Název:
Trénink netechnických dovedností jako prevence chyb v intenzivní péči
Překlad názvu:
Training of non-technical skills as a prevention of errors in intensive care
Autoři:
SVÁROVSKÁ, Tereza Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této práce bylo zmapovat aktuální stav tréninku netechnických dovedností včetně subjektivních pocitů a zkušeností s tímto tréninkem. Zaměřili jsme se i na možnosti nejefektivnějšího tréninku netechnických dovedností v době studia i v praxi. Trénink netechnických dovedností může sloužit ke zkvalitnění bezpečné péče o kriticky nemocné pacienty, kteří se nachází na jednotkách intenzivní péče, kde jsou často náročné, stresující a vypjaté situace. Teoretická část ukotvuje stanovené základy k porozumění pojmům jako je intenzivní péče, netechnické dovednosti či simulační výuka a jejich náležitostem. Výzkum byl realizován se studenty navazujícího studia Specializace v ošetřovatelství, Intenzivní péče. Druhý výzkumný vzorek tvořil ošetřující personál působící na jednotkách intenzivní péče. Výzkum byl realizován metodou kvalitativního šetření a při výzkumu byl použit polostrukturovaný rozhovor s ošetřujícím personálem a se studenty absolvujícími simulační výuku a dále bylo použito nezúčastněné zjevné pozorování právě při již zmíněné simulační výuce. Stanovením prvního cíle jsme zjistili, že pouze v ojedinělých případech je tento trénink realizován pro zdravotníky přímo na jejich pracovištích. Studenti trénink netechnických dovedností absolvují v rámci simulační výuky. Z dalšího výzkumného šetření jsme zjistili, že v praxi zdravotníci ojediněle, a často nevědomky alespoň základy netechnických dovedností používají. Někteří zdravotníci trénink netechnických dovedností absolvovali buďto na jiných pracovištích nebo v rámci předchozího studia a mají s tímto tréninkem většinou pozitivní zkušenosti. Studentům chybí častější výuka v simulační místnosti, a jelikož výzkum byl realizován se studenty, kteří jsou všichni již zaměstnaní, tak by tento trénink i uvítali na jejich pracovištích s jejich kolegy. Nejčastější stěžejní dovednost byla při pozorování leader ve skupině a uzavírání komunikační smyčky. Mezi nejefektivnější metody jsme výzkumným šetřením zařadili především simulační výuku. The main goal of this work was to map the current state of training in non-technical skills. Training in non-technical skills can contribute to improving the safe care of critically ill patients in intensive care units, where situations are often demanding, stressful, and tense. Maximum concentration, precise commands, and teamwork are necessary in these work-places. The theoretical part establishes the foundations for understanding concepts such as intensive care, non-technical skills, or simulation-based education and their relevance. The research was conducted with students in the Advanced Nursing Specialization in Intensive Care, who, thanks to simulation-based education, are aware of acquiring non-technical skills and practice them in specific simulated scenarios. The second research sample consisted of nursing staff working in intensive care units, who are exposed to stressful situations daily, and therefore should know and use the basics of non-technical skills to per-form their duties in order to prevent as many errors as possible, which can have fatal consequences. The objectives of the work focused on mapping the current situation in the training of non-technical skills in intensive care units and in student education. Another goal focused on the experiences and subjective feelings of healthcare professionals and students with training in non-technical skills in crisis situations within intensive care and during simulation-based education. The final goal aimed to identify methods and techniques of training in non-technical skills that are most effective for healthcare workers and students in intensive care, considering their specific needs and obstacles. The research was conducted using qualitative inquiry method, employing semi-structured interviews with nursing staff and students undergoing simulation-based education, along with non-participant overt observation during the mentioned simulation-based education.
Klíčová slova:
Chyby na jednotce intenzivní péče; intenzivní péče; netechnické dovednosti; ošetřovatelský personál; prevence; simulační výuka; studenti; Healthcare errors in intensive care; intensive care; non-technical skills; nursing staff; prevention; simulation-based education; student Citace: SVÁROVSKÁ, Tereza. Trénink netechnických dovedností jako prevence chyb v intenzivní péči. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/76199