Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití operátoru křížení v kartézském genetickém programování
Bromnik, Petr ; Sekanina, Lukáš (oponent) ; Hurta, Martin (vedoucí práce)
Cílem této práce je navrhnout a implementovat dvě nové metody křížení v kartézském genetickém programování (CGP) a porovnat je s existujícím přístupem. CGP je typ evolučního algoritmu využívající acyklické grafy k reprezentaci spustitelných programů. Většina CGP aplikací pracuje výhradně s operátorem mutace, ale snahy o nalezení vhodného operátoru křížení stále pokračují. V této práci jsou dvě nově navržené metody křížení porovnávány na pěti úlohách symbolické regrese oproti standardnímu přístupu 1 + lambda založenému čistě na mutaci. Výsledky experimentů ukázaly, že tyto metody naleznou řešení za podobný počet fitness evaluací jako 1 + lambda, ve dvou případech dokonce významně dříve.
Genetické programování s pamětí v úloze symbolické regrese
Jůza, Tadeáš ; Bidlo, Michal (oponent) ; Sekanina, Lukáš (vedoucí práce)
Cílem práce je ověřit možnosti rozšíření genetického programování o paměť pro řešení problémů symbolické regrese. Dále pak vytvoření sady úloh pro testování kvality takovýchto řešení. V práci je navržen způsob praktického využití takovéhoto rozšíření, a to pro potencionální snížení energetické náročnosti načítání vah konvolučních neuronových sítí. Zde místo načítání všech vah sítě z paměti je načítáno pouze malé procento vah a zbylé jsou vygenerovány za pomocí evolučně nalezené funkce. Tento způsob byl převážně testován na vahách konvolučních vrstev malé konvoluční neuronové sítě řešící úlohu klasifikace obrazu z testovací sady MNIST. Dále byla také ověřena možnost generování vah na dalších konvolučních neuronových sítích řešících složitější problémy. Podařilo se nalézt různé kompromisy mezi přesností klasifikace a velikostí paměti vah.
Symbolická regrese a koevoluce
Drahošová, Michaela ; Žaloudek, Luděk (oponent) ; Sekanina, Lukáš (vedoucí práce)
Symbolická regrese je úloha identifikace matematického popisu skryté závislosti experimentálně získaných dat. Symbolická regrese je úzce spjata se základními úlohami strojového učení. Tato práce se zabývá symbolickou regresí a jejím řešením založeném na principu genetického programování a koevoluce. Genetické programování je evolucí inspirovaná metoda strojového učení, která automaticky generuje celé programy v určitém programovacím jazyce. Koevoluce fitness prediktorů je optimalizační metoda modelování fitness, která snižuje náročnost a frekvenci výpočtu fitness. Tato práce se zabývá návrhem a implementací řešení symbolické regrese s užitím koevoluce fitness prediktorů a srovnáním s řešením bez užití koevoluce. Experimenty byly provedeny s použitím kartézského genetického programování.
Gramatická evoluce v optimalizaci software
Pečínka, Zdeněk ; Minařík, Miloš (oponent) ; Sekanina, Lukáš (vedoucí práce)
Tato diplomová práce nabízí stručný úvod do evolučního počítání. Popisuje a porovnává genetické programování a gramatickou evoluci a jejich možné využití v problematice automatické opravy software. Podrobně studuje možnosti aplikace gramatické evoluce v problému automatické opravy softwaru. Na základě získaných poznatků byla navržena a implementována nová metoda pro automatickou opravu softwaru, založená na gramatické evoluci. Její experimentální ověření proběhlo na řadě testovacích programů.
Soutěživá koevoluce v kartézském genetickém programování
Skřivánková, Barbora ; Petrlík, Jiří (oponent) ; Drahošová, Michaela (vedoucí práce)
Symbolická regrese je metoda hledání předpisů funkcí, které co nejpřesněji prochází danými body v rovině nebo prostoru. V této práci je řešena symbolická regrese s využitím kartézského genetického programování a soutěživé koevoluce. Tato úloha byla již dříve řešena pomocí kartézského genetického programování a koevoluce prediktorů fitness. V této práci je zkoumáno, zda-li jednodušší soutěživá koevoluce dokáže dosáhnout obdobných výsledků jako koevoluce prediktorů fitness. Symbolická regrese je v této práci testována na pěti různě složitých úlohách. Při testování se ukázalo, že při řešení jednodušších úloh dosahuje soutěživá koevoluce oproti klasickému kartézskému genetickému programování výrazně vyššího zrychlení než koevoluce prediktorů fitness. Složitější úlohy, ve kterých koevoluce prediktorů fitness obstála stejně dobře jako v jednodušších, však soutěživá koevoluce vyřešit nedokázala.
