|
Využití CHKO Brdy ve výuce přírodopisu a biologie
Valterová, Bára ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Práce se věnuje tématu využití nedávno vzniklé chráněné krajinné oblasti Brdy ve výuce přírodopisu a biologie na základních a středních školách v oblastech s ní bezprostředně sousedících. Teoretická část této diplomové práce je zaměřena na shrnutí poznatků, týkajících se vymezení chráněných krajinných oblastí, blíže čtenáře seznamuje s charakteristikami CHKO Brdy, a to především s jejími přírodovědnými aspekty a specifiky. V krátkosti se práce věnuje metodám výuky a podrobněji pak formě výuky v podobě přírodovědné exkurze a možnostem, jak lze CHKO Brdy pro tento účel využít. Klíčovou součástí této práce je výzkumná část, která formou dotazníkového šetření zjišťuje postoje a dosavadní praxi učitelů, žáků a studentů na základních a středních školách přilehlých k CHKO Brdy k přírodovědným exkurzím a možnostem využít k nim právě tuto chráněnou krajinnou oblast. K tomu byly využity dva různé dotazníky: Jeden koncipovaný pro učitele (16 otázek, 26 respondentů) a druhý pro žáky a studenty (30 otázek, 152 respondentů). Výsledná databáze sestává z téměř 5000 odpovědí, které byly analyzovány. Výsledky šetření ukazují, že zájem o přírodu a její ochranu, jakož i znalosti o CHKO Brdy jsou mezi žáky a studenty velmi vysoké. Zájem o využívání exkurzí ze strany vedení škol a jednotlivých pedagogů je značný, ale...
|