Název:
Stopy italské renesance v díle Trpaslík Pära Lagerkvista
Překlad názvu:
Traces of the Italian Renaissance in Pär Lagerkvist's Dvärgen
Autoři:
Mrva, Jan ; Stahr, Radka (vedoucí práce) ; Humpál, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná bakalářská práce se zabývá románem Trpaslík švédského spisovatele Pära Lagerkvista. Román vydaný v roce 1944 se řadí mezi významná díla tzv. mobilizační literatury, která reflektuje politicko-sociální situaci Evropy v období 2. světové války. Lagerkvist do Trpaslíka nicméně zakomponoval mnohé odkazy na renesanční Itálii, na které se v této práci soustředíme. V první části je nastíněna autorova tvorba, a především motiv konfliktu dobra a zla, který je pro Lagerkvista napříč celou jeho tvorbou stěžejní. Následně v práci představujeme definici renesance na základě poznatků Jacoba Burckhardta a Václava Černého, které jsou využity při analýze renesančních odkazu v literárním prostoru, čase a také v případě vybraných románových postav. Cílem práce je ukázat, že román Trpaslík lze číst z několika perspektiv: na jedné straně představuje příspěvek k mobilizační literatuře, na straně druhé můžeme na dílo nahlížet jako na historický román plný faktografických údajů odkazujících právě na renesanční Itálii. Klíčová slova Pär Lagerkvist, Trpaslík, renesance, mobilizační literatura, švédská literaturaThe present bachelor thesis deals with the novel The Dwarf by the Swedish writer Pär Lagerkvist. The novel, published in 1944, is one of the important works of the so-called mobilization literature, which reflects the political and social situation in Europe during World War II. However, Lagerkvist incorporated many references to Renaissance Italy in The Dwarf, which are the focus of this thesis. The first section outlines the author's work and, in particular, the motif of the conflict between good and evil that is central to Lagerkvist throughout his work. Subsequently, the thesis presents a definition of the Renaissance based on the insights of Jacob Burckhardt and Václav Černý, which are used to analyse Renaissance references in literary space and time, as well as in the case of selected characters. The aim of the thesis is to show that the novel The Dwarf can be read from several perspectives: on the one hand, it represents a contribution to mobilization literature; on the other hand, the work can be seen as a historical novel full of factual data referring specifically to Renaissance Italy. Keywords Pär Lagerkvist, Dwarf, Renaissance, beredskapslitteratur, Swedish Literature
Klíčová slova:
Pär Lagerkvist|Trpaslík|renesance|beredskapslitteratur|švédská literatura; Pär Lagerkvist|Dwarf|Renaissance|beredskapslitteratur|Swedish Literature