Název:
Skrytá reklama na sociálních sítích
Překlad názvu:
Covert advertising on social media
Autoři:
Sýkorová, Kristýna ; Hejlová, Denisa (vedoucí práce) ; Houdek, Petr (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této bakalářské práce je představení skryté reklamy na sociálních sítích, možnostech jejího šíření napříč platformami a vymezení jejího právního rámce. První část bakalářské práce se bude týkat představení reklamy, převážně té digitální, a následně jejích jednotlivých druhů, které se vyskytují na sociálních sítích na kanálech influencerů. Reklama, zejména ta skrytá, bude vydefinována z pohledu vnitrostátního práva a práva Evropské unie. Influencerství bude dále představeno na základě jeho povahy a obsahu, ale taktéž na základě povinností influencerů, které vznikají při šíření sponzorovaného obsahu. V druhé části se budu věnovat analýze povědomí o skryté reklamě z pohledu uživatelů sociálních sítí. Zkoumána bude jak jejich teoretická znalost reklamy a spoluprací, tak i jejich schopnost tuto reklamu prakticky posoudit a zejména pak to, jestli by se o sponzorovaný příspěvek mohlo jednat. Na závěr budu porovnávat aktuální právní úpravu s výsledky analýzy a představím možnosti úpravy této oblasti z pohledu její efektivnosti, kvality a potřebnosti.The aim of this bachelor thesis is to present hidden advertising on social media, its possibilities of dissemination across platforms and its definition in czech legal framework. The first part of the bachelor thesis will consist of the introduction of advertising overall (but mainly digital advertising) and the different types of advertising presented on social media shared through influencers' channels. Advertising, especially the covert form, will be defined in terms of national and European Union law. Influencing will be further presented on the basis of its nature and content, but also on the basis of the obligations of influencers that arise in the dissemination of sponsored content. In the second part, I am going to analyse the awareness of hidden advertising from the perspective of social network users. It will examine their theoretical knowledge of advertising and collaborations, as well as their ability to recognize such advertising in practice. Finally, I will reflect on the current legislation and compare it with the results of the analysis and present the possibilities of regulating this area in terms of its importance, relevance and need.
Klíčová slova:
influencer marketing; influenceři; neoznačená reklama; placená spolupráce; propagace; Skrytá reklama; sociální sítě; Covert advertising; hidden advertising; influencer marketing; influencers; paid propagation; propagation; social media