Název:
Přístup sester k pacientům s demencí na standardních odděleních
Překlad názvu:
Nurses' approach to patients with dementia in general hospital wards
Autoři:
VAN HORIK, Nina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na přístupy sester k pacientům s demencí na standardních odděleních. Práce se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu demence, rozlišení jednotlivých druhů a stádií, rozlišení symptomů, farmakologickou a nefarmakologickou terapií. Dále se věnuje komunikaci s pacienty s demencí, postoji k nim a v neposlední řadě také problémovým chování, které se projevuje u daného onemocnění. V empirické části práce bylo cílem zjistit přístupy všeobecných sester k pacientům s demencí, faktory, které mohou ovlivnit jejich přístup, a následně přístupy sester mezi sebou porovnat. K provedení výzkumného šetření byla zvolena kvantitativní metoda pomocí nestandardizovaného dotazníku. Dotazník sloužil ke zkoumání přístupu sester k pacientům s demencí a dále sloužil ke zjištění informovanosti sester o specifických a moderních metodách používané v péči o pacienty s demencí. Odpovědi respondentů ze čtyř druhů standardních oddělení byly poté statisticky analyzovány. Z výsledků je patrné, že délka praxe ani jejich nejvýše dosažené vzdělání neovlivňuje přístup sester k pacientům s demencí, co naopak ovlivňuje jejich přístup, je druh oddělení. Dále bylo zjištěno, že využívání moderních metod nezáleží na vzdělání sester, ale opět na druhu oddělení. Výsledky šetření poukazují na rozdílné přístupy sester k pacientům s demencí a jaké faktory mohou přístup ovlivnit. Výsledky práce mohou sloužit k vytvoření semináře k informování o moderních metodách v péči o pacienty s demencí a jak by se s nimi mělo komunikovat a zacházet. This bachelor thesis focuses on the approach of nurses to patients with dementia in standard wards. The thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part contains the definition of the term dementia, distionction of individual types and stages, distinction of symptoms, pharmacologic and non-pharmacologic therapy. Furthermore, it deals with communication and attitudes towards patients with dementia and problematic behaviour stemming from the disease. In the empirical part of the thesis, the aim was to identify general nurses' approaches to patients with dementia, the factors that may influence their approach, and then compare approaches of nurses with each other. A quantative method using a non-standardised questionnaire was chosen to conduct the research. The questionnaire was used to examine the approach of nurses to patients with dementia and to their awareness of specific and modern methods used in the care of patients with dementia. The responses of respondents from four types of standard wards were then statistically analysed. The results show that neither the length of practice nor the highest educational attainment affects the approach of nurses to patients with dementia, on the contrary, what affects their approach is the type of ward. It was also found that the use of modern methods does not depend on the education of the nurses, but again on the type of ward. The results of the investigation highlight the divergent approaches of nurses to patients with dementia and what factors may influence the approach. The result of the thesis can be used to develop a seminar to inform about modern methods in the care of patients with dementia and how to communicate and treat the patients.
Klíčová slova:
Demence; komunikace; pacient; přístup; sestra; standardní oddělení; approach; communication; Dementia; nurse; patient; standard ward Citace: VAN HORIK, Nina. Přístup sester k pacientům s demencí na standardních odděleních. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/76142