Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  začátekpředchozí79 - 88dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Poetika vybraných her Ronalda Schimmelpfenniga uvedených na českých scénách v kontextu současného německojazyčného divadla
Celárková, Michaela ; Augustová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tato diplomová práce představuje tvorbu současného německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga v širších souvislostech. V hlavní kapitole práce se autorka soustředí na rozbor pěti divadelních her Rolanda Schimmelpfenniga, které byly inscenovány i na českých divadelních scénách. Zdůrazněny byly ty prvky dramatické struktury, s nimiž Schimmelpfennig pracuje ozvláštňujícím způsobem: epizace textů, nerealistická práce s dramatickým časem, prvky magického realismu a další. Autorka se v diplomové práci zabývá dále obecnou charakteristikou současného německojazyčného divadla z tematického i formálního hlediska. Významná část práce je věnována zařazení díla Rolanda Schimmelpfenniga do historického a teoretického kontextu současného německojazyčného dramatu. Jednou z důležitých studií se pro tuto diplomovou práci stala publikace s názvem Die Rückkehr der Helden německého autora Nikolause Freie, která polemizuje se studií Postdramatické divadlo Hanse Thiese Lehmanna v názorech na vývoj divadla a dramatu v posledních letech. Nikolaus Frei se zabývá otázkou životnosti/neživotnosti dramatu a s využitím vybraných ukázek z konkrétních dramatických textů současných autorů dokazuje možnou kontinuitu miméze, realistického jednání a konfliktů na jevišti až do jednadvacátého století. Závěrem lze říci, že pro...
Martin McDonagh a Leenanská trilogie
Březinová, Tereza ; Jiřík, Jan (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tereza Březinová, DiS. Martin McDonagh a Leenanská trilogie 1 Abstrakt v českém jazyce Tématem práce je tvorba dramatika Martina McDonagha a především tzv. Leenanská trilogie, kterou tvoří jeho hry Kráska z Leenane, Lebka z Connemary a Osiřelý západ. V první části se práce pokouší zařadit McDonaghovu tvorbu do dobového kulturního a literárního kontextu, stručně představuje autorovu cestu k psaní pro divadlo a pojmenovává jeho inspirační zdroje, které spatřuje nejen v tradici irského dramatu, ale také v obecném popkulturním kontextu anglosaského světa přelomu 80. a 90. let. V druhé části svou analytickou pozornost zaměřuje na Leenanskou trilogii a zejména na postavu Otce Welshe, který (ač není hlavní postavou žádné z her a ve dvou z nich dokonce přímo vůbec nevystupuje) se ukazuje jako významné tematické pojítko celé trilogie. Společně s ním práce zkoumá i způsob, jakým se postavy (skrz přístup k Otci Welshovi) vztahují k církvi a k otázkám víry.
Režijní postupy Yoshi Oidy v inscenacích Smrt v Benátkách a Ideomeneo
Vlčková, Kateřina ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Christov, Petr (oponent)
Bakalářská práce se zabývá režijní tvorbou japonského herce, režiséra a pedagoga herectví Yoshi Oidy ve dvou inscenacích, které režíroval v Praze, Smrt v Benátkách ve Státní opeře Praha a Idomeneo ve Stavovském divadle. Jelikož doposud nevznikla žádná monografie o tomto umělci, jsou v první části práce a v příloze zařazeny životopisné údaje a umělecké počiny Yoshi Oidy. Druhá část se stručně zabývá historií japonského tradičního divadla a vlivy tradičních japonských divadelních forem na tvorbu Yoshi Oidy a jeho chápání divadla. Třetí část obsahuje historii oper a inspirační zdroje, analýzu scénografie obou pražských inscenací a srovnání společných a rozdílných režijních přístupů. Cílem práce je nastínit režijní postupy Yoshi Oidy ve Smrti v Benátkách a v Idomeneovi.
Albeeho Všechno je v zahradě v českém divadelním kontextu
Hrádková, Šárka ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Edward Albee patří k nejvýznamnějším americkým dramatikům. Úspěšně tvoří již od šedesátých let dvacátého století - a od té doby se také často inscenuje i u nás. Jeho adaptace Cooperova díla Všechno je v zahradě je nejhranějším titulem Albeeho dramatiky na českých i moravských jevištích (stejného množství inscenací dosahuje komorní drama Kdo se bojí Virginie Woolfové). Od roku 1969, kdy mělo Všechno je v zahradě v překladu Františka Vrby premiéru v pražském Divadle S.K.Neumanna, se toto drama s absurdním rozměrem dočkalo dvanácti podob. Všechno je v zahradě bylo zařazováno do repertoáru oblastních divadel, v roce 1997 se pro tento titul rozhodlo Městské divadlo Brno a v roce 2008 vznikla prozatím poslední inscenace tohoto textu v Městských divadlech pražských, v Divadle ABC, s novým překladem Dany Hábové pod názvem Všechno na zahradě. Na proměnách jednotlivých inscenací a kritickém ohlasu na ně lze sledovat politický, společenský a sociální vývoj na našem území.
