Název:
Subjektivní prožívání pobytu dětmi v Azylovém domě Strakonice
Překlad názvu:
Subjective perceptions of children's stays in Asylum home Strakonice
Autoři:
ŠMRHOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Subjektivní prožívání pobytu dětmi v Azylovém domě Strakonice. V bakalářské práci se zabývám otázkou vlivu prostředí na jedince. Konkrétně je pak bakalářská práce zaměřena na vliv prostředí na děti pobývající v azylovém domě ve Strakonicích. V teoretické části práce se věnuji definování a popisu základních pojmů a problematiky, vztahující se k tématu mé bakalářské práce. Nejprve charakterizuji službu azylových domů a blíže popisuji azylový dům ve Strakonicích. Další témata pojednávají především o úskalích a potřebách jednotlivých vývojových etap dětství a vlivu prostředí na vývoj jedince. Na začátku praktické části práce je popsán stanovený cíl práce a výzkumné otázky. Cílem práce je zjistit, jak děti žijící v azylovém domě ve Strakonicích vnímají svůj pobyt v tomto zařízení. Z tohoto cíle vychází i stanovené výzkumné otázky. Zkoumala jsem, zda se děti cítí pobytem v azylovém domě stigmatizovány, zda vnímají toto zařízení jako svůj domov a jak vnímají svůj pobyt v azylovém domě obecně. Pro zjištění odpovědí na stanovené výzkumné otázky a dosažení cíle práce jsem zvolila kvalitativní strategii výzkumu, techniku polostrukturovaných rozhovorů doplněných o pozorování. Základní cílový soubor představovaly děti žijící v azylovém domě ve Strakonicích. Konkrétně se jednalo o sedm dětí. Věkové rozpětí pro základní soubor bylo stanoveno od čtyř do patnácti let. Doplňkový soubor pak tvořili jejich rodiče. Z výsledků výzkumu vyplývá, že pobyt v azylovém domě dětští klienti subjektivně vnímají jako stigmatizující. Pokud vnímají azylový dům jako domov, je to dáno jednak dlouhodobostí pobytu a zvyknutím si na azylový dům a také dostatkem kamarádů v azylovém domě či jeho blízkém sousedství. V azylovém domě se dětem nelíbí prostředí starého neopraveného domu a poničených věcí. Naopak se jim líbí společnost dalších dětí. Stanovený cíl bakalářské práce se podařilo splnit.Title of the work: Children's experience of living in the Reception Centre Strakonice My thesis is focussed on the influence of the environment on an individual; it concentrates on the influence of the environment on children living in the Reception Centre in Strakonice in particular. Key concepts and problems relating to the theme of the thesis are defined and described in the theoretical part of the thesis. At first, the service of reception centres is characterised, than the Reception Centre in Strakonice is described. The other themes deal with obstacles and needs of single development periods during the childhood and with the influence of the environment on the development of an individual above all. At the beginning of the practical part of the thesis, the chosen goal of the thesis and research questions are described. The goal of the thesis is to find out how the stay in the Reception Centre in Strakonice is viewed by the children living in this facility. The asked research questions base on this goal. It was analysed whether the children feel stigmatised, whether they can view this facility as their home, how they view their living in the reception centre generally. To find answers to the asked questions and to achieve the goal of the thesis, the qualitative strategy of the research, the technique of half-structured dialogues combined with observing was chosen. The basic goal group was represented by the children living in the Reception Centre in Strakonice. It was a group of seven children specifically. The goal group included children of the age from four to fifteen years. The supplementary group was represented by their parents. The results of the research can show that the living in the reception centre is viewed as stigmatising by child clients subjectively. If they view the reception centre as their home, it is given with the long-term nature of their living here, with getting used to it, and with enough friends in the reception centre or its near surrounding. The children dislike the environment of the not- renovated old building and broken things in it. They like the society of other children.
Klíčová slova:
Azylový dům; Děti; Prostředí; Socializace; Subjektivní prožívání; Výchova; Children; Education; Environment; Reception Centre; Socialization; Subjective perceptions Citace: ŠMRHOVÁ, Jana. Subjektivní prožívání pobytu dětmi v Azylovém domě Strakonice. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/21498