Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Aplikace konstruktivistických prvků do výuky českého jazyka v 1. ročníku ZŠ
Sotonová, Jana ; Babušová, Gabriela (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Tato diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je rozebíráno, co znamená komunikace a její druhy. Co znamená konstruktivismus a jaký je rozdíl mezi transmisivní a konstruktivistickou výukou. Dále se věnuje problematice dětských prekonceptů a jejich využití. Praktická část je zaměřena na aplikaci konstruktivistických prvků do výuky českého jazyka. V praxi tím míníme, aby žáci na základě vlastní snahy, dosavadních zkušeností, konstruktivistickým/badatelským přístupem vyvodili poučku, pravidlo nebo princip. Dále je zaměřena na objevování prekonceptů u žáků čili jejich představu. Zároveň cílem diplomové práce je vytvořit takové aktivity do hodin českého jazyka, které podporují konstruktivistickou výuku. K práci tak žáci využívají konstruktivistické prvky. Součástí výzkumu jsou přípravy, které obsahují aktivity zaměřené na stěžejní učivo druhého ročníku, mezi které zařazujeme: psaní i,í/y,ý tvrdých a měkkých skupinách, psaní ů, ú a významové vztahy slov. Ke zjištění cíle byly použity pracovní listy, analýza a rozhovor.
Zvuková podoba anglicismů u hráčů vybraných počítačových her
Mužíková, Viktorie ; Vlčková, Jana (vedoucí práce) ; Holanová, Radka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá podrobnou analýzou zvukové podoby anglicismů v řeči hráčů vybraných počítačových her (Among Us, Overwatch, World of Warcraft). Práce má teoretickou i praktickou část. V teoretické části je nejdříve charakterizována komunita hráčů počítačových her, dále definovány anglicismy obecně, po té vysvětleny jednotlivé adaptační principy, rozdíly mezi hláskovými systémy angličtiny a češtiny a krátká přehledová studie týkající se předchozích výzkumů. Praktická část se po té věnuje popisu jednotlivých her, popisu zkoumané skupiny mluvčích a následné analýze excerpovaných výrazů z dostupných video nahrávek - z hlediska použitých adaptačních principů a přejímaných hlásek. Závěr shrnuje celkové výsledky analýzy excerpovaných výrazů.
Analýza směrovosti hlásek
Sádecká, Denisa ; Musil, Jaroslav (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Táto záverečná práca sa venuje porovnávaniu rôznych hlások, slov a zvukov nahraných od odlišných rozprávačov. V práci sa rozoberajú podobnosti a odlišnosti ženského a mužského hlasu vo výslovnosti, rozdiely a zdieľané črty slov a hlások vyslovených osobami slovenského a českého pôvodu. Obsahuje aj porovnanie správnej výslovnosti slov s hláskou „r“ a výslovnosťou rozprávača s rotacizmom, rečovou vadou. Pri nahrávaní zvukových záznamov v bezodrazovej miestnosti boli obmieňané sústavy mikrofónov tvoriace polkruh z horizontálnej na vertikálnu polohu a taktiež boli herci snímaný aj spredu aj zozadu. Pre porovnávanie boli využité spektogramy a spektografy vytvorené pomocou MatLab prostredia a programu Praat pre analýzu ľudského hlasu a fonetiky. Polárne grafy zobrazujúce smerovosť hlások sú vytvorené v Microsoft Excel a LPC analýza bola prevedená taktiež v softvéri Praat.
Multimediální zpracování signálů
Staněk, Miroslav ; Pospíšil, Radek (oponent) ; Sigmund, Milan (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá vytvořením vhodných multimediálních podkladů z oblasti signálů a soustav se spojitým časem. Pochopení této problematiky je velmi důležité, neboť povinný předmět Signály a soustavy, resp. BSIS, je vyučován na bakalářském stupni oboru EST. Porozumění vyučované látky je nezbytnou prerekvizitou v dalších předmětech k úspěšnému zvládnutí navazující látky. Další část diplomové práce je zaměřena na jednorozměrné diskrétní signály. Konkrétně si klade za cíl realizaci softwarového systému. Navržený systém disponuje jak základními operacemi (energie signálu, počet průchodů nulou atd.) se zvukovými soubory, tak i funkcemi složitějšími, mezi které se řadí např. vyhledávání samohlásek v plynulé řeči. Systém je rozdělen na dvě části. První program analyzuje právě zvukové soubory, vytváří nový zvukový soubor s hledanou samohláskou a soubory s potřebnými parametry pro další zpracování. Druhý program analyzuje získaná data, která následně statisticky vyhodnocuje. Výsledný systém může být užitečný pro identifikaci mluvčího, jeho emočního stavu atd.
Statistické zpracování řečových parametrů
Svozil, Martin ; Dolenský,, Jan (oponent) ; Staněk, Miroslav (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou zpracování řečového signálu a analýzou samohlásek v závislosti na emočním stavu řečníka. Byla vytvořena aplikace programu v prostředí Matlab na zpracování řečového signálu a jeho analýzu s názvem ARePa. Program obsahuje grafické rozhraní GUI pro uživatele. Aplikace provádí kompletní analýzu řečového signálu s výpočtem všech potřebných parametrů a umožňuje následovné porovnání aktuálního záznamu s uloženými záznamy v databázi za pomocí histogramu. Program samozřejmě umožňuje i archivaci aktuálního záznamu do databáze.
Infants' learning of novel segments is modulated by prosody
Chládková, Kateřina ; Podlipský, V.J. ; Nudga, Natalia ; Paillereau, Nikola ; Kynčlová, Kateřina ; Šimáčková, Š.
