Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Language learning through adaptive graded readers
Marková, Daniela ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Fúsik, Ondřej (oponent)
ČJ Tato práce se zabývá zjednodušenou četbou a jejím přínosem pro osvojování cizích jazyků, konkrétněji jejím potenciálem ve spojení s interaktivní fikcí a adaptivním vzděláváním. Pro účely této studie byla vytvořena adaptivní zjednodušená četba ve třech stupních obtížnosti (dle slovní zásoby), naprogramována jako interaktivní skript ve formě vizuálního románu a její efektivita byla testována na skupině českých studentů angličtiny v porovnání s kontrolní skupinou. Experimentální skupina mohla postoupit do náročnějších úrovní materiálu za podmínky, že na konci každé kapitoly získala dostatek bodů v hodnocení. Kontrolní skupina dostala neinteraktivní verzi četby bez ověřování připravenosti nutnému k postupu do další úrovně. Výsledky experimentu neodhalily statisticky významný rozdíl mezi dvěma skupinami. Účastníci výzkumu uvedli větší spokojenost s adaptivní verzí četby a ve srovnání s kontrolní skupinou považovali materiál za efektivnější. Implikace studie naznačují, že ačkoli obě verze byly při výuce slovní zásoby efektivní, adaptivní zjednodušená četba byla subjekty lépe přijímána, a proto by mohla v budoucnu vést k lepší motivaci a soustavnějšímu učení. Je třeba provést rozsáhlejší šetření, které by porovnalo adaptivní verzi zjednodušené četby s běžněji používanými digitálními médii. Klíčová...
The influence of CLIL teaching on children's lexicon
Skočilová, Tina ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Vašků, Kateřina (oponent)
Tato studie se zaměřuje na longitudinální dopad výukového přístupu CLIL na výuku angličtiny jako cizího jazyka v českých školách. Dvě skupiny dětí byly podrobeny testování, a to dvakrát v průběhu pěti měsíců, jedna ze skupin se učila prostřednictvím CLILu, druhá skupina se učila angličtinu ve škole v běžných hodinách angličtiny. V každé skupině bylo osmnáct účastníků ve věku 11-13 let podrobeno testu slovní zásoby o 110 otázkách, který vycházel z obrázkového testu Paula Nationa Picture Vocabulary Size Test, a pěti krátkým úryvkům pro čtení s porozuměním. Stejný test se opakoval o pět měsíců později. Test slovní zásoby se skládal ze čtyř částí: část tvořil původní test PVST navržený Paulem Nationem, další část pak deset slov z každodenní slovní zásoby a poslední dvě části se týkaly slovní zásoby z matematiky a dějepisu. Poté byly skupiny srovnány a pomocí statistické analýzy byly porovnány oba dva pokusy každé skupiny. Analýza ukázala, že zatímco celkové výsledky v oblasti slovní zásoby se významně nelišily, v oblasti každodenní slovní zásoby byl zaznamenán nepatrný pokrok u skupiny CLILu a nikoliv u kontrolní skupiny a v oblasti porozumění textu byl pokrok u skupiny CLILu výrazně lepší. Přestože výsledky nebyly tak velké jako výsledky zjištěné v předchozích výzkumech, tato zjištění naznačují, že...
