|
Česká a ruská přirovnání na téma vzhled a povaha člověka v porovnání
Mazurová, Anna ; Rozboudová, Lenka (vedoucí práce) ; Konečný, Jakub (oponent)
Bakalářská práce se zabývá komparací českých a ruských přirovnání, která jsou významově zaměřena na vzhled a povahu člověka. Teoretická část sumarizuje poznatky o frazeologii a jejím zařazení do lingvistického systému, o pojmu frazém jako základní jednotce frazeologie a o přirovnáních. V praktické části se provádí analýza vybraných frazémů v českém a ruském jazyce. Přirovnání jsou zanesena do tabulek a jsou rozdělena do kategorií dle jejich významu a míry ekvivalence. V tabulkách je ke každému přirovnání uvedena definice, příklad užití v kontextu a míra ekvivalence. Výsledky jsou následně analyzovány a shrnuty v závěru. Cílem práce je potvrdit či vyvrátit hypotézu týkající se četnosti výskytu úplné a částečné ekvivalence. Klíčová slova Frazeologie, frazém, ekvivalence, jazyk, kultura
|
| |
| |
| |
|
Frazeologie na 1. stupni základní školy
Vancová, Klára ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na žáky prvního stupně základních škol, konkrétně na žáky druhého vzdělávacího období, u kterých je zkoumána znalost lidových frazémů a porozumění jim. Teoretická část práce se věnuje vymezení důležitých pojmů v oblasti frazeologie, například definici a charakteristice frazému, jeho funkci, možným způsobům klasifikace frazémů a jejich různým variantám a aktualizacím. Dále se práce zabývá vlivem sociálního prostředí, ze kterého žák pochází, na znalost frazémů. Práce se také zaobírá způsoby, jakými ovlivňuje znalost lidových frazémů a porozumění jim základní škola. Praktická část práce zahrnuje hlavní šetření, jehož výzkumná metoda je kvantitativní. Šetření je realizováno prostřednictvím dotazníků s otevřenými otázkami. Celkový počet respondentů, kteří se zapojili do hlavního šetření, je 301. Respondenti navštěvují jak městské školy (pražské i mimopražské), tak menší školy na vesnicích. Na základě analýzy učebnic se předpokládá, že žáci mají větší možnost se setkat s tradičními frazémy než s kulturními. Z tohoto důvodu se praktická část diplomové práce zaměřuje pouze na tento druh frazémů a zjišťuje, jaký typ lidových frazémů činí žákům největší problémy (ať už ve znalosti, či v porozumění), a které frazémy jsou naopak žákům známější a srozumitelnější. Práce dále přináší...
|
| |
| |
| |
|
Zooapelativum jako bázové slovo lexikalizovaných přirovnání.
STACHOVÁ, Milada
Diplomová práce se věnuje lexikalizovaným přirovnáním, jejichž bázovými slovy jsou názvy zvířat, tzv. zooapelativa. Teoretická část, v níž je frazeologie a idiomatika popsána jako vědní obor, se opírá zejména o Čermákovo pojetí, stejně jako vymezení a klasifikace základních jednotek této lingvistické disciplíny - frazémů a idiomů. V praktické části je hlavní pozornost věnována pojmenování domácích zvířat (býk, kachna, kočka, koza, kráva, kůň, ovce, pes, prase a slepice). Lingvistická analýza, vycházející především z dat Českého národního korpusu, se zaměřuje na zjištění frekvence daných frazeologických jednotek, jejich pestrost a míru aktualizace.
|
|
Inovativní metody vyučování frazeologie na druhém stupni ZŠ
VEDRALOVÁ, Martina
Tato diplomová práce v teoretické části nahlédne na pojem frazém, se kterým dále pracuje a teoreticky pojednává o obsahu frazeologie. Šíře definuje pojem frazeologie a frazém z pohledu několika odborných publikací. Práce popisuje složky frazeologie a udává názorné příklady. Nahlíží na různá teoretická východiska týkající se české frazeologie, která jsou potřebná jako základ pro praktickou část. V další části rozkrývá podstatu lidové slovesnosti, vymezuje folklor a složky lidové slovesnosti, jež obohacují český jazyk a jsou součástí výuky na základní škole. Dále tato práce poukáže na to, jakým způsobem je frazeologie představena v učebnicích základních škol a jakými metodami je přiblížena dětem. Praktická část navrhuje různé způsoby práce s frazémy a přináší ukázku několika hodin připravených pro žáky základních škol. Výstupem a přínosem diplomové práce je především obohacení výukových materiálů o pracovní listy a připravené hodiny týkající se frazeologie.
|