Název:
Vztah režiséra a herce - režie jako způsob formování souboru
Překlad názvu:
Interrelationship between a director and an actor ? directing as a way of formation of an ensemble
Autoři:
Khek, Pavel ; Kříž, Karel (vedoucí práce) ; Burian, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Magisterská práce se zamýšlí nad vztahem režiséra a herce. Vyzdvihuje skutečnost, že právě tato komunikace je klíčová při vzniku divadelní inscenace. V první části práce jsou pojmy herec, režisér a jejich vzájemný vztah nahlíženy z historického hlediska spolu s nastíněním základních talentových předpokladů, které by měl herec a režisér mít. Jádrem práce je objevování různých variant vztahů režiséra a herce. Zkoumání problémů, které mohou vztah narušit a negativně ovlivnit tvorbu. Obecné divadelní principy jsou porovnávány s osobními zkušenostmi z režisérské praxe. Vztah mezi režisérem a hercem je zde chápán jako křehký proces poznávání, kterému svědčí pokud je budován kontinuálně. Taktéž samotnou divadelní práci autor vnímá zejména jako dlouhodobý proces zdokonalování, což má vliv na jeho tíhnutí k souborovému divadlu. Ve třetí části autor shrnuje podmínky, které jsou nutné pro fungování divadelního souboru a klade si otázky, zda je možné tyto podmínky v současnosti naplnit. Režie je v celé práci nahlížena nejen jako činnost zabývající se přípravou inscenace, ale hlavně jako způsob formování divadelního souboru.This Master´s degree essay thinks of the director-actor affinity and stresses the fact this very communication is crucial at creation of a drama performance.At the first part of the essay there are presentments such as ?an actor?, ?a director?, as well as their interrelationship with regard to its historical implication in conjunction with adumbrating of the basic geniuses potency, which both of a director and an actor should abound in.Detecting of different variations of the interrelationship between a director and an actor, examining for the problems that may badly affect the creation process is the gist of this paper. Common stagey principles are being confronted to the subjective director´s work practice. The director-actor relationship is meant to be a delicate process of cognition that agrees with being built up continuously. The very dramatic work is also primarily felt as long-term stepwise refinement action by the author, strongly influencing his tending towards an ensemble type of theatre.Detecting of different variations of the interrelationship between a director and an actor, examining for the problems that may badly affect the creation process is the gist of this paper. Common stagey principles are being confronted to the subjective director´s work practice. The director-actor relationship is meant to be a delicate process of cognition that agrees with being built up continuously. The very dramatic work is also primarily felt as long-term stepwise refinement action by the author, strongly influencing his tending towards an ensemble type of theatre.At the third part the writer brings together all necessary conditions for smooth functioning of the ensemble and also interrogates of the possibility to fulfil these conditions on the present. Directing is not only seen as the activity dealing with preparation of a performance, but mainly as a way of formation of an ensemble at the essay.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/2828