Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 86 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Body, Mind, and the Lost Generation in Works of Hemingway and Fitzgerald
Nekvasilová, Klára ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Diplomová práce zkoumá koncept tělesnosti ve vybraných románech Ernesta Hemingwaye a Francise Scotta Fitzgeralda, přičemž jako teoretický základ využívá dílo francouzského filozofa Jeana Baudrillarda. Práce se snaží rozklíčovat významovost lidského těla skrze podrobnou analýzu vyobrazených postav, přičemž se zaměřuje zejména na roli těla jako znaku, který odráží nejen strasti svého majitele, ale i zásadní společenské změny. Autoři ztracené generace ve svých dílech zachycují postupný rozpuk kapitalismu a konzumerismu a reflektují tak vznik konzumní společnosti, která se pro Jeana Baudrillarda stala hlavním předmětem zkoumání. Základním cílem diplomové práce je tedy probádat, jak lidské tělo ve vybraných románech reflektuje společenské změny a jakými způsoby individuální postavy využívají své tělo v rámci definice vlastní pozice ve společnosti. Po uvedení teoretického rámce se analýza nejprve zabývá módou. Na konkrétních příkladech je demonstrována její schopnost sjednotit členy konzumní společnosti prostřednictvím společné touhy sledovat konkrétní trendy, nebo naopak hierarchicky rozdělit spotřebitele na základě odlišných přístupů ke konzumaci. Druhou oblastí výzkumu je sport. Zatímco Fitzgerald většinou zobrazuje esteticky štíhlé atletické tělo a sport jako prostředek k dosažení sociálního statusu,...
The Legacy of Invisible Man: Ralph Ellison's Influence on Fight Club.
Otáhal, Michal ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá motivy románu Ralpha Ellisona Neviditelný (1952) v porovnání s románem Chucka Palahniuka Klub rváčů (1996) prostřednictvím názorů bezejmenných intradiegetických vypravěčů obou knih v první osobě. I když je každý jiné rasy, jsou z jiné doby a mají rozdílné socioekonomické postavení, zastávají podobné názory, které na jedné straně kritizují americký kapitalismus a pracovně orientovaný, materialistický americký sen a na druhé straně odráží Emersonovo propojení nihilismu a anarchie. Klub rváčů navazuje na myšlenky vyjádřené v Neviditelném a přizpůsobuje je současné globalizované společnosti. Bakalářská práce je rozdělena do tří hlavních kapitol a každá se zabývá jedním z hlavních témat, kterým se vypravěči věnují. První kapitola rozebírá myšlenku "vyvlastnění", jako materiální i duševní separaci od světa, což je klíčový proces vypravěčů umožňující jim osvobození sebe sama od norem společnosti. Teprve když se zbaví veškerého vlastnictví, společenských vazeb a téměř i identit, naleznou své pravé (Emersonské) já a svobodu. Pojetím "já" se více zabývá druhá kapitola, která sleduje téma společenské neviditelnosti. Vypravěči jsou společností souzeni dle svého zevnějšku, tj. lidé se zaměřují pouze na jejich vnější společenské ukazatele a ignorují jejich individuální já. Postrádají...
Great American Myths: Nation-Building and Identity Politics in the United States of America
Pyshkin, Dmitry ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na analýzu tzv. Americké teze, také Americké krédo nebo Americká ideologie (termín, který používá Anatol Lieven v America Right or Wrong: An Anatomy of American Nationalism) jako národní identity Spojených států. V interakci se souborem národních mýtů Americká Teze představuje příběh (narativ) o americké identitě, vyjadřuje 'zdravý rozum' a morálku národa. Práce začíná definicí fenoménu národa jako politického a kulturního společenství, poté pokračuje diskusí o konkrétních kontextech, z kterých vzešel narativní obraz amerického národa. Dále práce analyzuje Americké krédo jako kulturní nástroj podpory sociální soudržnosti a asimilace nekanonického nesouhlasu. Nakonec diplomová práce probírá mýty amerického nacionalismu v souvislosti s jejich narativní strukturou a afektivní dynamikou, které tvoří ontologickou a emotivní sílu Americké teze. Klíčová slova: Spojené státy americké, Americký nacionalismus, mýtus, Americké Krédo, budování národa, národní identita
Ralph Waldo Emerson, Friedrich Nietzsche, John Dewey, and the Creative Reader
Ľuba, Peter ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Cieľom diplomovej práce Ralph Waldo Emerson, Friedrich Nietzsche, John Dewey a kreativní čtenář bola analýza podobných čŕt a odlišností medzi jednotlivými dielami filozofov a spisovateľov v rámci intelektuálnej tradície euro-amerického pragmatizmu. V diplomovej práci aplikujem chronologický prístup v procese analýzy myšlienok jednotlivých autorov. Analytická časť práce začína rozborom skorých znakov euro-amerického pragmatizmu vo filozofii Emanuela Kanta a sleduje vývoj týchto základných čŕt cez osemnáste, devätnáste, až dvadsiate storočie. Okrem porovnávania spoločných a odlišných čŕt v dielach analyzovaných autorov sa zaoberám využitím techník pragmatizmu vo vzdelávaní. Diplomová práca ponúka okrem analýzy epistemologických odlišností aj návrhy a príklady praktických metód aplikovateľných v pedagogickej praxi. Prvá kapitola práce slúži ako úvod do témy a prináša prehľad problematiky rozčlenený do jednotlivých častí. Druhá kapitola sa zaoberá rozborom prvotných znakov pragmatizmu v teóriách Emanuela Kanta a Johanna Gottlieba Fichteho. Táto kapitola sa preto zameriava na genézu subjektívneho idealizmu, subjektívnej tvorby mentálnych kategórií a rozoberá Fichteho Wissenschaftslehre, a tiež jeho teóriu o povolaní verejného intelektuála. Tretia kapitola poskytuje prehľad myšlienok Ralpha Walda...
