| |
|
Fenomén mizuko v Japonsku
Drechslerová, Tereza ; Sýkora, Jan (vedoucí práce) ; Křivánková, Anna (oponent)
Cílem bakalářské práce "Fenomén mizuko v Japonsku" je zmapovat, jak se japonská společnost vyrovnává s úmrtím nenarozených dětí, neboli mizuko, a jak tento přístup odráží změny v současné společnosti. Nejprve je nastíněna obecná problematika týkající se potratu a k ní se vázající morální postoj. Tato problematika vyžaduje hlubší pohled na náboženství, a to především představy spojené se začátkem a koncem života. V další části je rozebrán fenomén mizuko kuyō, jeho historie a symbolika s mizuko související. Nakonec je fenomén začleněn do širšího kontextu současné společnosti, a to ve formě kritiky, která se k němu vztahuje, a to ve společenské, náboženské a politické sféře.
|
|
Vliv japonské populární kultury na západní svět
Pavlenko, Věra ; Křivánková, Anna (vedoucí práce) ; Rychlík, Martin (oponent)
V bakalářské práci je představená japonská populární kultura a její historie a vývoj. Bakalářská práce se vztahuje k problematice ovlivňování japonského národa západní kulturou a zároveň tím, jak japonská kultura, tradiční i populární, ovlivňuje západní společnost. Japonská populární kultura zahrnuje anime, mangu, subkultury a populární hudbu. V práci jsou představeny nejdůležitější události, které ve vývoji japonské populární kultury sehrály podstatnou roli. Dále čtenáři přiblížím projevy globalizace japonské populární kultury ve světě a popíši situaci v České republice. Klíčová slova: Populární kultura, Japonsko, manga, anime, subkultury, globalizace 1
|
|
Invazní rostliny v ČR
Křivánková, Anna ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Novotný, Petr (oponent)
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na nepůvodní druhy rostlin na území České republiky, jejich rozšíření a následnou likvidaci. Práci jsem rozdělila na několik částí, v první popisuji obecnou charakteristiku, historii a důsledky rostlinných invazí. V další části jsem se zaměřila na nejnebezpečnější druhy, kde poukazuji na jejich původ, likvidaci a využití. Na závěr jsem provedla analýzu učebnic přírodopisu a získané informace zpracovala do přehledné tabulky.
|
|
Svébytnost japonského komiksu
Křivánková, Anna ; Tirala, Martin (oponent) ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce)
Přestože japonský komiks - známý též jako manga ~ OOi - je ve světě uznávaným fenoménem, v naší zemi nejenže dosud nepronikl do širšího povědomí veřejnosti, ale velmi málo pozornosti se mu dostává i na akademické úrovni. Možnou příčinou tohoto poněkud vyhraněného přístupu je určitá nelibost, či téměř nevraživost, s jakou česká akademická obec pohlíží na komiks jako takový. V čem tkví kořeny této podivuhodné netolerance se můžeme dohadovat, svou roli zde však jistě sehrála politická situace v období 1948-1989, kdy se na komiks pohlíželo s nevolí jakožto na "náhražku skutečné literatury a buržoazní brak" 1 , a byl tak odsouzen k přežívání v časopisech pro děti a mládež, kde byl rovněž občas využíván k ideologicko-výchovným účelům. Pravdou nicméně zůstává, že ve světě byl takovýto přístup již do značné míry překonán. Na komiks dávno přestalo být pohlíženo jako na pokleslou infantilní záležitost a stal se, domnívám se právem, předmětem seriózního vědeckého zkoumání. V naší zemi se komiks dočkal většího zájmu odborné veřejnosti až v posledních dvou letech, kdy vyšly dvě publikace, pojednávající o teorii a historii komiksu: překlad knihy Stavba komiksu2 od Thierry Groensteena a Comics: Stručné dějiny3 , první skutečně česká kniha pojednávající o historii komiksu. Bohužel, ani jedna z těchto dvou publikací...
|