|
The reception of existentialism in the novel Bābā Sartre
Bukovinská, Tatiana ; Provazníková, Adéla (vedoucí práce) ; Felčer, Petr (oponent)
Bakalárska práca sa zaoberá satirickým románom Otec Sartre (Bābā Sartr, 2001) súčasného irackého spisovateľa ʿAlīho Badra a využíva ho ako prostriedok k skúmaniu recepcie existencializmu v arabskom svete. Protagonista diela ʿAbd ar-Raḥmān sa vydáva za existencialistu par excellence, avšak v priebehu deja sa vyjavuje jeho plytké chápanie filozofie. Po krátkom historickom a teoretickom úvode práca predstavuje román a následne analyzuje techniky, ktoré autor používa jednak k navodeniu realistického dojmu a jednak k zosmiešneniu celej generácie irackých intelektuálov šesťdesiatych rokov. K románovej satire dochádza skrze zosmiešňovanie recepcie hlavných tém existencializmu (nevoľnosť, odcudzenie, sloboda), pričom práca za východisko k porozumeniu tejto satiry považuje pozorovanie zmien medzi pôvodným existenciálnym námetom a zosmiešneným výsledkom. Kľúčové slová Existencializmus - Irak - Jean-Paul Sartre - Bābā Sārtr - šesťdesiate roky
|
|
Pařížský exil Maḥmúda Darwíše
Mandáková, Tereza ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Felčer, Petr (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem pařížského exilu (1983-1995) v díle a životě palestinského básníka a prozaika Maḥmúda Darwíše. Na základě sebraných rozhovorů s autorem samotným a dostupných publikací si práce klade za cíl poskytnout komplexní obraz na Darwíšův více než desetiletý pobyt v Paříži, specifikovat jeho tehdejší literární tvorbu a vytvořit obraz Darwíšovy pařížské zkušenosti. Tato bakalářská práce je jedním z prvních ucelených popisů zejména jeho společenských a literárních aktivit, které nám přináší různé náhledy nejen na jeho tehdejší život, ale také literární tvorbu. Cílem práce je nejen nabídnout vhled do Darwíšova života v Paříži ze společenského hlediska, ale také poskytnout ucelenější obraz jeho tehdejší literární tvorby.
|
|
Politické motivy v milostné poezii Nizára Qabbáního
Péder, Maxmilián ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Felčer, Petr (oponent)
Cílem práce je ukázat, jakým způsobem se do milostné poezie Nizāra Qabbānīho promítají politické motivy. Na základě básníkovy tvorby bude práce analyzovat vybrané politické motivy v kontextu básníkovy životní zkušenosti, intelektuálního rozhledu a společensko-politického vývoje v Sýrii a arabském světě. Práce je rozdělena do tří částí. První část pojednává o filozofickém rámci Qabbānīho tvorby, zejména poté ve vztahu k jeho současníkovi Adonisovi, a představuje jazykové prvky, které mohou v autorově tvorbě dobře ilustrovat proces integrace sféry politiky do milostné poezie. Druhá část představuje zásadní historické události, které ovlivnily autorovy politické názory, a básníkův náhled na tyto události, stejně jako básníkovu kritiku arabských politických režimů a jejich autoritářských praktik. Poslední část analyzuje básníkovu tvorbu jako celek a ukazuje způsoby, kterými se básníkova politicky orientovaná tvorba prolíná s tvorbou milostnou. Klíčová slova: Nizar Qabbani, Kabbani, Adonis, milostná poezie, Šestidenní válka, svoboda žen 4
|
| |
| |
|
Občanská válka v libanonské kinematografii
Felčer, Petr ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Bielický, Viktor (oponent)
Tématem předkládané diplomové práce je obraz občanského konfliktu v libanonské kinematografii. Práce se skládá ze dvou částí. První z nich shrnuje historický a diskurzivní kontext posledních dvou občanských válek na území Libanonu (1958 a 1975-1991) a popisuje, jakým způsobem se tyto událostí promítají v tvorbě libanonských filmařů. Druhá část práce se zaměřuje na kinematografii válečného období, která je všeobecně méně známá v důsledku dlouhé nedostupnosti velké části tehdy produkovaných snímků. K podrobnější analýze jsou vybrány čtyři hrané filmy z let 1975 až 1985, a to přesněji těch tvůrců, jež dnes platí za průkopníky nového autorského filmu v Libanonu: Mārūna Baġdādīho, Burhāna ˁAlawīji a Jocelyne Ṣaˁb. Zvolenou metodou je sémiotická analýza zaměřující se na charakterizační prvky filmových postav a konfliktní opozice v jednotlivých filmech. Klíčová slova: občanská válka, občanský konflikt, libanonská kinematografie, hraný film, sémiotická analýza, konotace.
|
| |