Název:
Využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základní škole speciální
Překlad názvu:
The Use of an Applied Behavior Analytic approach in the Education of Students with Autism Spectrum Disorders in a Special Education Primary School
Autoři:
Prokopová, Zuzana ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Franiok, Petr (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem disertační práce je problematika využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy (dále ABA) při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základních školách speciálních. V teoretické části jsou vymezeny poruchy autistického spektra (dále PAS) v kontextu současných poznatků, jejich ukotvení v klasifikačních systémech, symptomatika PAS, jejich diagnostika a screening a praxe založená na důkazech (evidence-based practice) v přístupu k jedincům s PAS. Dále se teoretická část zabývá aplikovanou behaviorální analýzou jako vědním oborem a jejím využitím ve vzdělávání žáků s PAS. V neposlední řadě předkládá poznatky z oblasti zařazení žáků s PAS do vzdělávacího procesu u nás i v zahraničí a představuje model pensylvánských podpůrných tříd, který nabízí jednu z možností realizace jejich vzdělávání za pomoci přístupu vycházejícího z ABA. Výzkumná část disertační práce se dělí do tří výzkumných šetření, z nichž všechny mají jedno společné téma, a to vzdělávání žáků s PAS v základní škole speciální (dále ZŠS) za užití aplikované behaviorální analýzy. V prvním výzkumném šetření je na základě dat získaných z dotazníkového šetření prezentován popis současného stavu využití aplikované behaviorální analýzy ve vzdělávání žáků s PAS v ZŠS v České republice. Druhé výzkumné šetření...The subject of this dissertation is on the use of an applied behavior analysis (hereinafter referred to as ABA) based approach in the education of pupils diagnosed with autism spectrum disorders in a special education primary school. In the theoretical part, autism spectrum disorder (hereinafter referred to as ASD) is defined within the context of current knowledge, its anchoring in classification systems, symptoms, screening and diagnostic methods, and supported evidence-based practices as it relates to treatments available to individuals with ASD. Furthermore, the theoretical part deals with ABA as a scientific field and its use in the education of pupils with ASD. Last but not least, findings are presented on the inclusion of pupils with ASD in the educational process both here and abroad and introduces the Pennsylvania support class model as one of the possibilities of implementing education with the assistance of an ABA based approach. The research part of the dissertation is divided into three research studies, all of which have one common theme; the education of pupils with ASD in a special education primary school using ABA. In the first research study, a description on the current status on the usage of ABA in the Czech Republic as it relates to the education of pupils with ASD in primary...
Klíčová slova:
aplikovaná behaviorální analýza (ABA); pensylvánské podpůrné třídy; poruchy autistického spektra (PAS); verbální chování; základní škola speciální (ZŠS); applied behavior analysis (ABA); autism spectrum disorder (ASD); Pennsylvania special education classes; special education primary school; verbal behavior