pro měření silových účinků řadicího mechanizmu sériově vyráběného traktoru v reálném provozu. Návrh experimentálního zařízení je podložen studií používané měřicí techniky a obdobných experimentálních zařízení. Finální konstrukce je volena na základě výběru metodou vážených hodnot, zohledňující požadavky na konstrukci. Pro realizaci měření je navržen a sestaven funkční měřicí řetězec. Za účelem vyhodnocení dat z technického experimentu je vytvořen v softwaru MSC Adams View multibody model navrženého experimentálního zařízení, prostřednictvím kterého se z měřených hodnot získají reálné parametry řadicího mechanizmu. Navržené experimentální zařízení přináší možnost kompletní analýzy a následné optimalizace řadicího mechanizmu traktoru.
|
|
Modelování vibrací pohonných jednotek aplikací virtuálních prototypů
Prokop, Aleš ; Bauer, František (oponent) ; Dundálek, Radim (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou snižování vibrací pohonných jednotek se zaměřením na převodová ústrojí. Tyto celky v závislosti na účelu užití sestávají z velkého množství tvarově složitých komponent vyžadujících pro bezproblémový a tichý chod souhru několika vlastností, jež je nutné stanovit už při konstrukčním návrhu. Mezi nejvýznamnější patří například správně navržený tvar ozubení a s ním související předepsaná přesnost výroby. Z podstaty funkce a účelu užití převodových ústrojí vyplývá poměrně široký rozsah provozních otáček a přenášených zatížení, které v kombinaci s nevhodně zvoleným parametrem řetězce mohou způsobovat řadu problémů. Mezi nejvýznamnější patří vznik vibrací při záběru ozubení a s nimi související hluk, přičemž existuje více mechanizmů vzniku těchto kmitání. I při užití nejmodernějších trendů v oblasti vývoje ozubení, kdy je jejich tvar uzpůsobován a vyvíjen přímo pro daný rozsah zatížení, nelze vznik výše uvedených nerovnoměrností chodu zcela omezit, proto je nutné již při návrhu zároveň přistoupit k eliminaci přenosových cest, jimiž se vibrace šíří na další součásti, do uložení či na povrch struktur. Člověk vnímá tento děj v podobě vibrací a hluku, či změnou teploty v okolí. Se zvyšující se úrovní komfortu a množstvím dopravních prostředků je snahou snížení vibrací a hluku strojních součástí, převodovek nevyjímaje. K posouzení správnosti navržené převodovky se využívají především technické experimenty, které však jsou značně časově a finančně náročné. Z tohoto důvodu je nutné vyvinout postup, jenž využívá jak numerických simulací, tak i experimentálního přístupu, avšak spojuje klady obou přístupů, zejména časovou a finanční úsporu a porovnatelnost výsledků. Za tímto účelem je navržen a fyzicky vyhotoven experimentální stav spolu s jednostupňovou převodovkou umožňující variabilní uspořádání z hlediska změny převodového poměru. Převodovka je podrobena jak numerickým simulacím různé úrovně složitosti, tak i technickému experimentu. Dále je vytvořen univerzální virtuální prototyp v Multibody systému ADAMS, který zohledňuje vliv několika klíčových parametrů z hlediska správné funkce, jako je osová vzdálenost ozubených kol, boční vůle v ozubení, tuhost záběru ozubení, tuhost uložení hřídelů (ložisek) a modální vlastnosti hřídelů a skříně převodovky. V neposlední řadě je zde zakomponován i vliv nevývahy či nerovnoměrnosti otáček vstupního hřídele. Poslední část práce je věnována stručnému popisu aplikace popsané metodiky modelování vibrací na traktorovou převodovku.
|