Název:
Výpočtové modelování deformačně-napěťových stavů pneumatik
Překlad názvu:
Computational modelling of stress-strain states in tyres
Autoři:
Lavický, Ondřej ; Profant, Tomáš (oponent) ; Burša, Jiří (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi výpočtového modelování mechanického chování elastomerů a kompozitů s pryžovou matricí a jejich využití pro tvorbu výpočtového modelu pneumatiky. Byl vytvořen 2D-axisymetrický výpočtový model pneumatiky MATA-DOR 165/65 R13 ve dvou geometrický variantách. Pro výpočtové modelování je aplikována metoda konečných prvků (MKP). Model byl řešen v několika variantách lišících se použitou úrovní modelování materiálu. Nejprve byla provedena analýza vlivu vnitřního tlaku na de-formaci jednotlivých modelů. Dále byl řešen vliv zatížení pneumatiky úhlovou rychlostí sou-časně se zatížením vnitřním tlakem. Byl také ověřen vliv tloušťky běhounové vrstvy na cel-kovou deformaci pláště pneumatiky.
Work occupies computational modelling mechanical behavior elastomers and composits with rubber matrix and their utilization for compute model of tire creation. MATADOR tire 165/65 R13 Axisymetric 2D model was created in two geometric variants. For the computational modeling is applying the Finite element method (FEM). The model was in different variants distinctive grade of modeling material. At first was done inner pressure analyst impact on deformation of each of model. Then was count influence on tire load with angular velocity meanwhile with inner pressure. The impact thickness of tire protector layer on global deformation tyre casing was verified too.
Klíčová slova:
hyperelastický matriál.; kompozitní prvky pláště; metoda konečných prvků; orto-tropie; Pneumatika; výpočtové modelování; composite element tire-casing; computational modelling; finite element method (FEM); hyperelastic material.; orthotropy; Tire
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/25200