Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 251 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Logopedická péče poskytovaná bilingvním a multilingvním, u nichž se projevuje narušená komunikační schopnost
Cilerová, Kristýna ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce z oblasti speciální pedagogiky a logopedie se zabývá problematikou logopedické intervence u bilingvních a multilingvních dětí s narušenou komunikační schopností. V teoretické části je charakterizován psychomotorický vývoj u intaktních monolingvních dětí. Dále je zde prostor věnován bilingvismu a multilingvismu v souvislosti s problematikou vývoje v raném a předškolním věku a intervence u těchto dětí s narušenou komunikační schopností. Empirická část byla zpracována pomocí kvalitativních výzkumných metod. Popisuje proces výběru respondentů, metodologii výzkumného šetření a jeho průběh, charakteristiku výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek tvořily děti předškolního a mladšího školního věku s narušenou komunikační schopností z bilingvních a multilingvních prostředí. Jednotlivé případové studie sledovaných dětí přináší přehledným způsobem informace o výzkumném vzorku. Pro sběr dat byly využity polostrukturované rozhovory, které byly následně zpracovávány pomocí prvků designu zakotvené teorie. Dále práce objasňuje interpretaci výzkumného šetření a kategorie, které byly získány v procesu zpracovávání dat. Hlavním cílem této závěrečné práce bylo zjistit a popsat rizika a obtíže v oblasti vlastního psychomotorického, řečového a jazykového vývoje i logopedické intervence, s nimiž se musí...
Specifika logopedické intervence u osob s Huntingtonovou nemocí
Topolská, Andrea ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce je zpracována na logopedické téma specifika logopedické intervence u osob, které trpí onemocněním Huntingtonova nemoc. Skládá se z části teoretické, ve které v rámci tří kapitol čtenáře postupně seznamuje s diagnózou Huntingtonovy nemoci a obecnými poznatky o historii a etiologii onemocnění, vyskytujících se symptomech i diagnostických a terapeutických postupech. Druhá kapitola probírá narušenou komunikační schopnost u osob s Huntingtonovou nemocí. Shrnuje poznatky o kognitivně komunikačních poruchách, dysartrii a dysfagii. Třetí kapitola řeší poznatky o samotné logopedické intervenci u dotyčných klientů. Ve svém obsahu probírá jak náležitosti a možnosti diagnostiky zmiňovaných deglutačních a komunikačních narušení, tak i poznatky týkající se poskytování logopedické terapie dle přítomných NKS a poruch polykání. Poslední kapitola je věnována výzkumné části závěrečné práce. Výzkum byl realizován kvalitativním přístupem za pomoci metodologie zakotvené teorie. Data byla získána za pomoci celkem devatenácti polo-strukturovaných rozhovorů. Dotázáni byli dva kliničtí logopedi a sedmnáct respondentů, kteří mají s diagnózou Huntingtonova nemoc zkušenost buďto z pozice pečující osoby, nebo samotného nositele neuro-degenerativního onemocnění. Hlavním záměrem je, nalézt společné jmenovatele...
Specifika logopedické intervence u dospělých osob po cévní mozkové příhodě
Králová, Tereza ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na specifika logopedické intervence u osob po cévní mozkové příhodě v akutní a subakutní fázi onemocnění. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, a to části teoretické a empirické. Teoretická část diplomové práce definuje pojem cévní mozková příhoda a shrnuje poznatky z oblasti etiologie, symptomatologie, diagnostiky a prevence. Dále vymezuje jednotlivá narušení komunikační schopnosti pojící se s prodělanou cévní mozkovou příhodou (tj. afázie, dysartrie, dyspraxie, dysfagie a kognitivně komunikační poruchy), jejich klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Empirická část diplomové práce je zaměřena na kvalitativní výzkumné šetření, jehož hlavním cílem je zjistit a popsat specifika logopedické intervence u osob po cévní mozkové příhodě v akutní a subakutní fázi onemocnění, kdy je pacient hospitalizován v nemocničním zařízení. Výzkumné šetření je realizováno přímým pozorováním práce klinického logopeda v nemocničním prostředí u pacientů po cévní mozkové příhodě v akutní a subakutní fázi onemocnění, dále pak analýzou lékařských zpráv a dokumentů. Z výsledků přímého pozorování a analýzy dokumentů bylo sestaveno pět případových studií pacientů hospitalizovaných v nemocnici po prodělané cévní mozkové příhodě s následnou narušenou komunikační...
Rozvoj sluchové percepce v rámci logopedické prevence v běžné mateřské škole
Pouchová, Vendula ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit a popsat rozvoj sluchové percepce ve vybrané běžné mateřské škole. Dílčími cíli práce bylo zjistit a popsat klady a zápory rozvoje sluchové percepce v dané mateřské škole a představit nejčastější pomůcky a aktivity, které jsou k rozvoji sluchové percepce využívány. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol, které představují podklad pro praktickou část práce. První kapitola je zaměřena na vývoj řeči a jazykových schopností intaktního dítěte a dále představuje základní pojmy řeč, jazyk a komunikace. Druhá kapitola je věnována problematice sluchové percepce a jejich jednotlivých složek. Ve třetí kapitole je představeno vzdělávání dětí v předškolním věku, rámcový vzdělávací program a jeho oblasti. Praktická část práce představuje vlastní výzkumné šetření realizované na konkrétní běžné mateřské škole. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření, pro sběr dat bylo využito metod zúčastněného pozorování, analýzy pracovních listů a využívaných pomůcek a doplňkově rozhovoru s vyučující z mateřské školy. Rozvoj sluchové percepce byl sledován jak v rámci kolektivu jedné ze tříd mateřské školy, tak v rámci kroužku předškoláka, který navštěvují pouze děti předškolního věku. Získaná data byla následně analyzována a byly zodpovězeny výzkumné otázky. Závěry výzkumného...
