Original title:
Vývoj jazykových schopností dětí raného věku
Translated title:
Development of language skills in early-age children
Authors:
Ryjáčková, Markéta ; Korandová, Zuzana (advisor) ; Klenková, Jiřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této bakalářské práce je vývoj jazykových schopností dětí raného věku, tedy dětí do věku tří let. Hlavním cílem práce je analýza vývoje jazykových schopností dětí raného věku. Teoretická část práce obsahuje dvě kapitoly. První kapitola předkládá teoretická východiska pro problematiku vývoje jazykových schopností a představuje rozdíl mezi řečí a komunikací jako takovou. Dále jsou v první kapitole uvedeny základní pojmy nervové soustavy důležité pro funkci jazykových schopností. Je zde uvedeno šest hlavových nervů (trojklanný nerv, lícní nerv, jazykohltanový nerv, bloudivý nerv, podjazykový nerv a sluchově rovnovážný nerv). Druhá kapitola teoretické části této práce se věnuje konkrétním obdobím při vývoji jazykových schopností v raném věku dítěte. Je zde představeno již prenatální období, následně období křiku, předřečové období a poté období prvních slov. Jako další je uvedeno období porozumění řeči. Kapitola je zakončena uvedením čtyř jazykových rovin, které jsou přítomny při osvojování jazykových schopností. Empirická část práce obsahuje výzkumné šetření, které má kvalitativní charakter. Metodami výzkumného šetření je pozorování a případové studie. Hlavním cílem je analýza vývoje jazykových schopností dětí raného věku, kterou se povedlo vytvořit. Pro výzkumné šetření bylo použito šest...The topic of this bachelor's thesis is a development of language skills in early aged children, thus children up to the age of three. The main goal of this thesis is the analysis of a development of language skills in early aged children. The theoretical part of the thesis has two chapters. The first chapter presents the theoretical basis for the issue of language development, the difference between speech and communication as such and describes the production of sounds. Furthermore, there are the basic concepts of the nervous system important for the creation of speech presented in the first chapter. The six cranial nerves (trigeminal nerve, facial nerve, glossopharyngeal nerve, vagus nerve, hypoglossal nerve and vestibulocochlearis nerve) and their influence on speech and hearing production are listed here. The second chapter of the theoretical part of this work is devoted to specific periods in the development of language skills in the early years of the child. The prenatal period is presented here, followed by the screaming period, the pre-speech period and then the period of the first words. The speech comprehension period is listed next. The chapter concludes with an introduction to the four linguistic categories that are present in language acquisition. The empirical part of the work...
Keywords:
child; communication; language skills development; linguistic categories; dítě; jazykové roviny; komunikace; vývoj jazykových schopností
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189784