Nonword repetition in adult L2 learners of Czech
Striová, Michaela ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Chromý, Jan (oponent)
Předchozí studie ukázaly, že děti s vývojovou dysfázií a bilingvní děti mají tendenci dosahovat podprůměrných výsledků v úlohách na opakování pseudoslov. Podobné sklony se mohou objevit i u dospělých bez vývojové dysfázie, kteří se učí druhý nebo cizí jazyk, i když tato oblast zatím nebyla vědecky důkladně prozkoumána. Předkládaná diplomová práce se zabývá studiem opakování pseudoslov u dospělých studentů češtiny jako druhého jazyka. Účastníci výzkumu jsou rodilí mluvčí rumunštiny, kteří se učí česky a žijí v České republice. K výzkumu byl použit test, který vypracovali Sileo a Tyčová (2019). V experimentální části byli účastníci požádáni, aby po výzkumníkovi zopakovali 24 pseudoslov a vyplnili krátký test z českého jazyka zároveň s dotazníkem, jehož cílem bylo určit jejich úroveň začlenění do českého jazykového prostředí. Následně byly na základě opakovacího úkolu analyzovány tři jazykové proměnné: délka pseudoslov, fonologická složitost a morfologická složitost. K posouzení významnosti zmíněných lingvistických faktorů byly použity Wilcoxonovy dvouvýběrové testy, které umožnily porovnat dlouhá a krátká pseudoslova, pseudoslova s fonologickými shluky a bez nich, a položky s různou morfologickou složitostí. Dále byly provedeny korelační testy pro zjištění potenciálních vztahů mezi proměnnými....
Effect of speech rhythm manipulations on speakers' credibility
Rabanová, Michaela ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Cilibrasi, Luca (oponent)
Cílem této práce je odpovědět na otázku, zdali rodilí mluvčí angličtiny s nepravidelným rytmem řeči působí méně důvěryhodně. Dále se taky snaží nalézt odpověď na otázku, zdali vysokoškolští studenti angličtiny hodnotí rodilé mluvčí angličtiny s nepravidelným rytmem jinak než studenti jiných oborů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V praktické části jsou popsány poznatky o rytmu řeči, o hodnocení lidské osobnosti a také o určitých aspektech řeči, které působí negativně na důvěryhodnost mluvčího. Praktická část popisuje metodu, která byla použita k zodpovězení dvou výše zmíněných otázek. Touto metodou byl experiment, ve kterém byl pomocí počítače manipulován přirozený rytmus rodilých mluvčí angličtiny. Tyto manipulované nahrávky byly posléze spolu s nezměněnými nahrávkami od stejných mluvčích vloženy do online percepčního testu, ve kterém byla hodnocena důvěryhodnost. Výsledky percepčního testu prokázaly, že mluvčí, jejichž rytmus byl manipulován působí méně důvěryhodně než ti mluvčí, jejichž rytmus zůstal nezměněný. Také se zdá, že studenti anglického jazyka oproti ostatním studentům mají větší tendenci vycítit nepravidelný rytmus. Je ale nutné podotknout, že abychom toto mohli říct s jistotou, musel by se provést ještě jeden, vylepšený experiment.
Past Tense in L1 Acquisition: Elicitation Strategies and Gestures
Svobodová, Aneta ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Cílem této diplomové práce je pozorovat, jak děti (ve věku 2;5-3;9) používají minulý čas v přirozené komunikace s rodiči. Pro tuto analýzu byly použity videonahrávky z korpusu Tommerdahl, volně dostupné v databázi CHILDES. Korpus obsahuje nahrávky interakcí mezi dětmi a jedním z jejich rodičů, přičemž rodič byl předem instruován, aby inicioval konverzaci, která by dítě přiměla užít minulý čas. Práce pozoruje, jaké strategie rodiče používají právě k elicitaci minulého času a jakým způsobem tyto strategie ovlivňují užití minulých časů u dětí. Zároveň práce pozoruje, zdali rodiče nebo děti používají nějaká gesta, která by se mohla pojit s užitím minulého času. Teoretická část práce přináší přehled procesu jazykové akvizice v prvních třech letech života na základě přístupu, který vysvětluje osvojování jazyka v závislosti na jeho používání, tzv. "usage-based approach". Teoretická část se soustředí především na osvojování sloves, osvojování minulého času a na využití gest v procesu jazykové akvizice. Vysvětluje rovněž, jak je v lidské řeči konceptualizován čas, a na základě tohoto konceptu představuje možný vztah mezi minulými časy a gesty, která by se s nimi mohla pojit. Na základě analýzy nahrávek jsou identifikovány tři strategie, které rodiče používají k elicitaci minulých tvarů u dětí: ptají se na...
