Název:
Pedagogika M. Montessori ve výuce francouzštiny v České republice
Překlad názvu:
The pedagogy of Maria Montessori in the teaching of French as a foreign language in the Czech Republic
Autoři:
Polášková, Adina ; Suková Vychopňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Klinka, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
fre
Abstrakt: [eng][cze] This bachelor's thesis approaches the life of Maria Montessori, her pedagogy, and more specifically the teaching of French as a foreign language in Montessori schools. It consists of two parts. The theoretical part of the bachelor's thesis introduces the reader to the basic terminology in the field of alternative pedagogy, what were the impulses and reasons for the emergence of alternative pedagogy as such and describes the development of alternative pedagogy in the Czech Republic and France. Then it focuses on the life and personality of Maria Montessori and her pedagogy, in particular her principles and methods. The thesis also describes the concept of teaching at Montessori schools, including the role of the teacher in education and the specific features of Montessori pedagogy at second grade of elementary school. The theoretical part concludes with a chapter that introduces the reader to Maria Montessori's legacy and how her pedagogy is widespread. It includes a mapping of Montessori school facilities in the three largest cities of the Czech Republic. The practical part consists of a case study of two Montessori primary schools. These are the Montessori Primary School in Kladno and the Montessori Five Star Primary School in Brno. The aim of the practical part is to discover what form the...Tato bakalářská práce se zabývá životem Marie Montessori, její pedagogikou, a především výukou francouzštiny jakožto druhého cizího jazyka na Montessori školách v České republice. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část seznamuje čtenáře se základní terminologií v oblasti alternativní pedagogiky, jaké byly impulzy a důvody pro vznik alternativní pedagogiky jako takové a popisuje vývoj alternativního vzdělávání v České republice a ve Francii. Dále se zaměřuje na život a osobnost Marie Montessori a její pedagogiku, zejména na její principy a metody. Práce také popisuje pojetí pedagogiky v Montessori školách, včetně role učitele ve vzdělávání a specifik Montessori pedagogiky na základních školách druhého stupně. Teoretickou část uzavírá kapitola, která seznamuje čtenáře s odkazem Marie Montessori a tím, jak je její pedagogika rozšířená. Zahrnuje tak zmapování školních zařízení Montessori ve třech největších městech České publiky. Praktická část se skládá z případové studie dvou Montessori základních škol. Jedná se o ŽŠ Montessori v Kladně a o ŽŠ Montessori Five Star v Brně. Cílem praktické části je zjistit, jakou podobu má výuka francouzského cizího jazyka v Montessori školách, jak se liší od výuky v tradičních školách, jaké principy Montessori pedagogiky jsou ve výuce uplatňovány a...
Klíčová slova:
alternativní pedagogika; cizí jazyk; Francouzský jazyk; Montessori; výuka; alternative pedagogy; foreign language; French language; Montessori; teaching