Original title:
Vnímání faktorů ovlivňujících adaptaci na trénink z perspektivy trenérů házené
Translated title:
Perception of factors influencing adaptation to handball training from the perspective of handball coaches
Authors:
Velková, Bára ; Petružela, Jan (advisor) ; Vampola, Jindřich (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Vnímání faktorů ovlivňujících adaptaci na trénink z perspektivy trenérů házené. Cíle: Cílem práce je identifikovat a analyzovat klíčové faktory, které ovlivňují adaptaci hráčů házené na trénink z perspektivy trenérů házené v ČR. Zaměření je zejména na psychické a sociální faktory adaptace. Práce se soustředí na porovnání názorů a zkušeností trenérů různých úrovní, aby se zjistilo, jak se jejich přístupy a strategie liší na základě zkušeností a kvalifikace. Metody: Práce využívá kvalitativní i kvantitativní metody sběru dat, konkrétně dotazníkového šetření mezi trenéry házené v České republice. Výsledky: Výsledky práce ukazují, že klíčovými faktory pro úspěšnou adaptaci na trénink jsou zejména důvěra sportovce v tréninkový plán, kvalitní vztah mezi trenérem a sportovcem a sociální a emocionální podpora. Z výsledků vyplývá, že psychologické a sociální faktory hrají významnou roli při adaptaci na trénink. Klíčová slova: sportovní trénink, psychologické faktory, sociální faktory, trenéři házenéTitle: Handball Coaches' Perceptions of Factors Driving Training Adaptation. Objectives: The objective of this thesis is to identify and analyze the key factors affecting handball players' adaptation to training from the perspective of handball coaches in the Czech Republic. The focus is particularly on psychological and social factors of adaptation. The work aims to compare the opinions and experiences of coaches at different levels to determine how their approaches and strategies differ based on experience and qualifications. Methods: The study uses qualitative and quantitative data collection methods, specifically a survey conducted among handball coaches in the Czech Republic. Results: The results indicate that the key factors for successful training adaptation are mainly the athlete's trust in the training plan, a quality relationship between the coach and the athlete, and social and emotional support. The findings show that psychological and social factors play a significant role in training adaptation. Keywords: sports training, psychological factors, social factors, handball coaches
Keywords:
handball coaches; psychological factors; social factors; sports training; psychologické faktory; sociální faktory; sportovní trénink; trenéři házené
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/192514