Název:
Návrh tvaru kapoty závodního vozidla na základě analýzy proudění
Překlad názvu:
Race car bonnet shape design based on flow analysis
Autoři:
Šnajdr, Petr ; Kvarda, Daniel (oponent) ; Michalec, Michal (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Bakalářská práce se zabývá snižováním aerodynamického odporu pneumobilu. Shrnuje poznání v oblasti aerodynamiky vozidel a principu CFD simulací. Podstatou práce je návrh tvaru kapoty pro závodní pneumobilu Typhoon, vyvíjeného na FSI VUT, pro co nejnižší odpor vzduchu. K pozorování a analyzování vlivu tvaru kapoty na aerodynamické vlastnosti je využíváno CFD simulací. Navržené tvarové řešení kapoty významně přispívá ke snížení aerodynamického odporu oproti stávající kapotě. Díky tomu jsou zlepšeny výkonnostní parametry vozidla od maximální rychlosti až po dojezdovou vzdálenost. Získané poznatky můžou také pomoci při dalším vývoji pneumobilů a při zlepšování nastavení výpočetního modelu popsaném v práci.
The bachelor’s thesis deals with reducing aerodynamic drag of a pneumobile. The thesis summarizes knowledge in the field of vehicle aerodynamics and the principle of CFD simulations. The essence of the work is bonnet shape design of racing pneumobile Typhoon, developed at FME BUT, for lowest possible air resistance. CFD simulations are used to observe and analyse the influence of the bonnet shape on the aerodynamics properties. The designed shape solution of the bonnet significantly contributes to the reduction of aerodynamic drag compared to the existing bonnet. Thanks to this, the vehicle’s parameters are improved from maximum speed to the range. The acquired knowledge can also help in the further development of pneumobiles and in improving the setting of the computational model described in the work.
Klíčová slova:
aerodynamika vozidel; CFD simulace; kapota; pneumobil; snižování odporu vzduchu; air resistance reduction; bonnet; car aerodynamics; CFD simulation; pneumobile
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/197160