Název:
Měnitelná šípovitost křídel
Překlad názvu:
Variable-sweep wing
Autoři:
Janiš, Martin ; Navrátil, Jan (oponent) ; Dubnický, Lukáš (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá shrnutím technologie měnitelné šípovitosti křídel, která se užívá u nadzvukových vojenských letounů z druhé poloviny 20. století. Letouny s danou technologií jsou univerzálně užívány i v současné době. Práce obsahuje výčet všech aktivních letounů. Dále jsou popsány vlivy technologie měnitelné šípovitosti na letoun z hlediska jeho letových vlastností, zatížení konstrukce a náročnosti na údržbu. Výstupem práce je analýza konkrétního konstrukčního řešení na zvoleném typu letounu a obecné rozebrání silového zatížení centroplánu. Z tohoto zatížení konstrukce je dále řešen problém aerodynamického vyvažování. V závěru práce se ze získaných poznatků provedeno technologické hodnocení technologie. Jsou zdůrazněny její klady a zápory, ze kterých práce vyvozuje odklon od užívání technologie měnitelné šípovitosti, a zároveň dokazuje opak ve stále možném užití v současné době.
This thesis summarizes the variable-sweep wing technology used in supersonic military aircraft from the second half of the 20th century. Aircraft with this technology are universally used today. The thesis contains a list of all active aircraft. Furthermore, the~effects of the variable wing sweep technology on the aircraft in terms of its flight characteristics, structural loads and maintenance requirements are described. The output of~the thesis is an analysis of a specific design solution on a selected type of aircraft and a general discussion of wingbox force loading. From these structural loads, the aerodynamic balancing problem is further addressed. The thesis concludes with a technical evaluation of the technology from the obtained findings. Its pros and cons are highlighted, from which the thesis explains a decline in use of the technology, while proving the opposite in its still possible use today.
Klíčová slova:
centroplán; kloubové uložení křídel; Měnitelná šípovitost křídel; nadzvukový let; proměnlivá geometrie křídla; supersonic flight; variable wing geometry; Variable-sweep wing; wing pivot; wingbox
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/247621