What It Means to Be American?: Creating American National Identity
Zeimannová, Adéla ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Národní identita je komplikovaným konceptem bytí a náležení. Mnohonásobné já, ze kterého se tato identita skládá, jež představuje pohlaví, sociální vrstva, rasa, etnicita apod., představuje výzvu při vytváření jakéhokoli druhu jednotné kolektivní národní identity, která by zahrnovala jedinečnou sadu těchto já a rolí každého jednotlivce. Tato složitost je ještě výraznější při zkoumání národní identity národů, kterými jsou například USA. Vzhledem ke své multikulturní a multietnické povaze se identifikace kolektivní americké identity stává výzvou. Tato práce zkoumá zrod národní identity v USA během revoluční éry, v době první republiky a v letech 1800-1850 ve snaze objevit sjednocující rysy takto komplexní identity a odhalení jejího původu. Tento text konzultuje teoretický rámec týkající se národa, nacionalismu a národní identity tak, aby vytvořil funkční definici národa a vysvětlil složitost tohoto konceptu, který je pak dále zkoumán v kontextu USA. V kombinaci s historickým přehledem období 1770-1850 se diplomová práce zabývá vlasteneckými pocity a myšlenkami, které se Amerikou v této době šířily. Dále zkoumá první objevení hlasů volajících po jednotné americké národní identitě a následný vznik této sjednocující identity v průběhu let. Dobové sociopolitické a literární záznamy zachycují narůstající...
Tier-y Blues: Langston Hughes's Poetics of Blackness
Zídková, Pavla ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Od první poloviny dvacátých let si takzvané "New Negro" hnutí kladlo za cíl zachytit měnící se vědomí afroamerické identity. Na základě nových filozofických a estetických hodnot určených jeho představiteli, mezi které patří například dr. Alain Locke či dr. W. E. B. DuBois, vzniká kulturní směr nazvaný "Harlemská renesance". Tato práce zkoumá vztah mezi poetikou Langstona Hughese, obvykle považovaného za jednoho z vrcholných představitelů "Harlemské renesance", a idejemi, jak je formulují členové již zmíněného hnutí v určující antologii The New Negro. Primárními zdroji pro komparaci jsou Hughesovy básně vydané mezi lety 1926-1942, tedy díla z jeho první sbírky Unavené blues až po sbírku Shakespeare v Harlemu - takto určený rozsah zhruba odpovídá začátku a přesahuje konec "Harlemské renesance" a dobu, kdy hnutí "New Negro" dosáhlo svého vrcholu; vybraný materiál tedy dovoluje posoudit, jak se změny afroamerické senzibility a (ne)spokojenost s vývojem tohoto hnutí odráží v Hughesově poezii. První kapitola poskytuje teoretický základ pro evaluaci Hughesovy poezie, neboť se snaží postihnout některé aspekty afroamerické literární tradice a pozadí vzniku hnutí "New Negro". Současně se věnuje estetice, jak ji vnímá sám Langston Hughes, čímž naznačuje potenciální body rozporu mezi směřováním hnutí a...
Poetics of the East Coast Old School Rap and Hip Hop Lyrics
Bolbol, Jakub ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Poetika Textů East Coast Old School Rapu a Hip Vedoucí bakalářské práce Studijní obor věten 2021, Praha Bakalářská práce zkoumá a analyzuje texty hudebního žánru jménem rap a kulturního hnutí jménem hip Texty podléhají analýze a srovnávání s metodami analýzy literárních textů a literární teorie. Cíl této práce je dokázat, že tyto texty, napsané Afroamerickými rappery, xty literární příběhy a básně, které by se akademickém diskurzu a možné budoucím výzkum mohly zařadit do kánonu Afroamerické, potažmo Americké literatury Termín East Coast (Východní pobřeží) odkazuje na místo původu autorů a jejich zaměření z místa jejich tématech: americké město New York a jeho obvod zvaný Bronx. Termín (Stará škola) odkazuje na formu textů a jejich zasazení v čase osmdesátých letech dvacátého století. Práce stručně představuje historii a vznik hopové kultury, definuje hudební žánr rap a uvádí rapovou terminologii, á prací prolíná. Práce následně představuje básníka (Poslední básníci), kteří jsou považováni za "praotce " Po představení a definici hip hop a rapu se práce obrací otázce, zdali by se hip hop či považovat za literární žánr. Práce se touto otázkou zabývá v následujících kapitolách, které jsou věnovány literární analýze vybraných textů. Texty jsou rozděleny na dvě skupiny a témat První skupina se zaměřuje na...