Variant alternation of expressing the predicate in dependent imperative clauses: a corpus study
Ryšavý, Vlastislav ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Cilibrasi, Luca (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vedlejšími větami rozkazovacími po slovesech a adjektivech vyjadřujících žádost, návrh, rozkaz nebo nutnost a alternací paradigmatických variant vyjádření přísudku. V těchto typech vět si pro vyjádření přísudku konkurují tři formy: konjunktiv, konstrukce se slovesem should (tzv. putative should) a indikativ; např. We insist that the negotiations be conducted/should be conducted/are conducted. Teoretická část práce, která slouží primárně jako podklad pro analytickou část, čerpá z poznatků anglických gramatik a předchozích studií či analýz. Tato část poskytuje přehled dané problematiky a osvětluje důležité termíny s ní spjaté. Navazující sekce následně detailně popisuje výzkumné úkoly této práce, která má dva hlavní cíle. Prvním výzkumným úkolem bylo prozkoumat distribuci výše zmíněných forem u vybraných vazeb (např. it is essential that, it is advisable that, it is necessary that) a sloves (např. insist, recommend, request + that) ve specificky vybraném registru textů odborného charakteru, a to na datech v korpusu EUR-Lex (nástroj Sketch Engine). Distribuce byla zkoumána na 240 příkladech ze zvoleného korpusu. Formy vedlejší věty rozkazovací, stejně jako jejich četnost byly zaznamenány a vyhodnoceny. Druhým cílem práce bylo ověření hypotézy, že při překladu z...
Effect of time of exposure to L2 on the comprehension of relative clauses in primary school children
Brabcová, Alžběta ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Tato práce zkoumá vliv doby působení druhého jazyka na schopnost porozumět danému jazyku a na vývoj syntakticko-morfologických kompetencí u bilingvních jedinců. 45 bilingvních žáků základních škol bylo testováno na úloze zkoumající porozumění vztažným větám. Během testování děti poslouchaly namluvené vztažné věty různých typů a jejich úkolem bylo přiřazovat je k vhodným obrázkům (jednomu ze čtyř) na obrazovce. Náš experiment konkrétně porovnával porozumění vztažným větám podmětným a předmětným. Tyto věty zároveň obsahovaly jmenné fráze, které se buď shodovaly, nebo neshodovaly v kategorii čísla (obě fráze v jednotném nebo množném čísle = shoda; jedna fráze v jednotném, druhá v množném čísle = neshoda). Porovnávali jsme výsledky skupin "simultánně bilingvních" dětí (dva jazyky od narození), "raně sekvenčně bilingvních" dětí (angličtina od 1- 4 roku) a pozdně sekvenčně bilingvních dětí (angličtina od 4 let, nejpozději však od 6 roku - základní školy). Průměrný věk účastníků výzkumu byl v době testování přibližně 10 let. Výsledky odkryly rozdílné vzorce ve strategiích pro porozumění jazyku (v našem případě angličtiny), které tyto tři bilingvní skupiny používaly. Skupina "simultánně bilingvních" dětí se více spoléhala na syntaktickou informaci, jež byla obsažena v typu vztažné věty (velký vliv na...
The development of L2 inflectional morphology and cross-language interference effects
Jiránková, Lucie ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Guasti, Maria Teresa (oponent) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Předkládaná disertační práce zkoumá vývoj produkce a percepce flektivní morfologie u studentů angličtiny jako druhého jazyka a roli mateřského jazyka na tento vývoj. Data analyzovaná v této práci pocházejí ze tří psycholingvistických experimentů, které zkoumají produkci a porozumění anglickým neslovům (zkoumají tedy sublexikon, bez aktivace slovního významu). První experiment se zaměřuje na vnímání flektivních morfémů v anglických neslovech u studentů angličtiny na úrovních A0 až C1. Analýza reakčních časů ukázala, že studenti angličtiny se zdají být (podobně jako rodilí mluvčí (např. Post et al., 2008)) citliví na přítomnost morfosyntaktických informací na sublexické úrovni, a pravděpodobně během percepce rozkládají flektivní formy slov na kmeny a přípony a zároveň provádějí implicitní fonetickou analýzu kmene. Podobné reakce na všech úrovních naznačují, že studenti angličtiny mohou být ovlivněni svým mateřským jazykem: čeština je morfologicky mnohem bohatší než angličtina a čeští mluvčí tak mohou být obecně citlivější na morfologickou analýzu slov. Druhý experiment zkoumá produkci flektivních forem, konkrétně forem minulého času, u studentů angličtiny na úrovních A1 až C1 (a u kontrolní skupiny rodilých mluvčí angličtiny) pomocí elicitace. Analýza vyprodukovaných forem slov ukázala, že studenti...
