Název:
Terénní výuka botaniky
Překlad názvu:
Botany Field Trips
Autoři:
Brabcová, Eliška ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Kroufek, Roman (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rešeršní bakalářská práce se věnuje problematice terénní výuky botaniky. Na základě dostupné mezinárodní i české literatury poukazuje na současnou změnu postoje akademické i laické veřejnosti k botanice a s tím související vzdělávací konsekvence. Představuje také dichotomii v pojetí terénní výuky - tradičně český pohled kopírující pravidla pro organizování exkurze a skandinávský model uteskole. Zpochybňuje benefit klasického členění exkurze na přípravnou, realizační a hodnotící část v souvislosti se snahou o pravidelnost a koncepčnost terénní výuky. V rámci samotné realizace terénní výuky botaniky pojednává o vybraných aspektech přírodovědných vycházek, návštěv botanických či školních zahrad. Hodnotu výuky botaniky v terénu opírá o pozitivní výsledky sledování dosažení kognitivních i afektivních vzdělávacích cílů. Zdůrazňuje také její význam ve vztahu pedagoga a skupiny žáků. Zároveň na terénní výuku botaniky nahlíží kriticky skrze obecné i individuální překážky její realizace. V kontextu současného světa se zaměřuje na implementaci digitálních technologií do terénní výuky botaniky. Závěr práce podává shrnutí dané problematiky a otevírá možnosti souvisejícího výzkumu. Jedná se především o studium efektivity dlouhodobé terénní výuky či rozvíjení schopností její realizace u budoucích učitelů....This bachelor thesis is devoted to the problem of field education in botany. Based on the available international and Czech literature, the thesis points out the current change in the attitude of the academic and lay public towards botany and the related educational implications. It also presents the dichotomy in the concept of field education - the traditional Czech approach of organizing field trips and the Scandinavian model of uteskole. Furthermore, the thesis questions the benefit of the conventional division of the field trip into stages - preparation, realisation and evaluation - in the context of striving for a more regular and conceptual field education. Within the actual implementation of field education in botany, it discusses selected aspects of nature walks, visits to botanical or school gardens. It bases the value of field-based botany education on the positive results of monitoring the achievement of cognitive and affective learning goals. It also emphasizes its importance in the relationship between the teacher and the group of students. At the same time, the thesis takes a critical look at field-based botany education through the general and individual barriers to its realization. In the context of the contemporary world, it focuses on the implementation of digital technologies in...
Klíčová slova:
biologie; botanika; střední škola; terénní výuka; biology; botany; field trip; grammar school