Evoluční výpočetní techniky
Popelka, Jan ; Smékal, Zdeněk (oponent) ; Karásek, Jan (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce bylo seznámit se s evolučními optimalizačními technikami, převážně pak s genetickým algoritmem a genetickým programováním. Následně byla popsána optimalizační úloha obchodního cestujícího řešená pomocí genetického algoritmu, v další kapitole řešení symbolické regrese za pomoci genetického programování. V praktické části byly tyto optimalizační úlohy vytvořeny v programovacím jazyce JAVA.
Porovnání variant genetického programování v úloze symbolické regrese
Doležal, Petr ; Hurta, Martin (oponent) ; Drahošová, Michaela (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá porovnáváním různých variant genetického programování v úloze symbolické regrese. Na zadaných úlohách zkoumá rychlost konvergence a kvalitu nalezeného řešení. Klade si za cíl porovnat kartézské genetické programování, stromové genetické programování a jejich modifikace pomocí koevoluce. Byla použita vlastní implementace (bez využití knihoven), kde jednotlivé varianty spolu sdílí převážnou část kódu. Součástí práce je i ověření použitelnosti implementovaných přístupů při analýze reálných dat. Na základě experimentů bylo zjištěno, že všechny zkoumané přístupy jsou použitelné pro provádění symbolické regrese. Nejlepších výsledků ve zkoumaných oblastech (rychlost konvergence, kvalita nalezeného řešení) dosahovalo kartézské genetické programování s koevolucí. 
Mutace v kartézském genetickém programování
Končal, Ondřej ; Hrbáček, Radek (oponent) ; Wiglasz, Michal (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá zkoumáním různých druhů mutací v kartézském genetickém programování (CGP) na úlohách symbolické regrese. CGP je druh evolučního algoritmu, který pracuje se spustitelnými strukturami. Mutace je u CGP hlavním genetickým operátorem a v kombinaci s ohodnocením zabírá nejdelší dobu běhu algoritmu. Nalezení lepšího druhu mutace proto může výrazně zrychlit tvorbu nových jedinců, a tak i zkrátit dobu běhu algoritmu. Tato práce představuje čtyři druhy mutací používané v CGP. Experimenty porovnávají tyto mutační operátory při řešení pěti úloh symbolické regrese. Ukazuje se, že vhodnou volbou mutace lze dosáhnout až skoro dvojnásobného zrychlení oproti standardnímu mutačnímu operátoru.
Geometrické sémantické genetické programování
Končal, Ondřej ; Bidlo, Michal (oponent) ; Sekanina, Lukáš (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá převodem řešení získaného geometrickým sémantickým genetickým programováním (GSGP) na instanci kartézského genetického programování (CGP). GSGP se ukázalo jakožto kvalitní při tvorbě složitých matematických modelů, ale problémem je výsledná velikost řešení. CGP zase dokáže dobře redukovat velikost již vzniklých řešení. Tato práce dala pomocí kombinací těchto dvou metod vzniknout podstromovému CGP (SCGP), které jako vstup používá výstup GSGP a evoluci pak provádí pomocí CGP. Experimenty provedené na čtyřech úlohách z oblasti farmakokinetiky ukázaly, že SCGP dokáže vždy zmenšit řešení a ve třech ze čtyř případů navíc úspěšně bez přetrénování.
Možnosti akcelerace symbolické regrese pomocí kartézského genetického programování
Hodaň, David ; Mrázek, Vojtěch (oponent) ; Vašíček, Zdeněk (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na hledání postupů, které by akcelerovaly symbolickou regresi v rámci kartézského genetického programování. Práce přibližuje kartézské genetické programování a jeho využití v úloze symbolické regrese. Zabývá se architekturou SIMD a instrukční sadou SSE a AVX. Práce představuje řadu optimalizačních metod, které vedou k výraznému urychlení evoluce v kartézském genetickém programování. Metoda bitově paralelní simulace používající vektory AVX2 umožňuje paralelně pracovat s 256 vstupními kombinacemi logického obvodu. Obdobně lze využít bajtově paralelní simulaci a pracovat se 32 bajty při evoluci obrazového filtru. Metoda akcelerace pomocí generování nativního kódu výrazně urychluje evaluaci kandidátních řešení. Nová metoda dávkové mutace může zrychlit evoluci kombinačních logických obvodů i tisíckrát v závislosti na velikosti problému. Kombinací zmíněných i dalších metod trvala například evoluce násobiček 5 x 5b v průměru 5,8 vteřin na procesoru Intel Core i5-4590.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.