Název:
Sexismus a objektivizace žen v českých a slovenských rapových videoklipech
Překlad názvu:
Sexism and objectification of women in Czech and Slovak rap video clips
Autoři:
Mazánek, Aleš ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Hroch, Miloš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá postojem rapperů, rapperek a producentů rapových videoklipů k problematice sexismu a objektivizaci žen v českých a slovenských rapových videoklipech. Cílem této práce bude zjistit, zda je tato problematika tvůrci rapu a rapových videoklipů vnímána a následně popsat, jakým způsobem jsou ženy v rapových videoklipech vyobrazovány. Pro splnění cílů bylo využito polostrukturovaných rozhovorů. Teoretická část práce se zabývá historií a odlišnými přístupy v oblasti výzkumu subkultur, jsou popsaný hlavní proudy a významní představitelé. Další část práce se věnuje historii a vývoji hip-hopové subkultury a jsou definovány klíčové pojmy. Práce se také věnuje odlišnému vývoji hip-hopové subkultury v USA a v Evropě a jsou popsány hlavní rozdíly. Dále se práce zabývá historií rapu v USA, Česku a na Slovensku. Další část této práce pojednává o genderu a hip-hopu, sexismu a objektivizaci žen a nastiňuje problematické zobrazení žen v rapových videoklipech.This bachelor's thesis examines the attitudes of rappers, female rappers, and rap video producers towards the issues of sexism and objectification of women in Czech and Slovak rap music videos. The aim of this thesis is to determine whether these issues are perceived by rap artists and video producers and subsequently describe how women are portrayed in rap music videos. To achieve these goals, semi-structured interviews were conducted. The theoretical part of the thesis delves into the history and different approaches in researching subcultures, describing the main currents and significant representatives. It also explores the history and evolution of the hip-hop subculture, defining key concepts. The work also addresses the divergent development of the hip-hop subculture in the USA and Europe, highlighting the main differences. Furthermore, the thesis examines the history of rap in the USA, the Czech Republic, and Slovakia. Another section of this thesis discusses gender and hip-hop, sexism, and the objectification of women, outlining problematic portrayals of women in rap music videos.
Klíčová slova:
Hip-hop; objektivizace; rap; sexismus; subkultura hip-hopu; Hip-hop; hip-hop subculture; objectification; rap; sexism