Název:
Výzkum texturovaných kluzných ložisek pro automobilové motory
Překlad názvu:
Research on the textured journal bearings for engines in automotive
Autoři:
Svoboda, Martin ; Hartl, Martin (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Cílem této diplomové práce je popis vlivu textur povrchu radiálních kluzných ložisek s polymerním povlakem na tření a rozvoj poškození s využitím experimentálních testů. Byly provedeny testy opotřebení a tření reálných ložisek s různou geometrií textur a materiálem povrchu. Bylo zjištěno zhoršení opotřebení texturovaného hliníkového kluzného povrchu ložiska a neutrální nebo pozitivní účinky na opotřebení texturovaného ložiska s polymerním povlakem. Důvodem zlepšení je dobrá odolnost proti vysokým tlakům polymerního povlaku a zachování rozměrů textur během celého chodu ložiska. Testem tření bylo prokázáno zlepšení třecích vlastností texturovaných povrchů při nedostatečném množství maziva v kontaktu. Zároveň byl prokázán pozitivní vliv na tribologické vlastnosti redukcí bočního výtoku maziva.
The aim of this thesis is to describe the effect of surface textures of radial journal bearings with polymer coating on friction and damage development using experimental tests. Wear and friction tests of real bearings with different texture geometries and surface materials were performed. It was found that the wear deterioration of the textured aluminum sliding bearing surface and neutral or positive effects on the wear of the textured bearing with polymer coating. The reason for the improvement is the good resistance to high pressures of the polymer coating and the preservation of the texture dimensions throughout the bearing run. The friction test showed an improvement in the frictional properties of the textured surfaces when the amount of lubricant in contact was insufficient. At the same time, a positive effect on tribological properties was demonstrated by reducing the lateral lubricant discharge.
Klíčová slova:
Kluzné ložisko; opotřebení; polymerní povlak; texturování povrchu; tření; friction; Journal bearing; polymer coating; surface texturing; wear
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/207180