Název:
Dvě dramaturgické linie české hry na malé scéně Divadla na Vinohradech
Překlad názvu:
Two dramaturgical lines of Czech play on the small stage of the theater "Divadlo na Vinohradech"
Autoři:
Tomanová, Kateřina ; Smrčka, Jiří (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá dvěma dramaturgickými liniemi české hry na malé scéně Divadla na Vinohradech. Jejím cílem je na vzorku jedenácti her uvedených za působení nynějšího uměleckého vedení divadla (tj. od divadelní sezóny 2012/2013) ověřit, zda a popřípadě jakým způsobem se proměnil text současného dramatu od dramatického textu 60. až 80. let minulého století. První část práce se zaměřuje na teoretickou charakteristiku dramat typických pro obě tato sledovaná období a na vývoj dramaturgie vinohradského divadla ve vztahu k české dramatice. Druhá část práce staví na analýze a závěrečné komparaci dramatických textů. Jedná se o dramata Motýl na anténě (1963) Václava Havla, Piknik (1964) Ladislava Smočka, Kočka na kolejích (1965) Josefa Topola, Hodinový hoteliér (1969) Pavla Landovského, Audience (1975) Václava Havla, Pěnkava s Loutnou (1978) Antonína Přidala, Zvěstování aneb Bedřichu, jsi anděl (1986) Milana Uhdeho, Nikdy (2003) Lenky Lagronové, Ulity (2011) Magdaleny Frydrych Gregorové, Na kamenném, kamenném poli (Job) (2011) Terezy Verecké a Za dveřmi (2017) Barbory Hančilové. KLÍČOVÁ SLOVA Divadlo na Vinohradech, dramaturgie, současné české drama, modelové drama, absurdní drama.This thesis deals with two dramaturgical lines of Czech play on the small stage of the theater "Divadlo na Vinohradech". It aims to verify whether or not and, if so, how has the text of contemporary drama changed in comparison to the dramatic text of the period from the 1960s to the 1980s. The thesis does so on a sample of eleven plays put on under the current artistic management of the theatre (i.e. since the theatre season 2012/2013). The first part of the thesis focuses on the theoretical characterization of dramas typical for both of these observed periods and on the development of dramaturgy of the theater in relation to Czech drama. The second part of the thesis contains the analyses and the final comparison of dramatic texts. The dramas analysed in this thesis are Motýl na anténě (1963) by Václav Havel, Piknik (1964) by Ladislav Smoček, Kočka na kolejích (1965) by Josef Topol, Hodinový hoteliér (1969) by Pavel Landovský, Audience (1975) by Václav Havel, Pěnkava s Loutnou (1978) by Antonín Přidal, Zvěstování aneb Bedřichu, jsi anděl (1986) by Milan Uhde, Nikdy (2003) by Lenka Lagronová, Ulity (2011) by Magdalena Frydrych Gregorová, Na kamenném, kamenném poli (Job) (2011) by Tereza Verecká, and Za dveřmi (2017) by Barbora Hančilová. KEYWORDS Divadlo na Vinohradech, Dramaturgy, Contemporary...
Klíčová slova:
absurdní drama; Divadlo na Vinohradech; dramaturgie; modelové drama; současné české drama; Contemporary Czech drama; Divadlo na Vinohradech; Dramaturgy; Model drama; Theatre of the Absurd