|
Komplexní interakce mezi přírodními ději a průmyslem s ohledem na prevenci závažných havárií a krizové řízení
Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i., Praha ; Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.M., v.v.i., Praha ; Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Brno ; Technická univerzita, Liberec ; Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta bezpečnostního inženýrství, Ostrava ; Danihelka, Pavel
Projekt je zaměřen na porozumění problematice interakce mezi přírodními ději a průmyslem s ohledem na prevenci závažných havárií a související krizové řízení, kdy přírodní děje ovlivňují vznik nebo průběh závažné havárie a její dopad na lidské zdraví a životní prostředí. Významnými cíli jsou zdokonalení stávajících modelů znečišťování ovzduší a vod při havarijním úniku škodlivin a zlepšení havarijní připravenosti, zpracování metodik analýzy kombinovaných rizik zahrnující přírodní děje a průmysl se zřetelem na povodně a probíhající klimatické změny a zdokonalení metod predikce průběhu a dopadů havárií, specifik šíření, transformace a atenuace škodlivin a hodnocení jejich akutních toxikologických a ekotoxikologických projevů. Konečným cílem je zlepšení prevence a vytvoření nástrojů pro zmapování a zvládání rizik závažných havárií. Zpráva obsahuje informace o výsledcích pěti dílčích úkolů. DÚ 1: Mapování komplexních rizik zahrnujících technologické a přírodní prvky včetně povodní, DÚ 2 Rozptyl škodlivin po havárii v mezní vrstvě atmosféry v komplexním prostředí ve vazbě na havarijní plánování, DÚ 3 Rozptyl škodlivin v hydrosféře po havárii, rozvoj nástrojů havarijní připravenosti a mitigace dopadů, DÚ 4 Transformace škodlivin při závažných haváriích a proces přirozené atenuace, DÚ 5 Působení vysokých dávek škodlivin: limity akutní toxicity v procesu prevence závažných havárií.
|
|
Zelené technologie pro ochranu ovzduší
Ústav experimentální botaniky AV ČR, v.v.i. , Praha ; Vaněk, Tomáš
Zpráva přináší výsledky ze studia mechanismu sorbce/translokace toxických kovů ve vybraných rostlinách. Popisuje výsledky screeningu vegetace v Krnovské ulici v Praze (v příloze jsou uvedeny výsledky měření frakce PM10). Výsledky studia sorbce PAH na listy vegetace jsou uvedeny v příloze 2. Výsledky anatomické studie vlivu povrchu listu na sorbci prachu na jedné straně a vlivu prachu na list na straně druhé jsou uvedeny v příloze 3. Viabilita byla sledována na základě vlivu prachu na produkci etylénu (výsledky uvedeny v příloze 4). Vyhodnocuje efektivitu cíleně vysázených rostlin v ulicích Karlštejnská (Černošice) a Velvarská (Horoměřice) a v Kladně.
|
|
Morfologie, chemická a toxikologická charakteristika pouličního prachu a suspendovaných prachových částic, včetně určení zdrojů původu: Závěrečná zpráva - souhrn
Adamec, Vladimír ; Huzlík, Jiří ; Ličbinský, Roman ; Effenberger, Karel ; Mikuška, Pavel ; Večeřa, Zbyněk ; Dočekal, Bohumil ; Vojtěšek, Martin
Projekt přinesl nové vědecké poznatky v oblasti chemického složení, fyzikální a toxikologické charakterizace pouličního prachu a aerosolů, identifikace jejich zdrojů na základě provedených analýz chemického složení a s využitím statistických metod a receptorového modelování.
