Název:
Xenologie: Socialita na cizí planetě
Překlad názvu:
Xenologies: Sociality on an Alien Planet
Autoři:
Bohal, Vít ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Horáková, Jana (oponent) ; Malečková, Dita (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] (ENG): The dissertation explores the use of the morpheme 'xeno' in anglophone theory and literature, and aims to formulate a comparative xenology which would address its contemporary meaning and significations. The term 'Xenology' has existed since the 1950s, largely denoting a speculative science researching alien life, and Part I provides a historically reflexive analysis of the xenologies of the second half of the twentieth century, culminating with a critical analysis of the project Xenologies: Immigrant Instruments by avant-garde artist Krzysztof Wodiczko. Part II then moves to formulate a comparative xenology drawing on contemporary projects which have notably utilized the xeno and its relation to the alien, uncanny or other. A central feature of the discourse is the xeno's collusion with the social sphere - where some theorists use it as an index towards a sublime transhumanism, others develop its original social resonances; this dissonance is addressed throughout the work. As a meta-narrative on the xeno today, comparative xenology is constructed around three modes - the figural, the procedural and inhuman - which are discussed in relation to three contemporary xenoprojects - xenofeminism, xeno-architecture and xenoplanetarity, respectively. Part III then features a glossary of the most...(CZ): Disertace zkoumá užití morfému "xeno" v anglofonní filozofii a literatuře, a pokouší se formulovat komparativní xenologii - vědu, která by řešila jeho současné významy. Termín "xenologie" existuje již od 50. let minulého století, kdy označoval spekulativní vědu zkoumající mimozemský život; 1. část disertace tedy poskytuje reflexivní analýzu xenologií druhé poloviny 20. stol., které kulminují projektem Xenologies: Immigrant Instruments avantgardního umělce polského původu Krzysztofa Wodiczka. 2. část se pak snaží formulovat komparativní xenologii, která čerpá ze současných projektů a textů, které morfém "xeno" používají či vysvětlují ve vztahu k cizímu či Druhému. Zásadní aspekt tohoto diskurzu je jeho vztah ke společenské rovině - zatímco někteří teoretikové a teoretičky chápou význam xena v transcendentním a transhumánním smyslu, jiní ho zkoumají a používají v jeho původních společenských významech, a tento rozpor je v rámci práce přímo řešen. Jako meta-narativ na současné xeno je komparativní xenologie vystavena okolo třech pilířů - figurálním, procedurálním a mimolidským - které jsou zkoumány ve vztahu ke třem současným xeno-projektům - xenofeminismu, xeno-architektuře, a xenoplanetaritě. 3. část pak obsahuje glosář nejzajímavějších příkladů použití morfému "xeno" v současných taxonomiích,...
Klíčová slova:
xeno|xenos|xenia|teorie umění|pohostinnost|migrace|odcizení|feminismus|architektura|planetarita|figuralita|proceduralita|mimolidské|posthumanismus|transhumanismus|filozofie technologií|sci-fi; xeno|xenos|xenia|art-theory|hospitality|migration|alienation|feminism|architecture|planetarity|figurality|procedurality|inhuman|posthumanism|transhumanism|philosophy of technology|science fiction