Original title:
Postavení spotřebitele v oblasti distribuce pojištění v době digitální
Translated title:
The position of the consumer in the field of insurance distribution in the digital age
Authors:
Ryza, Tomáš ; Večeř, Miroslava (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Postavení spotřebitele v oblasti distribuce pojištění v době digitální: Platná regulace ČR ve světle základních pravidel kapitálových trhů Abstrakt Tato práce se zabývá postavením spotřebitele v oblasti distribuce pojištění v digitální době. Hlavní výzkumnou otázkou této práce je postavení spotřebitele při distribuci pojištění. Konkrétně práce popisuje, co vše spotřebitelovo postavení ovlivňuje a jestli je toto postavení adekvátní distribuci pojištění v digitálním světě. Pandemie transformaci do digitálního prostředí nenastartovala, ale pouze urychlila. Jednotlivé pojišťovny se snažily přes digitální prostředí prodávat již před ní. A to se ne vždy povedlo úplně "čistě". V minulosti tato pochybení samozřejmě byla spojena i s běžným "face to face" prodejním procesem. Jelikož v minulosti byla největší pochybení spojena s investičním životním pojištěním, snaží se tato práce jako vedlejší otázku zodpovědět, jak si vede spotřebitel ve srovnání s regulací podnikání na kapitálových trzích. Struktura práce je členěna do čtyř hlavních kapitol, které jsou řazeny logicky od obecného pojetí spotřebitele po nejvíce exponovanou oblast životního prostředí. První kapitola úvodem popisuje pojem spotřebitele a koncepce upravující jeho postavení na finančním trhu. Druhá kapitola se zaměřuje na obecné vymezení pojmu...The position of the consumer in the field of insurance distribution in the digital age: Valid regulation of the Czech Republic in the light of the basic rules of capital markets Abstract This work deals with the position of the consumer in the field of insurance distribution in the digital age. The main research question is the position of the consumer in insurance distribution. Specifically, the work describes what influences the consumer's position and whether this position is adequate for insurance distribution in the digital world. The pandemic did not initiate the transformation into the digital environment, but only accelerated it. Individual insurance companies have been trying to sell through digital channels even before the pandemic. However, this was not always successful. In the past, these shortcomings were naturally associated with the traditional "face-to-face" sales process. As the largest shortcomings in the past were associated with investment life insurance, this work also attempts to answer the secondary question of how the consumer fares compared to the regulation of business in capital markets. The structure of the work is divided into four main chapters, which are logically arranged from the general concept of the consumer to the most exposed area of the environment. The first chapter,...
Keywords:
consumer position; financial markets; Insurance distribution; Distribuce pojištění; finanční trh; postavení spotřebitele
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/188582