Název:
Psychologické aspekty prevence patologických vztahů, agresivního chování a šikany v dětských skupinách
Překlad názvu:
Psychological aspects of preventing pathological relationships, aggressive behavior and bullying among children's groups
Autoři:
Nebáznivá, Barbora ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Uholyeva, Xenie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou prevence patologických vztahů, agresivního chování a šikany v dětských skupinách. Cílem této práce je teoreticky obsáhnout téma prevence s důrazem na její psychologické aspekty. Práce je rozdělena na dva celky; část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou vymezeny pojmy, s nimiž autorka v textu pracuje, jsou zde shrnuty a popsány rizikové faktory spojené se vznikem patologických vztahů, agresivního chování a šikany a dopad těchto patologických jevů na jeho protagonisty. Největší část je pak věnována možnostem a metodám prevence a faktorům, které ji ovlivňují. Prevence je rozdělena podle prostředí na prevenci v rodině, ve škole a v zájmových aktivitách dětí. V závěrečné kapitole teoretické části práce se autorka zaměřila na vybrané specifické programy primární prevence, které jsou popsány, analyzovány a je zhodnocena jejich efektivita. Empirickou část bakalářské práce tvoří návrh výzkumu, který je zaměřen na zkoumání souvislosti mezi efektivitou vybraných preventivních programů a postoji, které k tomuto programu a k násilí a šikaně obecně zaujímají a vyjadřují učitelé. Klíčová slova: Šikana, patologické vztahy, agresivní chování, prevence sociálně patologických jevů, dětiThis thesis focuses on prevention of pathological relationships, aggressive behaviour and bullying among children's groups. The aim of this thesis is to map the theoretical phenomena related to prevention of this pathology. The thesis consists of two key areas- theoretical and empirical. The theoretical part defines the concepts used by the author within the text, summarizes and describes in the risk factors associated with the development of pathological relationships, aggressive behaviour and bullying and also describes the impact of these pathologies on its protagonists. The largest part is devoted to the possibilities and methods of prevention and the factors that affect it. Prevention is divided according to the environment (prevention in the family, at school and in leisure activities of children). In the final chapter of the theoretical part, the author focuses on selected specific primary prevention programs, which are described, analyzed and assessed for their effectiveness. The empirical part of the thesis consists of a research proposal, which is aimed at examining the relation between efficiency of selected prevention programs and the attitudes towards these programs and violence and bullying in general that are taken and expressed by teachers. Keywords: Bullying, peer victimization,...
Klíčová slova:
agresivní chování; děti; patologické vztahy; prevence sociálně patologických jevů; Šikana; aggressive behaviour; Bullying; children; pathological relationships; peer victimization; prevention of socio-pathological phenomena