Original title:
S houslemi na cestě za tvořivostí
Translated title:
The Path of Creativity with the Violin
Authors:
Mišáková, Veronika ; Kubátová, Gabriela (advisor) ; Hurníková, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce přibližuje téma hudební tvořivosti a možnost jejího rozvoje. Komentuje situaci českých houslových škol s ohledem na rozvíjení tvořivosti. Uvádí příklady instruktivní literatury jiných hudebních nástrojů, které mohou sloužit jako příklad a inspirace pro rozvoj hudební tvořivosti. V praktické části představuje jedenáct tvořilistů, které mají podporovat tvořivost v houslistech v době začátku i v průběhu jejich studia hry na housle. Praktická část obsahuje i tvořikartičky, což je univerzální pomůcka pro práci s hudebním výrazem. KLÍČOVÁ SLOVA tvořivost, výuka hry na housle, rozvoj tvořivosti, tvořilisty, tvořikartičkyThis diploma thesis focuses on musical creativity and some possible ways to develop and cultivate it. It comments on Czech violin teaching materials from the point of view of developing creativity. It gives examples of instructional materials for learning other musical instruments which could be an inspiration for fostering musical creativity. In the practical part, it presents eleven creative worksheets (tvořilisty) designed to cultivate creativity in violinists during the early stages of violin learning and throughout their violin studies. The practical section also includes creative cards (tvořikartičky), which are a versatile tool for working with musical expression. KEYWORDS Creativity, violin teaching, development of creativity, creative worksheets (tvořilisty), creative cards (tvořikartičky)
Keywords:
creative cards (tvořikartičky); creative worksheets (tvořilisty); Creativity; development of creativity; violin teaching; rozvoj tvořivosti; tvořikartičky; tvořilisty; tvořivost; výuka hry na housle
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184910