|
Studie nabíjení elektromobilů
Solař, Adam ; Kučera, Pavel (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Předmětem této bakalářské práce na téma Studie nabíjení elektromobilů je vyhodnocení problematiky nabíjení elektrických vozidel. Cílem práce bylo sepsat rešeršní studii týkající se historie elektromobilů, možnosti nabíjení elektromobilů a vyhodnotit dostupnost nabíjecích míst u nás i ve světě. Dále také zpracovat přehled dostupných elektromobilů na trhu a zpracovat typy nabíjecích zařízení a možnosti nabíjení. Bylo zjištěno velké množství způsobů a možností nabíjecích zařízení. Dále byla vyhodnocena přibližná doba nabíjení s ohledem na typ nabíjení a zpracována dostupnost nabíjecích míst. V práci byly zmíněny i některé nevýhody elektrických vozů např. pomalé nabíjení, zpoplatněné rychlonabíjecí stanice nebo zatím vysoká cena těchto vozů. I přes zatím převažující nevýhody se elektromobily začínají více objevovat na silnicích.
|
|
Inteligentní nabíječka olověných akumulátorů 12V/130A s podpůrnou funkcí start
Láznička, Martin ; Červinka, Dalibor (oponent) ; Vorel, Pavel (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá základním popisem nabíječky olověných akumulátorů s podpůrnou funkcí pro startování automobilů. Jejím základem je spínaný zdroj, proto má nabíječka malé rozměry a je snadno přenositelná. Je určena pro akumulátory 6V a 12V. Nabíjení probíhá metodou konstantního napětí s omezením proudu, které je 0.5A, 5A a 20A. Maximální proud nabíječky je 120A pro krátkodobé zatížení, proto je v projektu návrh vhodného řešení tepelné ochrany.
|
| |
|
Návrh konstrukce, řízení a elektroniky pro nestabilní balancující vozidlo
Zouhar, František ; Krejčí, Petr (oponent) ; Grepl, Robert (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem konstrukce, řízení a elektroniky pro nestabilní balancující vozidlo. První část práce se zabývá stanovením požadavků na funkci a následným návrhem a výrobou konstrukce v závislosti na stanovených požadavcích a to včetně 3D modelu a výkresové dokumentace. Druhá část práce je věnována tvorbě simulačních modelů vozidla pomocí Lagrangeových rovnic II. druhu a SimMechanics. Dále je v této části proveden návrh PID a LQR řízení včetně zhodnocení výhod a nevýhod jednotlivých regulátorů pro danou aplikaci. Poslední část je věnována tvorbě elektroniky nutné pro provoz vozidla. Jedná se převážně o elektroniku výkonovou (H-můstek, nabíječka baterií, spínaný zdroj "palubního" napětí). Jsou zde obsaženy jak potřebné výpočty, tak kompletní návrh DPS a popis firmwaru pro dané zařízení.
|
|
Inteligentní nabíječka olověných akumulátorů
Hadwiger, Tomáš ; Šebesta, Jiří (oponent) ; Kratochvíl, Tomáš (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce pojednává o nabíjení olověných akumulátorů. Jsou zde popsány jejich vlastnosti, na jejichž základě byl zvolen nejlepší možný způsob nabíjení. Zohledňuje se kapacita akumulátorů, což znamená využití různých nabíjecích proudů. Nabíječka je sama schopna rozlišit 12-ti voltový a 6-ti voltový akumulátor. Zamezuje přebíjení akumulátorů a nenabíjí ty vadné. Obsahuje ochranu proti jejich přepólování. Práce obsahuje kompletní schémata zapojení, návrhy desek plošných spojů, soupisy součástek a jejich uspořádání na desce. Je zde uveden návrh transformátoru vhodného pro danou nabíječku. V poslední části se zobrazeno mechanické uspořádání všech částí v přístrojové krabičce.
|
|
Záložní zdroj (UPS)
Mrázek, Petr ; Harabiš, Vratislav (oponent) ; Chmelař, Milan (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá nepřetržitými napájecími zdroji (UPS) a s nimi spojenou problematikou záložního napájení při neočekávaných výpadcích elektřiny. Začátek práce se věnuje omezením dodávek elektřiny, jejich příčinám a následkům. Dále pak pokračuje stručnou historií UPS a následně také rozlišením jednotlivých architektur záložních zdrojů. Nechybí ani popis energetických zdrojů jakými jsou akumulátory, setrvačníky nebo palivové články. Část práce popisuje zabezpečení dodávky elektřiny ve zdravotnických zařízeních, včetně požadavků na nouzové zdroje energie. V závěru práce je věnován prostor návrhu vlastního záložního zdroje, včetně jednotlivých schémat a popisu řešení při realizace dílčích částí navrženého záložního zdroje.
|
|
Nabíječka autobaterií se spínaným zdrojem
Kadlec, Josef ; Procházka, Petr (oponent) ; Červinka, Dalibor (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem a konstrukcí nabíječky autobaterií se spínaným zdrojem, jejímž jádrem je jednopulsní propustný měnič. Nabíječka je určena pro akumulátory o jmenovitém napětí 6 a 12V. Nabíjí akumulátory metodou konstantního napětí s proudovými omezeními 0,5A, 5A, 20A a 50A. Hodnota 50A má význam při startování automobilu například v zimě, kdy nabíječka odlehčí baterii. Zařízení je dále vybaveno doplňkovými ochranami, které chrání jak nabíječku, tak i akumulátor a napájecí síť. Dále je doplněno třemi kontrolkami popisujícími různé provozní stavy.
|
|
Nabíječka olověných akumulátorů
Jeleček, Ondřej ; Tonar, Karel (oponent) ; Tošer, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je tematicky zaměřená na návrh nabíječky olověných akumulátorů. V prvních kapitolách práce pojednává o problematice nabíjení a jejich principech. Dále jsou v práci popsány základní typy olověných akumulátorů, jejich rozdělení dle typu údržby a část popisující procesy spojené s nabíjením a vybíjením akumulátorů. Následující oddíl je zaměřen na teoretický návrh nabíječky se stanovením jejích parametrů. Diplomová práce obsahuje také srovnání požadovaných a reálných parametrů.
|
| |
|
Nabíječka autobaterií se spínaným zdrojem
Kadlec, Josef ; Pazdera, Ivo (oponent) ; Červinka, Dalibor (vedoucí práce)
Posláním této diplomové práce je podat podrobné informace o nabíječce olověných akumulátorů se spínaným zdrojem. Tento zdroj je typu jednočinný propustný měnič s transformátorem. Jmenovité napětí nabíječky činí 6 a 12V. Samotné nabíjení probíhá metodou konstantního napětí s omezením proudu, přičemž jednotlivé hodnoty omezení jsou 0,5A, 5A a 20A. Maximální proud nabíječky činí 50A. Ten pomůže akumulátoru při startování vozidla například v zimě. Přístroj je také vybaven kontrolkami, které signalizují konec nabíjení.
|