Nonword repetition in bilinguals. Does performance differ from Developmental Language Disorder?
Hasalová, Kateřina ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Tato práce se zabývá výkonem bilingvních dětí a dětí s vývojovou poruchou řeči v testech opakování pseudoslov. Předchozí výzkum ukázal podprůměrné výsledky jak u bilingvních dětí, tak dětí s vývojovou poruchou řeči. Opakování pseudoslov se běžně užívá jako diagnostický nástroj pro odhalení vývojové poruchy řeči u dětí. Metodou opakování pseudoslov je tak možné odhalit vývojovou poruchu řeči u bilingvních dětí jen s obtížemi. Tato práce se pokusí o hlubší analýzu výkonu bilingvních dětí a dětí s vývojovou poruchou řeči v běžně užívaném testu - The Children's Test of Nonword Repetition (CNRep). Prozkoumány byly tři skupiny dat. První skupinu tvořily monolingvní anglicky mluvící děti s diagnózou vývojové poruchy řeči. Druhá skupina sestávala z bilingvních dětí (čeština/angličtina), které se učí angličtinu od narození (tj. simultánně bilingvních). Třetí skupinu tvořily bilingvní děti (čeština/angličtina), které se začaly učit angličtinu po jednom roce života (tj. sekvenčně bilingvní). Položky testu CNRep byly rozděleny do kategorií a následně analyzovány. Byly vytvořeny dva modely pro statistickou analýzu. Pro první model byly položky rozděleny do čtyř kategorií na základě délky pseudoslova (2, 3, 4 a 5 slabičná pseudoslova). Pro druhý model byla 4 a 5 slabičná slova dále rozdělena na položky obsahující a...
The development of Czech pupils' L2 phonology assessed with a reading task
Skočilová, Tina ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Tato studie se zaměřuje na vliv věku, ve kterém se dítě začalo učit druhý jazyk, na výslovnost - konkrétně u českých dětí, které se učí anglicky. Testování se účastnily dvě skupiny dětí - děti, které se začaly učit anglicky již ve školce, a děti, které začaly až na základní škole - protože v České republice je nejběžnější začít s cizím jazykem v jedné z těchto dvou věkových skupin. V každé skupině bylo testováno dvacet účastníků ve věku 8-12 let (celkem se tedy zúčastnilo čtyřicet dětí). Byla použita standardizovaná metodika York Assessment Reading for Comprehension (YARC), lehce pozměněná tak, aby odpovídala česko-anglickému bilingvismu. Účastníci dostali úkol k přečtení. Tento úkol sestával z testu čtení jednotlivých slov a poté ze sedmi textů seřazených podle složitosti, z nichž každý účastník přečetl dva. Celé sezení bylo zaznamenáno a tyto záznamy byly později použity pro analýzu. Na těchto textech byla měřena přesnost a rychlost čtení účastníků podle metodiky YARC. Poté byla provedena důkladná analýza výslovnosti, která zkoumala chyby, kterých se obě skupiny účastníků dopouštěly. Z výsledků vyplynulo, že pro české děti je obvyklé zkoušet číst neznámá anglická slova tak, jako by četly česká - se systémem konverze grafém-foném. Dále se také ukázalo, že mezi oběma skupinami účastníků nejsou...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.