Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  předchozí8 - 17další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Moderní mikroanalytické metody identifikace pigmentů
Grygar, Tomáš ; Bezdička, Petr ; Hradil, David
Zdá se, že republikové i evropské grantové projekty umožňují překonat problém značné finanční náročnosti moderních metod. Především neinvazivní techniky dnes mají reálnou šanci vstoupit do praxe, což se děje v posledních několika letech s mobilními RTG fluorescenčními spektrometry.
Zpráva o materiálovém průzkumu Kostela Panny Marie a 14. Sv. pomocníků v Kadani, severní stěna presbytáře: Lucas Cranach (nástěnná malba)
Hradilová, J. ; Grygar, Tomáš ; Hradil, David ; Grünwaldová, Veronika
Materiálový průzkum malby v rámci restaurátorského zásahu využívá zejména metod optické a elektronové mikroskopie a mikroanalýzy fragmentárních příčných řezů barevných vrstev k identifikaci pigmentů a popisu stratigrafie přemaleb, což přispívá ke správné volbě restaurátorského postupu. Další metody, zejména infračervená spektroskopie, jsou použity k identifikaci pojiv.
Neapolská žluť s obsahem cínu v 18.-19. století: technologická zvláštnost nebo zapomenutý pigment?
Grygar, Tomáš ; Hradil, David ; Hradilová, Janka ; Bezdička, Petr ; Fogaš, I. ; Machovič, V.
V tradičním evropském malířství se používalo několik žlutých pigmentů s obsahem olova. Postupy jejich přípravy byly pravděpodobně převzaty z postupů barvení skla a glazur, známých už od starověku. Popularita jednoho z nich, Neapolské žluti, je omezena obdobím od.17 do 19. století, a v průběhu této doby se její složení měnilo. Především její cín obsahující varieta, Pb2Sb2-xSnxO7-x/2, s jasně žlutým až citronovým odstínem, by se měla odlišovat od Neapolské žluti Pb2Sb2O7, která má tmavší, žloutkový odstín. Jejich odlyšný výskyt by mohl přispět k odhadu provenience malířského díla. Ověřujeme metody identifikace těchto dvou různých pigmentů a poprvé popisujeme použití Pb-Sb-Sn žluti ve středoevropské malbě, jednou v obraze z františkánského kostela v Kadani, a pak v polovině 19. století v obrazech dvou autorů z vídeňské Akademie.
Komplexní metodika nedestruktivní mikroanalýzy barevných vrstev a mikrostop
Hradil, David ; Grygar, Tomáš ; Bezdička, Petr ; Kotrlý, M. ; Hradilová, J. ; Kolář, P. ; Turková, I. ; Svoboda, M. ; Kurková, H. ; Grünwaldová, Veronika ; Bláhová, Anna
Byl vytvořen ucelený systém metodik pro nedestruktivní forenzní expertizy mikroskopických vzorků barevných vrstev - tj. fragmentů nátěrových systémů v širším pojetí a obdobných materiálů. Komplexní metodika zahrnuje přípravu vzorků ve formě nábrusů a mikrotomových řezů a následný soubor nestruktivních analytických metod (na bázi SEM, EDS, XRD, FTIR, optické mikroskopie, a obrazové analýzy) vedoucích k identifikaci a komparaci materiálů na jediném vzorku (bez jeho spotřebování, nebo ireverzibilních modifikací). Zavedení systému do kriminalisticko-technické expertizní praxe umožní realizaci některých typů expertiz a zejména zachování důkazní hodnoty stop (s ohledem na nedestruktivní mikroanalytické postupy), především v rámci řešení nejzávažnějších trestných činů v oblastech násilné trestné činnosti a organizovaného zločinu.
Datování jeskynních sedimentů a rekonstrukce krasové morfologie Nízkých Tater
Kadlec, Jaroslav ; Danišík, M. ; Hercman, H. ; Pruner, Petr ; Chadima, Martin ; Schnabl, Petr ; Šlechta, Stanislav ; Grygar, Tomáš ; Granger, D.
