|
Studie genderových postojů žáků a žákyní devátých ročníků vybraných základních škol
Zemková, Jana ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit, zda jsou žáci a žákyně devátých ročníků vybraných základních škol ovlivněni genderovými stereotypy a zda se genderové stereotypy promítají do jejich představ, vnímání a rozhodování. Teoretická část práce obsahuje kromě vymezení pojmu gender i kapitoly týkající se teorií genderu, postojů, genderových stereotypů, rovných příležitostí mužů a žen v zaměstnání, role muže a ženy v rodině. Stěžejní kapitola se týká oblasti genderu a vzdělávání. Praktická část diplomové práce je zaměřena na mapování žákovských postojů dotýkajících se oblasti genderu. Pomocí dotazníkového šetření byla získána data celkem od 204 žáků a žákyň. Získané výsledky byly konfrontovány s poznatky, které uvádí odborná literatura.
|
|
Studie genderových postojů žáků a žákyní devátých ročníků vybraných základních škol
Zemková, Jana ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je zjistit, zda jsou žáci a žákyně devátých ročníků vybraných základních škol ovlivněni genderovými stereotypy a zda se genderové stereotypy promítají do jejich představ, vnímání a rozhodování. Teoretická část práce obsahuje kromě vymezení pojmu gender i kapitoly týkající se teorií genderu, postojů, genderových stereotypů, rovných příležitostí mužů a žen v zaměstnání, role muže a ženy v rodině. Stěžejní kapitola se týká oblasti genderu a vzdělávání. Praktická část diplomové práce je zaměřena na mapování žákovských postojů dotýkajících se oblasti genderu. Pomocí dotazníkového šetření byla získána data celkem od 204 žáků a žákyň. Získané výsledky byly konfrontovány s poznatky, které uvádí odborná literatura.
|
|
Studie genderových postojů žáků a žákyní devátých ročníků vybraných základních škol
Zemková, Jana ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je zjistit, zda jsou žáci a žákyně devátých ročníků vybraných základních škol ovlivněni genderovými stereotypy a zda se genderové stereotypy promítají do jejich představ, vnímání a rozhodování. Teoretická část práce obsahuje kromě vymezení pojmu gender i kapitoly týkající se teorií genderu, postojů, genderových stereotypů, rovných příležitostí mužů a žen v zaměstnání, role muže a ženy v rodině. Stěžejní kapitola se týká oblasti genderu a vzdělávání. Praktická část diplomové práce je zaměřena na mapování žákovských postojů dotýkajících se oblasti genderu. Pomocí dotazníkového šetření byla získána data celkem od 204 žáků a žákyň. Získané výsledky byly konfrontovány s poznatky, které uvádí odborná literatura.
|
|
Zákaz diskriminace z důvodu pohlaví v pracovněprávních vztazích
Machačová, Kateřina ; Štefko, Martin (oponent) ; Koldinská, Kristina (oponent)
Tématem této rigorózní práce je právní úprava rovného zacházení s muži a ženami a zákazu diskriminace z důvodu pohlaví především v pracovněprávních vztazích, okrajově též v některých oblastech sociálního zabezpečení. Cílem práce bylo vytvořit poměrně komplexní, ovšem ne příliš teoretický výklad o výše uvedené problematice s důrazem na relevantní úpravu jak v právním řádu ČR, tak v komunitárním právu a v několika mezinárodněprávních dokumentech. Před započetím samotného výkladu o konkrétní právní úpravě se práce věnuje obecnému vysvětlení základních souvislostí daného tématu, tj. především vymezení konceptu rovnosti a různým jeho pojetím, hlavním projevům nerovných příležitostí mužů a žen na pracovním trhu a historickému vývoji postavení žen ve společnosti. Dále se práce zaměřuje na objasnění komplikovaného pojmu diskriminace a jejích jednotlivých forem (zejména pak na rozlišení přímé a nepřímé diskriminace), které jsou vysvětlovány s použitím příslušné judikatury Soudního dvora EU. Výklad o právní úpravě rovného zacházení a zákazu diskriminace z důvodu pohlaví začíná rozborem několika vybraných dokumentů mezinárodního práva, dále je poměrně detailně analyzována úprava rovných příležitostí obsažená jak v primárním, tak v sekundárním právu EU. Závěrečná kapitola práce se zabývá právní úpravou zákazu...
|
|
Studie genderových postojů žáků a žákyní devátých ročníků vybraných základních škol
Zemková, Jana ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit, zda jsou žáci a žákyně devátých ročníků vybraných základních škol ovlivněni genderovými stereotypy a zda se genderové stereotypy promítají do jejich představ, vnímání a rozhodování. Teoretická část práce obsahuje kromě vymezení pojmu gender i kapitoly týkající se teorií genderu, postojů, genderových stereotypů, rovných příležitostí mužů a žen v zaměstnání, role muže a ženy v rodině. Stěžejní kapitola se týká oblasti genderu a vzdělávání. Praktická část diplomové práce je zaměřena na mapování žákovských postojů dotýkajících se oblasti genderu. Pomocí dotazníkového šetření byla získána data celkem od 204 žáků a žákyň. Získané výsledky byly konfrontovány s poznatky, které uvádí odborná literatura.
|
|
Problematika nezaměstnanosti v České republice a v Německu z pohledu gender
TESAŘOVÁ, Štěpánka
Předkládaná práce se zabývá problematikou politiky zaměstnanosti a nezaměstnanosti z pohledu uplatňování rovných příležitostí mužů a žen (genderové rovnosti) v České republice (ČR), Německé spolkové republice (SRN) a Evropské unii (EU). Teoretická část charakterizuje zaměstnanost, nezaměstnanost, prosazování žen a mužů na trhu práce z pohledu gender a diskriminační rozdíly v oblasti finančního ohodnocení mužů a žen za stejně vykonanou práci. Praktická část obsahuje srovnání politiky zaměstnanosti z pohledu gender (míru zaměstnanosti a nezaměstnanosti mužů a žen) na základě statistických údajů členských států Evropské unie {--} České republiky a Německé spolkové republiky. Hlavním cílem této práce bylo poukázat na fakt, že se v dnešní moderní společnosti ještě stále objevují znaky diskriminace v oblasti genderových vztahů v soukromém i pracovním životě. Záleží především na nás všech, jak se tato problematika genderové rovnosti bude na dále ve společnosti vyvíjet.
|