Název:
Didaktické využití invazních dřevin ve výuce na základních školách
Překlad názvu:
Didactic Usage of Invasive Species of Trees in Education at Lower Secondary Schools
Autoři:
Vavřina, Jan ; Chocholoušková, Zdenka (vedoucí práce) ; Hrouda, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na problematiku invazních dřevin ve výuce na 2. stupni základních škol. Hlavním cílem této práce byla rešerše učebnic přírodopisu na druhém stupni základních škol s důrazem na invazní druhy dřevin. Jako další cíl si autor v práci stanovil zjistit, za využití vhodně sestaveného pretestu, vstupní úroveň znalostí před samotnou výukou tohoto tématu. Následně po absolvování výuky ověřit získané znalosti a porovnat je s těmi vstupními za pomoci stejně sestaveného posttestu. Dalším cílem práce bylo seznámit žáky, prostřednictvím vhodně zvolených vyučovacích metod a forem s tématem invazních dřevin, které rostou v blízkosti jejich bydliště. Žák se seznámí se základními znaky, invazním chováním, mapováním a následnou likvidací vybraného invazního druhu dřeviny. V této práci byla využita metoda dotazování, kdy žáci prostřednictvím pretestů a postestů odpovídají na otázky, jež reflektují informace, které jsou obsaženy v některých učebnicích přírodopisu pro 2. stupeň základních škol. Výsledky ve výzkumné části byly zpracovány do tabulek a údaje v nich zaznamenané byly pro přehlednost zpracovány grafickým způsobem. Výsledky této práce naznačují, že se téma invazních dřevin v některých učebnicích přírodopisu vyskytovalo pouze okrajově. Pokud se téma v učebnici vyskytuje, je ve většině...The diploma thesis focuses on the problem with invasive species of trees in teaching at the 2nd grade of primary schools. The main goal of this work is the research of natural at the second level of elementary schools with an emphasis on invasive tree species. As another goal, the author set himself to find out, using a suitably prepared pretest, the entry level of knowledge before the actual teaching of this topic. After completing the course, verify the acquired knowledge and compare it with the initial knowledge using the same posttest. Another goal of the work is to acquaint students, through appropriately chosen teaching methods and forms, with the topic of invasive trees that grow near their place of living. The student will become familiar with the basic features, invasive behavior, mapping and subsequent disposal of the selected invasive tree species. In this work, the questioning method is used, where the students, through pretests and posttests, answer questions that reflect the information contained in some textbooks of biology for the 2nd grade of elementary schools. The results in the research part were processed into tables and the data recorded in them were processed graphically for clarity. The results of this work indicate that the topic of invasive woody species occurs only...
Klíčová slova:
invazní chování; Invazní dřevina; přírodopis; učebnice; žáci; invasive behavior; Invasive tree species; natural history; pupils; textbooks