Název:
Determinants of pro-environmental behavior among students
Autoři:
Kopecká, Lucie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This thesis deals with determinants of pro-environmental behaviour among students and graduates of Czech universities. According to many scientists from all over the world, humanity must change its behaviour towards the environment otherwise it may face catastrophic consequences of global warming. Unfriendly environmental behaviour is a significant contributor to climate change. On the basis of research on determinants of pro-environmental behaviour, it should be possible to identify which factors positively influence pro-environmental behaviour. Ultimately, it should be possible to establish methods that could encourage environmentally friendly behaviour. The primary aim of this thesis is to identify how selected determinants influence the pro-environmental behaviour of Czech university students and graduates. Based on these findings, recommendations for companies should be formulated in order to increase the pro-environmental behaviour of Czech university students and graduates. The secondary objective of this thesis is to determine whether business CSR activities influence students' job-seeking decisions and to establish recommendations for companies. This thesis first explains the theoretical background of pro-environmental behaviour and its determinants. The findings from this section are then applied in the practical part of this thesis, which involves the evaluation of a questionnaire survey with 232 valid respondents. The aim of this thesis was achieved by examining self-determination theory and social interaction theory concerning pro-environmental behaviour. Recommendations for businesses were developed to increase pro-environmental behaviour of students and graduates. Finally, areas and activities of corporate social responsibility were found, which influence the decision-making of the research subjects in their choice of employer. These results provide the basis for establishing recommendations for companies to increase their attractiveness in the labour market.Diplomová práce se zabývá determinanty pro-environmentálního chování studentů a absolventů českých vysokých škol. Podle mnoha vědců z celého světa musí lidstvo změnit své chování ve vztahu k životnímu prostředí, protože jinak může čelit katastrofálním následkům globálního oteplování. Ke změně klimatu značnou měrou přispívá právě nešetrné chování lidí k přírodě. Na základě výzku-mu determinantů pro-environmentálního chování by mělo být možné zjistit, jaké faktory pozitivně ovlivňují chování prospěšné pro životní prostředí. V konečném důsledku pak stanovit metody, které by mohly šetrné chování k přírodě podpořit. Primárním cílem diplomové práce je zjistit, jak vybrané determinanty ovlivňují pro-enviromentální chování studentů a absolventů českých vysokých škol. Na základě těchto zjištění pak vytvořit doporučení pro firmy, s cílem zvýšit pro-environmentální chování studentů a absolventů českých vysokých škol. Sekundárním cílem této práce je zjistit, zda podnikatelské aktivity v oblasti společenské odpovědnosti firem ovlivňují rozhodování studentů při výběru zaměstnání a stanovit doporučení pro firmy. V této práci jsou nejprve objasněna teoretická východiska věnující se pro-environmentálnímu chování a jeho determinantům. Poznatky z této části jsou následně uplatněny v praktické části práce, která zahrnuje vyhodnocení dotazníkového šetření s 232 validními respondenty. Cíl práce byl naplněn pomocí ověření sebedeterminační teorie a teorie sociálních interakcí ve vztahu k pro-environmentálnímu chování. Byla formulována doporučení pro firmy, která mají za cíl zvýšit pro-environmentální chování studentů a absolventů. V neposlední řadě bylo zjištěno, které oblasti a aktivity společenské odpovědnosti firem ovlivňují rozhodování zkoumaných subjektů při výběru zaměstnání. Tyto výsledky poskytly základ pro stanovení doporučení pro firmy, tak aby mohly zvýšit svou atraktivitu na trhu práce.
Klíčová slova:
atraktivita zaměstnavatele; corporate social responsibility (CSR); employer attractiveness; pro-environmental behaviour; pro-environmentální chování; sebedeterminace; self-determination; social interactions; sociální interakce; společenská odpovědnost firem