Plný text: PDF
|
|
Tématika vztahů mezi rostlinami a atmosférou v aktuální výuce přírodopisu na 2.stupni ZŠ
ČEKAL, Tomáš
Tato bakalářská práce se zabývá tematikou vztahu mezi rostlinami a atmosférou v aktuální výuce přírodopisu na 2. stupni základních škol. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, a to teoretickou a praktickou. V teoretické části je rozebírána problematika tří okruhů v bakalářské práci dále sledovaných, a to: 1. Rostliny ve vztahu ke koloběhu uhlíku, 2. Vliv atmosféry na rostliny 3. Význam rostlin pro atmosféru. V praktické části je pak obsažen monitoring výskytu jednotlivých okruhů v učebnicích základní školy (pomocí tabulek) a dále analýza znalostí problematiky těchto okruhů u žáků 9. ročníků ZŠ provedená na základě didaktického testu, který je zpracován formou grafů.
|
|
Analýza právních nástrojů samospráv při ochraně ovzduší
Vévoda, Jan ; Vojáček, Ondřej (vedoucí práce) ; Jílková, Jiřina (oponent)
Znečištění ovzduší pocházející z bodových zdrojů představuje závažný problém, který je převážně řešen centrálně a za pomoci veřejnoprávních nástrojů. Cílem práce je zjistit, zda vzhledem k lokálním a regionálním souvislostem znečištění ovzduší mohou tento problém řešit územní samosprávy. Při tom mohou vycházet z doktríny tržního přístupu k ochraně životního prostředí a chránit ovzduší za použití soukromého práva jako předmět vlastnictví. Za tímto účelem jsou analyzovány příslušné nástroje, tedy sousedské žaloby, prevenční povinnost a odpovědnost za škodu. Město Ostrava dokonce podalo žalobu na stát, možnosti jejího úspěchu jsou nicméně malé. Bylo zjištěno, že tyto nástroje by územní samosprávy mohly využít k ochraně ovzduší, praktické problémy je však od toho odrazují.
|
| |
|
Analýza nákladů na zamezení emisí CO2 v rámci dotačního programu Zelená úsporám
Priesolová, Martina ; Vojáček, Ondřej (vedoucí práce) ; Šedivý, Martin (oponent)
Cílem diplomové práce je zhodnotit náklady na zamezení emisí CO2 v rámci programu Zelená úsporám. Zkoumaný dotační program, financovaný z prodeje přebytečných emisních poukázek v rámci Kjótského protokolu, je stručně zarámovaný do celkového kontextu politiky ochrany klimatu (zdroje financování, AAU jednotky, pravidla emisního obchodování, atp.). Práce analyzuje konkrétní projekty a dosažené výsledky následně porovnává s předpokladem možného vývoje Programu, který zpracovalo Ministerstvo životního prostředí. Práce se na základě dostupných údajů zabývá redukcí emisí CO2 za dobu životnosti jednotlivých opatření. Analýza směřuje k vyčíslení průměrných nákladů na snížení jedné tuny emisí CO2.
|
| |
| |
|
Fyzikální modelování změn difúze znečišťujících látek v oblasti křižovatky v závislosti na směru nabíhajícího proudění
Kukačka, Libor ; Jurčáková, Klára ; Kellnerová, Radka ; Jaňour, Zbyněk
Tématem práce je fyzikální modelování šíření znečištění způsobené automobilovou dopravou v městské zástavbě. V aerodynamickém tunelu bylo provedeno studium difúze znečišťujících látek v závislosti na směru nabíhajícího proudění. Během měření byly ověřeny požadavky kladené na podobnost reálné atmosférické mezní vrstvy a mezní vrstvy modelované v aerodynamickém tunelu. Pro několik směrů nabíhajícího proudění byla naměřena pole středních rychlostí a koncentrací v oblasti křižovatky idealizované symetrické městské zástavby. Z naměřených dat byly spočítány skalární toky kvantitativně vyjadřující šíření znečištění. Výsledky ukázaly značnou citlivost systému na změny směru nabíhajícího proudění. Nabíhající proudění výrazně ovlivňovalo šíření znečištění v uličních kaňonech zástavby a způsobovalo také různou míru ventilace uličních kaňonů. Bylo nalezeno uspořádání vykazující nejlepší rozptylové podmínky.
|