|
Hodnocení stability a řiditelnosti čtyřmístného, jednomotorového letounu
Matějů, Jiří ; Zikmund, Pavel (oponent) ; Daněk, Vladimír (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá kontrolou a návrhem opatření pro koncepční návrh čtyřmístného letounu TL4000 z hlediska podélné stability a řiditelnosti. V práci jsou v první části stanoveny stabilitní a řiditelnostní derivace letounu, je odhadnuta hmotnost letounu, moment setrvačnosti a potřebné geometrické charakteristiky. Ve druhé části jsou vypočtena kritéria stability pro jeden vzorový případ. Ve třetí části je na základě tohoto výpočtu vytvořen program spojující výhody softwaru Excel, Matlab a Matlab Simulink, pomocí kterého byly parametricky spočteny kritéria stability a řiditelnosti pro různé režimy letu, identifikovány kritické případy a porovnány s požadavky předpisu CS-23. Na základě daného vyhodnocení byla navržena opatření a doporučení k úpravám letounu.
|
| |
| |
|
Alternativní možnosti vzletu a přistání letadel s pevným křídlem
Cäsar, Tomáš ; Matějů, Jiří (oponent) ; Zikmund, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo navrhnout a posoudit proveditelnost z hlediska základních fyzikálních zákonů různých možností pro zkrácení délek startu a přistání zejména malých jednomístných letounů. Tyto varianty jsou navrženy tak, aby je bylo možné využít především na střechách budov pro dopravu osob do zaměstnání a zpět. U každé z variant jsou uvedena zatížení, která by na letoun a pilota působila a také vypočtena délka dráhy pro porovnání s klasickým přistáním. Výpočty byly provedeny pro dvě verze letadel, současnou, která je dosažitelná s dnešními technologiemi a futuristickou, která zohledňuje předpokládaný vývoj v oblasti letectví.
|
|
Přehled letadel poháněných lidskou silou
Valuch, Tomáš ; Koštial, Rostislav (oponent) ; Zikmund, Pavel (vedoucí práce)
V této bakalářské práci je vypracován historický vývoj letadel poháněných lidskou silou. Cílem práce je vypracovat přehled lidsky poháněných letadel, vyhodnotit trendy v konstrukci draku a také vyhodnotit trendy zadaných konstrukčních parametrů. První část se věnuje historickému vývoji letadel. Další část se zaměřuje na popis Kremerových cen a jejich důležitosti pro rozvoj této kategorie letadel. Dále jsou popsány konstrukční prvky draku a jsou vyhodnoceny konstrukční parametry a letové výkony. Poslední část se věnuje budoucímu vývoji a dosaženým rekordům.
|
|
Letové výkony soutěžních RC kluzáků
Hájek, Tomáš ; Zikmund, Pavel (oponent) ; Pejchar, Jan (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá letovými výkony rádiem řízených kluzáků kategorie F3K. Je zde uvedena charakteristika soutěžních letových úloh a charakteristika jednotlivých letových režimů. V práci jsou uvedeny důležité výkonnostní charakteristiky modelu a vypracovaná metodika pro jejich měření.
|
|
Vývoj a přehled leteckých profilů
Kerndl, Jindřich ; Dofek, Ivan (oponent) ; Zikmund, Pavel (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce popisuje vývoj a přehled leteckých profilů. První část se zabývá charakteristikami profilů a jejich významem. Druhá část zachycuje historický vývoj profilů pro letadla s pístovým pohonem. Na závěr tato práce porovnává současně používané profily na lehkých sportovních letadlech českých a zahraničních výrobců.
|
| |
|
Měření rychlosti letadel
Mokoš, Marian ; Jebáček, Ivo (oponent) ; Zikmund, Pavel (vedoucí práce)
Předmět bakalářské práce je zaměřen na oblast letových měření především na rychlost letadel. V první části je uvedeno rozdělení leteckých palubních přístrojů, chyby měření a druhy rychlostí. Dále se zabývá principem leteckého rychloměru a rozdělení sond členěných podle měřených rychlostí letu. Druhá část je zaměřena na bezpilotní letoun SPECTO a výběr vhodné sondy pro tento letoun.
|
|
Kluzáky v současném letectví
Schoř, Pavel ; Zikmund, Pavel (oponent) ; Šošovička, Róbert (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce pojednává v úvodu o stručné historii kluzáku. Druhá kapitola je věnována vysvětlení základních principů letu bezmotorového letadla včetně způsobu, jak může bezmotorový kluzák stoupat. Jsou zde také uvedeny používané způsoby vzletu kluzáků. Ve všech kapitolách jsou příklady uváděné především na kluzáku Standard Cirrus, je to zejména kvůli jeho velkému rozšíření v ČR a jeho snadné finanční dostupnosti. Ve třetí kapitole jsou rozebrány jednotlivé přírodní principy, které jsou piloty kluzáků využívány k získávání výšky, zvláštní pozornost je věnována získávání výšky v termických stoupavých proudech. Čtvrtá kapitola rozděluje kluzáky dle jejich použití a sportovních kategorií. Je zde uveden popis konstrukce současných kluzáků a jejich výbavy, která je dnes nezbytná ke sportovnímu přeletu. Popis samotného přeletu je uveden v závěru kapitoly. Závěrečná kapitola porovnává kluzák Standard Cirrus s kluzákem SZD 56-2, který je v současností jedním z nejvýkonnějších 15-ti m kluzáku. Účelem je ilustrovat pokrok, kterého bylo dosaženo za posledních 40. let ve světle předchozích kapitol.
|