Paleomagnetická polarita byla zjišťována u klastických a chemogenních jeskynních sedimentů v jedenácti horizontálních úrovních v rozdílných nadmořských výškách v Jánské, demänovské jeskyni a jeskyni mošica v Nízkých Tatrách. Zjištěná polarita odpovídá sedimentaci v jeskyních v průběhu epoch Brunhes, Matuyma a Gauss. Další jeskynní systém se vytvářel ve vyšších nadmořských výškách v Nízkých Tatrách. Předběžná data ukazují převážně inverzní paleomagnetickou polaritu, tudíž předpokládáme ukládání klastických sedimentů během Gilbertovy epochy.
Amorphous and nanocrystalline Iron(III) oxides from thermally induced solid-state reaction
Zbořil, R. ; Mašláň, M. ; Machala, L. ; Grygar, Tomáš
Iron(III) oxides presents as a unique polymorphic compound yielding the varied structural forms with different particle size and morphology depending on the preparation method.
Moderní metody analýzy barevné vrstvy
Bezdička, Petr ; Grygar, Tomáš ; Kučková, Štěpánka ; Hradilová, J.
Základní identifikace pigmentů nepostačuje k posouzení technické výstavby malířského díla, natož k posouzení jeho autentičnosti. Teprve kvalifikovaný výklad stratigrafie vrstev a popis jejich mikrostruktury opřený o správnou interpretaci výsledků různých analytických metod je zárukou, že materiálový průzkum přispěje k posouzení původu nebo pravosti malířského díla, a to jen v úzké součinnosti a spolupráci přírodovědců s restaurátory, uměleckými znalci a historiky. Navíc musí být podepřen systematickým sběrem srovnávacího materiálu. Rozmanitost forem, v nichž se může vyskytovat titan v barevné vrstvě, jen dokumentují nutnost vysoce kvalifikované práce a citlivého zacházení s výsledky.
Původ a formy titanu v historické a moderní malbě
Hradilová, J. ; Hradil, David ; Grygar, Tomáš ; Šímová, Veronika
Základní identifikace pigmentů nepostačuje k posouzení technické výstavby malířského díla, natož k posouzení jeho autentičnosti. Teprve kvalifikovaný výklad stratigrafie vrstev a popis jejich mikrostruktury opřený o správnou interpretaci výsledků různých analytických metod je zárukou, že materiálový průzkum přispěje k posouzení původu nebo pravosti malířského díla, a to jen v úzké součinnosti a spolupráci přírodovědců s restaurátory, uměleckými znalci a historiky. Navíc musí být podepřen systematickým sběrem srovnávacího materiálu. Rozmanitost forem, v nichž se může vyskytovat titan v barevné vrstvě, jen dokumentují nutnost vysoce kvalifikované práce a citlivého zacházení s výsledky.
Zpráva o laboratorním průzkumu ů .- Madona s Ježíškem (polychromie na dřevě), Charita Hradec Králové
Hradilová, J. ; Hradil, David ; Šubrt, Jan ; Grygar, Tomáš ; Bezdička, Petr ; Kučková, Štěpánka
Materiálový průzkum malby v rámci restaurátorského zásahu využívá zejména metod optické a elektronové mikroskopie a mikroanalýzy fragmentárních příčných řezů barevných vrstev k identifikaci pigmentů a popisu stratigrafie přemaleb, což přispívá ke správné volbě restaurátorského postupu. Další mertody, zejména histochemické zkoušky a infračervená spektroskopie, jsou použity k identifikaci pojiv.
Moderní analytické metody k určování původu historických pigmentů
Hradilová, J. ; Hradil, David ; Grygar, Tomáš ; Holcová, K.
I prostá identifikace pigmentů při restaurování může přispět k datování výtvarného díla při znalosti historie praktického využívání těchto látek. Hovořit o původu materiálu znamená navíc zabývat se buď postupem jeho přípravy (recepturou) nebo jeho půvm přírodním - proveniencí a genezí nerostů a hornin. Původ je parametrem, který pigmenty vždy blíže specifikuje a může tak být významným vodítkem při studiu historických výtvarných technik.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   předchozí8 - 17další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.