Název:
Standardizace evaluačního nástroje pro ověřování standardu základního vzdělávání v oboru tělesné výchovy
Překlad názvu:
Standardization of evaluative instrument for verify basic education standard in the branch Physical education
Autoři:
Havel, Rostislav ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) ; Řepka, Emil (oponent) ; Hřivnová, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Standardizace evaluačního nástroje pro ověřování standardu základního vzdělávání v oboru tělesné výchovy Autor: PhDr. Rostislav Havel Disertační práce se zabývá vědomostní oblastí u standardů vzdělávacího oboru Tělesná výchova. Hlavním cílem bylo vytvoření didaktického testu pro ověřování vědomostní složky u žáků 9. ročníku základní školy. Prvním krokem bylo vytvoření položkové databanky 75 testových úloh. Následně byl uskutečněn předvýzkum (N=669) a pilotní studie (N=168), které byly zaměřené především na odhad reliability, validity a položkovou analýzu úloh. Finální (standardizační) verze testu byla administrována u 3 271 žáků 9. ročníků základních škol a obsahuje 28 úloh typu multiple-choice s jednou správnou odpovědí a třemi distraktory. Pro analýzu testových položek byla využita metoda teorie odpovědi na položku (IRT), a to tříparametrový model s hodnotami diskriminačního parametru, obtížnosti a parametru pseudo- uhádnutelnosti. Pro posouzení dimenzionality testu byla zvolena explorativní a konfirmační faktorová analýza v rámci pilotáží a finální verze. Na základě odborného posouzení došlo k vyhodnocení obsahové validity. K odhadu reliability ve smyslu vnitřní konzistence byl využit výpočet Cronbachova koeficientu alfa a hodnoty McDonaldova omega. Graficky jsou prezentovány...Title of the work: Standardization of the evaluation tool for verifying the standard of basic education in the field of physical education Author: PhDr. Rostislav Havel The dissertation deals with the knowledge area of the standards of the educational field Physical Education. The main goal was to create a didactic test for verifying the knowledge component of 9th grade elementary school students. The first step was the creation of an item database of 75 test tasks. Subsequently, pre-research (N=669) and pilot study (N=168) were carried out, which were mainly focused on the estimation of reliability, validity and item analysis of tasks. The final (standardization) version of the test was administered to 3 271 9th-grade elementary school students and contains 28 multiple-choice tasks with one correct answer and three distractors. The item response theory (IRT) method was used to analyze the test items, namely a three- parameter model with the values of the discrimination parameter, difficulty and pseudo- guessability parameter. To assess the dimensionality of the test, exploratory and confirmatory factor analysis was chosen as a part of the pilot tests and the final version. Based on expert assessment, content validity was evaluated. Cronbach's alpha coefficient and McDonald's omega value were used...
Klíčová slova:
9. ročník; hodnocení; IRT; multiple-choice test; vědomosti; 9th grade; assessment; IRT; knowledge; multiple-choice test