Objectivity Disguised: Ideas of Authenticity in the Novels of Thomas Pynchon and Paul Auster
Torčík, Marek ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Tato práce zkoumá šest primárních textů od dvou z nejvýraznějších spisovatelů současné americké literatury, jmenovitě Paula Austera a Thomase Pynchona; analyzuje vždy tři nejnovější romány každého autora a mapuje tak vývoj představ autenticity v jejich tvorbě. Invisible, Sunset Park a 4 3 2 1 Paula Austera a Against the Day, Inherent Vice a Bleeding Edge Thomase Pynchona skrze různé strategie pracují k představě autenticity jako fenoménu vycházejícího navzdory současné roztříštěné společnosti z jednotlivých subjektivit - jedná se o fragmentární kategorii, ke které každý z autorů přistupuje specifickým způsobem. První čtyři kapitoly pojednávají o individuálních dílech obou autorů ve snaze identifikovat a zmapovat teritorium ve kterém se představy autenticity manifestují v díle daného autora. Kapitoly I a II se věnují románům Paula Austera, zatímco Kapitoly III a IV analyzují knihy Thomase Pynchona. V poslední kapitole tato práce rozebírá a porovnává jednotlivé přístupy obou autorů a kontrastuje je s teoreticko- kritickým rámcem, na autenticitu je nahlíženo z různých úhlů, podobně jako s ní pracují i samotné romány. Tato práce také využívá řady kriticko-filosofických knih, kterými podkládá argument, že autenticita v rámci Austerovy a Pynchonovy tvorby tvoří neustále se měnící obraz současné doby, snaží se...
The American Notion of Freedom: Freedom as a Central Element of American History and its Reflection in Literature.
Tomášková, Barbora ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Tato práce se zabývá americkým pojetím svobody a jejím výkladem v jednotlivých obdobích americké historie. Pojetí svobody je zde popisováno na základě historického kontextu daných období a její význam demonstrován na konkrétních ukázkách literárních děl a dokumentů příslušné doby. Práce analyzuje období od roku 1776, tedy období vzniku Spojených států amerických, až do padesátých let 20. století. Pro tuto práci bylo konkrétně vybráno šest období charakteristických významnými historickými událostmi, ale také vznikem společenských hnutí, či nových filozofických a literárních směrů. V práci jsou chronologicky popisována období od příchodu prvních evropských osadníků na severoamerický kontinent, v návaznosti se pak zaměřuje na nová hnutí a filozofie 19. století, konkrétně transcendentalismus a abolicionismus, dále pak postupuje k anarchismu a pragmatismu. Práce je posléze zakončena obdobím generace bítníků. Cílem práce je prokázat, že v průběhu americké historie byla svoboda vždy nejdůležitější hodnotou, a to hodnotou, která zformovala americkou mentalitu tak, jak ji známe dnes. Záměrem je demonstrovat, že tato mentalita vychází z původního amerického pojetí svobody, jakožto božského daru a nezcizitelného práva, kterým byl lid obdařen. Podstata takovéto svobody se v tomto americkém pojetí zdá být...
Shock and Awe: Deformities in the Selected Stories of Flannery O'Connor, Truman Capote and Tennessee Williams
Soukupová, Markéta ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Tato práce se zabývá zkoumáním fenoménu Americké jižanské literatury a její nedílné součásti: přehnané monstrozity. I když se často o znetvořených obrazech hovoří ve smyslu estetické dekadence, neměl by být opomíjen jejich morální symbolismus. Jelikož se gotická tradice rovněž váže k nevědomí a iracionalitě, neexistence psychologického aspektu výrazně limituje Jižanské studie. Diplomová práce na základě této teze zkoumá roli deformity i v rámci myšlení jednotlivce. Kromě literárních a historických souvislostí, které vyvstávají na povrch v kontextu Amerického jihu, tak hlavní cíl práce bude spočívat v předpokladu, zda existuje spojitost mezi deformitou a psychologickým traumatem jižanské minulosti. K vybranému tématu bude přistupováno interdisciplinárně; pojme jak literární historii (E.A. Poe, W. Faulkner), tak Freudovu definici o nevědomí. Doufám, že tímto způsobem moje práce rozšíří a obohatí obraz deformity v kontextu Amerického jihu, nejvíce pak v historické, literární a psychologické sféře Jižanských studií. Klíčová slova: Americký, Jih, Gotika, Deformita, Freud, Capote, O'Connor, Williams

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 86 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.