Název:
Internetové estetické subkultury
Překlad názvu:
Internet aesthetics
Autoři:
Mihely, Valentina ; Moravcová, Hana (vedoucí práce) ; Ježková, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá trendem #aesthetics v obsahu na sociálních sítích, který představuje komplexní množinu lifestylových produktů a hodnot. Platforma TikTok, na které tento typ obsahu vznikl, využívá určité funkce, které tvarují interakce svých uživatelů, konkrétně skrze potlačování komunikace mezi jednotlivci a sebereprezentaci skrze osobní profily, a upřednostňování imitace obsahu jako formy interakce. Právě díky této funkcionalitě se vyskytly spekulace, že je aesthetic obsah přejímán jako celková identita jednotlivců v reálném světě. Toto zdání spustilo mezi uživateli sociálních sítí diskurz spojující internetové estetické subkultury s konzumerismem a postmoderními představami o současné společnosti. Práce si proto pokládá otázku, zda je popularita aesthetic obsahu výsledkem postmoderní nátury současné společnosti, nebo se jedná pouze o obsahový trend. Výsledky šetření neprokázaly, že by aesthetic obsah sloužil primárně pro formulaci identity u postmoderně smýšlejících jedinců, prokázaly ale větší míru popularity a přejímání estetických internetových subkultur do osobního života u uživatelů více souhlasících s postmoderní teorií, a u uživatelů, kteří častěji používají platformy preferující imitaci obsahu jako formu socializace. Aesthetic obsah jako takový je zároveň populární napříč...This thesis focuses on the social media trend of #aesthetics, represented by an all- encompassing collection of lifestyle products and values. TikTok - the platform where this style of content came to be, has certain functions, through which it shapes the behaviour of its users, specifically the suppression of one-on-one communication and self expression through personal profiles and preferring the replication of viral content as a form of socialisation. Because of this, it has been speculated that internet aesthetics are used as templates for identity formation in the real world. This has sparked a discourse between social media users which links internet aesthetics, consumerism and postmodern social theory. Therefore, this paper aims to find out whether the popularity of aesthetic content is a result of a postmodern nature of the current society, or it is a mere trend in social media content. The results of this research do not find that aesthetic content serves primarily as an aid for identity formation in individuals showing a postmodern mindset, they did however show that aesthetic content is more popular and more likely to be adapted into the real life by individuals showing a greater degree of postmodern thinking and users of those social media platforms which favour content imitation as a...
Klíčová slova:
Aesthetics; generace Z; postmoderna; sociální sítě; trendy; Aesthetics; generation Z; postmodern age; social media; trends