Podpora ve vzdělávání žáků s vývojovou jazykovou poruchou na běžné základní škole
Šuterová, Anna ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou vývojové jazykové poruchy a podporou žáků s touto poruchou ve vzdělávacím prostředí běžné základní školy. Práce se zaměřuje na charakteristiku vývojové jazykové poruchy, její etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Dále se zabývá specifickými potřebami žáků školního věku v oblasti řeči, jazyka a komunikace a jejich vývojem ve školním prostředí. V kontextu inkluzivního vzdělávání jsou popsány principy inkluzivní pedagogiky a možnosti základního vzdělávání pro žáky s vývojovou jazykovou poruchou včetně podpory ze strany školských poradenských zařízení a individuálního vzdělávacího plánu. Hlavním cílem výzkumné práce bylo analyzovat možnosti podpory žáků s vývojovou jazykovou poruchou na běžné základní škole. Výzkumné šetření bylo provedeno pomocí kvantitativního dotazníkového šetření. Dotazník byl rozeslán na 224 základních škol ve Zlínském kraji. Vyplnilo jej celkem 104 respondentů. Byly ověřeny tři předem stanovené hypotézy týkající se úrovně znalostí učitelů o vývojové jazykové poruše, podpůrných opatření pro žáky s vývojovou jazykovou poruchou a také asistentů pedagoga, resp. jejich důležitosti ve vzdělávacím procesu žáků s touto poruchou. Hypotézy byly potvrzeny a lze tedy říci, že učitelé se speciálně pedagogickým/logopedickým vzděláním...
Logopedická intervence u dospělých osob se získanou verbální dyspraxií
Částková, Martina ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá problematikou logopedické intervence u dospělých osob se získanou verbální dyspraxií. Hlavním cílem tohoto speciálně-pedagogického výzkumu je zjistit, jaké postupy používají kliničtí logopedi na území České republiky v rámci logopedické intervence u pacientů s verbální dyspraxií. V souladu s hlavním cílem práce jsou stanoveny dílčí cíle, jež zjišťují, jaké diagnostické materiály kliničtí logopedi užívají k diagnostice získané verbální dyspraxie u dospělých pacientů, u kterých se vlivem cévní mozkové příhody, traumatu či neurogenního onemocnění projevila neurogenní porucha komunikace, a jaké terapeutické metody kliničtí logopedi užívají v terapii osob s touto diagnózou. Další dílčí cíl porovnává, jaké mají kliničtí logopedi povědomí o příznacích verbální dyspraxie a zda ji dokážou na základě těchto poznatků bezproblémově rozpoznat. V práci jsou uvedeny údaje týkající se neurogenních poruch komunikace, z nichž byl detailněji popsány dysartrie, afázie a orální apraxie. Další kapitola se poté věnuje verbální dyspraxii samostatně, jelikož je hlavním tématem této práce. Práce je zakončena kvantitativním výzkumem, který byl zprostředkován elektronickým dotazníkovým šetřením, jehož respondenty byli kliničtí logopedi a logopedi v předatestační přípravě na území České republiky....
Foniatrická a logopedická intervence u osob s hlasovými poruchami
Králová, Helena ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce je z oboru Logopedie. Zabývá se oblastí hlasových poruch a vzájemnou spoluprací logopedů a foniatrů v této oblasti. Východiskem teoretické pasáže práce je vymezení oborů logopedie a foniatrie. Dále se teoretická část zabývá hlasovými poruchami a vymezením hlasu. Poslední kapitola teoretické části se věnuje oblasti diagnostiky, terapie a prevence u hlasových poruch. Cílem praktické části práce bylo, s využitím poznatků a znalostí z teoretické části, zjistit, jak probíhá vzájemná spolupráce logopedů a foniatrů, analyzovat využívané postupy diagnostiky a léčby u osob s hlasovými poruchami a odhalit jaké další možnosti spolupráce mezi logopedy a foniatry se nabízejí. K dosažení cílů výzkumného šetření byl proveden kvalitativní výzkum s šesti respondenty formou polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky výzkumného šetření umožnily naplnit vytýčené cíle. Ukázalo se, že vzájemná spolupráce je ovlivněna mnoha faktory, přičemž jeden ze zásadních faktorů představují typy pracovišť, ve kterých odborníci působí. Vyšlo najevo, že v nemocnicích a specializovaných klinikách je vzájemná spolupráce snadnější a efektivnější, neboť foniatři a logopedové zde využívají osobního kontaktu ke co nejvhodnějšímu společnému nastavení a řešení terapie hlasových poruch. Naproti tomu na ambulantním pracovišti je...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 251 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.