Tadeusz Kantor a Divadlo smrti
Veselá, Tereza ; Jiřík, Jan (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tvorbou polského avantgardního umělce Tadeusze Kantora. Zaměřuje se na poslední období jeho autorské divadelní tvorby (nazvané Divadlo smrti), konkrétně na inscenace Mrtvá třída a Wielopole, Wielopole. Práce by se dala rozdělit na tři tematické části. První část se snaží obsáhnout základní mezníky v historii tvorby Tadeusze Kantora, předchozí etapy divadla Cricot 2 a jeho nejvýznamnější inscenace. Tato část by měla sloužit k snadnějšímu pochopení inscenačních postupů v období Divadla smrti a také přiblížit problematiku, kterou se Kantor v průběhu své tvorby zabýval. Druhá část se zabývá již dvěma konkrétními inscenacemi z období Divadla smrti a snaží se o jejich zevrubnou analýzu. Dotýká se také otázky uchování divadelního představení prostřednictvím audiovizuálního záznamu. Třetí část práce je zaměřená na jednotlivé inscenační principy. Na základě jejich popisu se snaží postihnout cíl tvorby Tadeusze Kantora. Tím je vytvoření nového typu divadla, které se nespokojí s iluzivním inscenováním dramatického textu a předstíráním reality.
Vějíř s broskvovými květy v Divadle v Dlouhé: analýza inscenačních postupů
Žemlová, Michaela ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Christov, Petr (oponent)
Cílem diplomové práce je analýza inscenace Vějíř s broskvovými květy v Divadle v Dlouhé s přihlédnutím k teorii o vysokokontextových a nízkokontextových kulturách a k fenoménu interkulturního divadla. Analýza se věnuje jednotlivým složkám inscenace, použitým principům a posunu od původního textu k adaptaci, v němž jsou akcentovány strukturální změny a jejich následný odraz v inscenaci.
Divadlo Alfred ve dvoře pod vedením o. s. Motus
Pacíková, Veronika ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje divadlu Alfred ve dvoře pod vedením občanského sdružení Motus v průběhu let 2001 - 2010, popisuje okolnosti jeho vzniku, dramaturgické tendence, ale také se zabývá prostory podobného zaměření a alternativním divadlem obecně.
Dramatizace větších epických celků určené dětskému herci
Hrnečková, Anna ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Kočí, Julie (oponent)
Diplomová práce analyzuje dramatizace větších epických celků, které se objevily na českých celostátních (popř. krajských) přehlídkách dětského divadla po roce 1989. Po charakterizaci úlohy dramatického textu v divadle hraném dětmi se práce pokouší stanovit hodnotící kritéria pro dramatizace zkoumané oblasti. S ohledem na cíle umělecké i pedagogické porovnává práce kompoziční, jazyková i tematická východiska vybraných textů. V centru pozornosti stojí zejména takové adaptační prostředky, které získávají zvláštní význam právě ve spojení s dětským hercem - způsoby vytváření dospělých postav, zobrazení vnitřního světa dětského hrdiny apod. Analýza textů má zejména za úkol zodpovědět otázku, jak daleko dokázali autoři dojít v úzkých hranicích, které dramatickému textu přináší zaměření na dětského herce do patnácti let.
Argentinské, brazilské a mexické diskurzy v současné latinskoamerické dramatice
Černá, Martina ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent) ; Pšenička, Martin (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra divadelní vědy Obecná teorie a dějiny umění a kultury Divadelní věda Argentinské, brazilské a mexické diskurzy v současné latinskoamerické dramatice Argentinian, Brazilian and Mexican Discourses in Contemporary Latin American Drama Discursos argentinos, brasileños y mexicanos en la dramaturgía latinoamericana contemporánea Abstrakt disertační práce Mgr. Martina Černá vedoucí práce: Mgr. Petr Christov, PhD. 2011 2 Abstrakt Disertační práce Argentinské, brazilské a mexické diskurzy v současné latinskoamerické dramatice přibližuje na vybraných divadelních hrách trojice současných dramatiků z Argentiny, Brazílie a Mexika situaci v současném latinskoamerickém divadle nejen z pohledu textové analýzy, ale především s ohledem na diskurzy, které tito autoři vedou se svými čtenáři/diváky na lokální, národní, kontinentální a mezinárodní úrovni. Úvodní kapitola seznamuje čtenáře s problematikou latinskoamerické identity, nastiňuje kritéria volby jednotlivých autorů a textů i metodu a nástroje jejich analýzy. Zároveň zdůrazňuje situaci jejich intepretátora, který pochází z českého prostředí, jež je od latinskoamerického prostředí kulturně, historicky i společensky vysoce odlišné a v němž je latinskoamerické divadlo prakticky neznámé. Tato výchozí pozice formuje úhel...
Dánské divadlo a drama v 90. letech 20. století
Švehlová, Táňa ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
DÁNSKÉ DIVADLO A DRAMA V 90. LETECH 20. STOLETÍ TÁŇA ŠVEHLOVÁ Abstrakt: Předkládaná diplomová práce pojednává o rozkvětu dánského dramatu v 90. letech 20. století. První kapitola Divadelní kontext hledá kulturně politické příčiny rozvoje psaní pro divadlo a představuje nejvýznamnější divadla, která inscenují dánskou dramatiku. Druhá kapitola Dramatici 90. let je literárněhistorickým exkursem do tvorby devíti nejvýznamnějších dramatiků (N. Cederholm, E. Jepsen, J. Ørnsbo, A. Saalbach, J. Rohde, M. Vizki, P. Asmussen, N. Werdelin, L. Knutzon). Závěrečná, třetí kapitola představuje praktický vhled do dánské dramatiky skrze analýzu dramatu Line Knutzon Brzy přijde čas (Snart kommer tiden, 1998).

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   začátekpředchozí79 - 88dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.