Název:
Přínos osobní asistence z pohledu uživatelů
Překlad názvu:
Benefit of Personal Assistance from the Perspective of Users
Autoři:
SLÁČÍKOVÁ, Olga Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na přínos osobní asistence z pohledu uživatelů. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký je přínos osobní asistence jako terénní sociální služby z pohledu uživatelů organizace PROSAZ, z.ú. (dále jen jako "PROSAZ") v Praze. Bakalářská práce je rozdělena teoretickou a praktickou část. Teoretická část se skládá se čtyř základních kapitol. První je zaměřena na legislativní vymezení osobní asistence, její typy, co vlastně osobní asistence obnáší, předpoklady pro vykonávání práce osobního asistenta, kdo je to uživatel (klient) sociálních služeb. Ve druhé kapitole je popsána Maslowova pyramida potřeb, třetí kapitola je věnována seniorům, vymezení stáří a stárnutí, dělení stáří, biologickým, psychickým, sociálním aspektům, demografickým aspektům stáří a stárnutí a jsou zde popsány specifika komunikace se seniory a specifika komunikace se seniory s diagnostikovanou demencí. V závěru třetí kapitoly jsou popsány potřeby seniorů. Čtvrtá kapitola se týká osob se zdravotním postižením. V této kapitole jsou popsány specifika jednotlivých druhů postižení - porucha intelektového vývoje, sluchové, zrakové, tělesné - a specifika komunikace s klienty s jednotlivými typy postižení. Poslední kapitola teoretické části uzavírá základní vymezení potřeb osob se zdravotním postižením. Hlavním cílem této práce bylo zjistit přínos osobní asistence z pohledu uživatelů. Dílčím cílem bylo zjistit spokojenost s poskytovanými službami. Kromě přínosu osobní asistence z pohledu uživatelů a spokojenosti s poskytovanými službami, práce zkoumá i oblasti, se kterými uživatelé spokojeni nejsou a jaký je jejich vztah k asistentům, kteří ke klientům dochází. V závěru rozhovoru mohli klienti říct svůj názor na osobní asistenci jako takovou, případně se vyjádřit k jejímu přínosu pro společnost. K realizaci výzkumné části byl zvolen kvalitativní typ výzkumu, probíhal metodou dotazování a za pomoci techniky polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly se svolením klientů nahrávány, přepsány do písemné podoby a zakódovány otevřeným kódováním. Cílovou skupinou byli senioři a osoby se zdravotním postižením, kteří zároveň tvoří cílovou skupinu organizace PROSAZ. Z výzkumu vyplynulo, že pro klienty spočívá přínos osobní asistence zejména v možnosti žít ve svém domácím prostředí a jistot pomoci s činnostmi, na které již nestačí, ženy navíc byly rády za možnost si s někým popovídat. Výzkum ukázal, že klienti jsou s úrovní poskytovaných služeb spokojeni, naopak měli výhrady k problémovému koordinátorovi a telefonickým kontrolám asistentů. Vztahy s asistenty se lišily podle pohlaví: muži měli s asistenty neutrální až přátelský vztah, asistenty vnímali jako pomoc zvenčí a ženy navíc vnímaly asistenty jako svá vnoučata a jejich vztah byl tedy do jisté míry ochranitelský. Klienti vnímali službu jako potřebnou, ale z pohledu veřejnosti i politiků nedoceněnou, a tedy i finančně podhodnocenou.The bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part consists of four basic areas. The first is focused on the legislative definition of personal assistance, its types, what personal assistance actually entails, prerequisites for performing the work of a personal assistant, who is a user (client) of social services. In the second heading Maslow's pyramid of needs is described, the third heading is devoted to the elderly, the definition of old age and ageing, the division of old age, biological, psychological, social aspects, demographic aspects of old age and ageing and the specifics of communication with the elderly and the specifics of communication with the elderly with diagnosed dementia are described. The third strand concludes with a description of the needs of the elderly. The fourth strand concerns persons with disabilities. This section describes the specifics of each type of disability - intellectual disability, hearing impairment, visual impairment, physical impairment - and the specifics of communicating with clients with each type of disability. The last section of the theoretical part concludes with a basic definition of the needs of people with disabilities. The main aim of this thesis was to find out what the users of personal assistance see as the greatest benefit. A sub-objective was to determine satisfaction with the services provided. In addition to the actual benefits of the service and satisfaction with the services provided, the thesis also assesses the areas that users are not satisfied with and what their relationship is with the assistants who attend the clients. At the end of the interview, clients were able to give their opinion on personal assistance as such, or comment on its contribution to society. To carry out the research part, a qualitative type of research was chosen, it was carried out by the method of questioning and using the technique of semi-structured interview. The interviews were recorded with the permission of the clients, transcribed into written from and open coded. The target group were the clients of PROSAZ in Prague. The research showed that for each client, personal assistance, or its benefits, means something a little different, and the approach of men and women to this service also differed. Clients particularly valued the opportunity to live in their own home environment and the security of help with activities they were no longer able to do. In the case of men, the filling and the benefit were merged. In addition, women were glad for the opportunity to talk to someone. The research also showed that clients were satisfied with the level of service provided, but had reservations about the problem coordinator and telephone checks by assistants. Relationships with the assistants varied by gender: men had a neutral to friendly relationship with the assistants, they perceived the assistants as outside help and women additionally perceived the assistants as their grandchildren and thus their relationship was somewhat protective. Clients perceived the service as necessary, but undervalued by the public and politicians, and therefore undervalued financially.
Klíčová slova:
osobní asistence; přínos; terénní sociální služba; uživatel; benefit; field social service; personal assistance; user Citace: SLÁČÍKOVÁ, Olga. Přínos osobní asistence z pohledu uživatelů. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/68809