Název:
Expoze reklamy na alkohol u žáků druhého stupně základních škol v Praze
Překlad názvu:
Exposure to alcohol advertising among second grade primary school students in Prague
Autoři:
Baraník, Petr ; Barták, Miroslav (vedoucí práce) ; Petruželka, Benjamin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Východiska: V období dospívání se u jedince vytváří vlastní životní styl, dochází k sebeuvědomění a formování identity člověka. Děti v tomto období často experimentují, negují rady a názory dospělých. Reklama na alkohol formuje pozitivní vztah k alkoholu napříč věkovými skupinami. Jedinci v období dospívání hledají nová přátelství, dobrou náladu, vyhledávají únik od stresu, úzkosti a povinností. Právě reklama na alkohol nabízí návod a doporučení k užívání alkoholu. Reklama na alkohol neupozorňuje na negativní důsledky užívání alkoholu a rizika vzniku závislosti. Cíle: Popsat a analyzovat souvislost mezi vlivem reklamy na alkohol, názorem a zkušeností žáků druhého stupně základní škol na užívání alkoholu. Zhodnotit vystavení reklamě na alkohol u žáků druhého stupně základních škol v Praze. Zjistit, jaký vliv má reklama na alkohol na názory a chování žáků. Analyzovat povědomí žáků o rizicích spojených s konzumací alkoholu. Metody: Bakalářská práce má charakter kvalitativního výzkumu, výzkumným nástrojem je průřezové dotazníkové šetření. V období května a června 2023 bylo osloveno 35 základních škol na území hlavního města Prahy, z toho 9 základních škol bylo ochotno se zúčastnit. Výběrovým souborem bylo celkem 158 žáků a žákyň z osmých a devátých ročníků. Z toho výběrovým souborem 145 odevzdaných...Background: During adolescence, individuals develop their own lifestyle, experience self- awareness, and shape their identity. Children in this period often experiment, reject advice, and disregard the opinions of adults. Alcohol advertising shapes a positive relationship with alcohol across age groups. Adolescents seek new friendships, good mood, and an escape from stress, anxiety, and obligations. Alcohol advertising specifically offers guidance and recommendations for alcohol consumption. Alcohol advertising fails to highlight the negative consequences of alcohol use and the risks of addiction. Aim: Describe and analyse the relationship between the influence of alcohol advertising, and the views and experiences of primary two pupils on alcohol use. To evaluate the exposure to alcohol advertising among second grade primary school students in Prague. To investigate the impact of alcohol advertising on pupils' attitudes and behaviour. To analyse pupils' awareness of the risks associated with alcohol consumption. Methods: The bachelor's thesis has the character of quantitative research, the research tool is a cross-sectional questionnaire survey. Between May and June 2023, 35 elementary schools in the capital city of Prague were approached, of which 9 elementary schools were willing to participate....
Klíčová slova:
alkohol; druhý stupeň ZŠ; reklama; žáci; advertisement; alcohol; second grade of primary school; students