Název:
Prodejnost sortimentu suchého zboží v shopu čerpací stanice pohoných hmot
Autoři:
Bašta, Petr Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce řeší stěžejní problém se zásobováním pohonnými hmotami v nejbližším okolí konkurenčního prostředí. Bylo zjištěno, že největší konkurencí daného subjektu jsou dvě čerpací stanice v nejbližším okolí, které sice mají menší rozsah prodeje obchodního sortimentu, přesto je nutné je jako konkurenty považovat. Jakýkoliv neúspěch se projeví přesunem zákazníků právě k nim. Analýza výsledku průzkumu ukázala, že podíl prodeje suchého zboží na celkových tržbách byl v letech 2010 až 2014 průměrně 13,22 procent. V sortimentu suchého zboží došlo k výraznému nárůstu prodeje pro dopravní prostředky a ke snížení v ostatním zboží. Ostatní sortiment tvoří tyto vybrané položky: drogerie, foto, dálniční známky, baterie do spotřebičů, telefonní kupony a karty aj. Prodej pohonných hmot je významně ovlivněn jejich cenou (za období 2010 - 2014 změna o 5,06 Kč za jeden litr) a současně množstvím (za stejné období o 28,41 procent). Vzhledem k současné nízké ceně pohonných hmot a předpokladu relativně stejné úrovně prodejních cen bude třeba se zaměřit na zkvalitnění služeb poskytovaných zaměstnanci čerpací stanice a rozšíření obchodního sortimentu o doplňkový prodej pro motoristy.The diploma thesis solves an important problem with the supply of fuel in the vicinity of the competitive environment. It was found that the biggest competitors of the subject are two fuel stations in the vicinity, although smaller in the scale of trading range sale, they must be regarded as competitors. Any failure causes the transfer of customers just to them. Analysis of the survey results showed that the proportion of the sales of dry goods to total sales in the years 2010 to 2014 was 13.22 percent on average. In the assortment of dry goods there was a significant increase in sales for vehicles and a reduction in other goods. Other products consists of the following specific items: toiletries, photoes, motorway tax stickers, batteries, telephone cards and coupons and others. The sale of fuel is significantly influenced by the price (for the period 2010-2014 change of 5.06 CZK per liter) and quantity (for the same period change of 28.41 percent). Due to the current low price of fuel and the assumption of relatively same level of sale prices it will be necessary to focus on improving the quality of services provided by employees of fuel station and expanding the trade range of additional sales for motorists.
Klíčová slova:
obchodní sortiment; pohonné hmoty; suché zboží; tržba; čerpací stanice