Young infants recognize atypical realisations of native-language speech. Later they learn words better from native-accented talkers. However, 6-month-olds preferentially listen to unfamiliar speech. We tested whether the learning of new vowels matches 6-month-olds’ listening preferences, being more effective from nonnative-accented speech. We exposed Czech six-month-olds to delexicalised utterances with consonants replaced by [f] and vowels by 405 tokens sampled from a bimodal [ɛ]-[æ] distribution, a contrast absent from Czech, and with either native or atypical rhythm. Discrimination of [ɛ]-[æ] was then tested in an alternating/non-alternating paradigm. Longer first-look duration to non-alternating than to alternating trials – indicating a learning effect – was found in infants familiarised with the novel contrast in atypical rhythm, such effect was not\ndetected after familiarisation with native rhythm. Six-month-olds thus more effectively exploit distributional information about novel vowels from non-native rhythm, which matches their previously reported preferences for listening to novel over familiar accents.
Analýza směrovosti hlásek
Sádecká, Denisa ; Musil, Jaroslav (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Táto záverečná práca sa venuje porovnávaniu rôznych hlások, slov a zvukov nahraných od odlišných rozprávačov. V práci sa rozoberajú podobnosti a odlišnosti ženského a mužského hlasu vo výslovnosti, rozdiely a zdieľané črty slov a hlások vyslovených osobami slovenského a českého pôvodu. Obsahuje aj porovnanie správnej výslovnosti slov s hláskou „r“ a výslovnosťou rozprávača s rotacizmom, rečovou vadou. Pri nahrávaní zvukových záznamov v bezodrazovej miestnosti boli obmieňané sústavy mikrofónov tvoriace polkruh z horizontálnej na vertikálnu polohu a taktiež boli herci snímaný aj spredu aj zozadu. Pre porovnávanie boli využité spektogramy a spektografy vytvorené pomocou MatLab prostredia a programu Praat pre analýzu ľudského hlasu a fonetiky. Polárne grafy zobrazujúce smerovosť hlások sú vytvorené v Microsoft Excel a LPC analýza bola prevedená taktiež v softvéri Praat.
Spanish vowels in Czech students' interlanguage
Černikovská, Štěpánka ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Zajícová, Lenka (oponent) ; Skarnitzl, Radek (oponent)
(Čeština) Předkládaná disertační práce zkoumá samohláskový systém tzv. české španělštiny, formy vzniklé osvojováním španělštiny v roli třetího jazyka. Zaměřuje se na tři její aspekty: vokalická kvalita, kvantita a vokalické sekvence mezi slovy. V těchto oblastech funguje španělština a čeština odlišně a první předpoklady naznačují, že v produkci české španělštiny má čeština jasnou převahu. V oblasti vokalické kvality lze v rámci Mechanismu ekvivalence (Flege 1995, 1999, 2003) předvídat ztotožnění kategorií vokalických segmentů španělštiny s těmi českými (Čechová 2013, 2014); vokalická kvantita poskytuje méně jasný obraz, nicméně oddělení délky od přízvuku v češtině (Volín 2010) může vést k zajímavým realizacím v české podobě jazyka, který distinktivní délku nezná a trvání hlásek spíše propojuje s přízvukem (RAE 2011). U třetího aspektu, vokalických sekvencích na švu slov, se obecně předpokládá příklon ke glotalizaci (Skarnitzl et al. 2016), zatímco španělština propojuje sousední samohlásky mezi slovy v rámci, mj. i v rámci antihiátové tendence (RAE 2011). Výzkumem akustických parametrů vzorku 22 českých univerzitních studentů španělštiny (C1-C2) byly uvedené předpoklady částečně potvrzeny, ovšem v určitých aspektech byly odhaleny signifikantní rozdíly mezi konsonantickými kontexty, velká...
Výslovnostní problémy českých studentů francouzského jazyka a efektivita používaných strategií učení (na příkladu studentů francouzštiny Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Fakulty filozofické Západočeské univerzity)
Juřičková, Kateřina ; Fenclová, Marie (vedoucí práce) ; Schejbalová, Zdeňka (oponent) ; Švarbová, Eva (oponent)
Výslovnostní problémy českých studentů francouzského jazyka a efektivita používaných strategií učení (na příkladu studentů francouzštiny Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Fakulty filozofické Západočeské univerzity) AUTOR: PhDr. Kateřina Juřičková KATEDRA: Katedra francouzského jazyka a literatury UK v Praze ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Marie Fenclová CSc. Disertační práce se zabývá problematikou výslovnosti pro českého studenta obtížných francouzských vokálů na rovině segmentální a prozodickými faktory na rovině suprasegmentální. Na rovině segmentální jsou analyzovány samohlásky zavřené labializované, zavřené ostré, nosové samohlásky, schwa a polosouhlásky. První teoretická část práce obsahuje fonetické a fonologické charakteristiky češtiny a francouzštiny z pohledu vokalického sytému obou jazyků a rovněž z pohledu prozodicko-melodického uspořádání. Ve druhé experimentální části jsou nejprve v předvýzkumu popsána jednofázová sledování problematických jevů u tří skupin studentů Katedry francouzského jazyka a literatury (KFJL) Pedagogické fakulty UK, a v samotném výzkumu jsou realizována již sledování dvoufázová, na počátku studia a po absolvování fonetického kurzu u dvou skupin studentů, posluchačů KFJL Pedagogické fakulty UK a Katedry románských jazyků (KRO) FF ZČU. Z výsledků vyplývá, že studenti...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.