Název:
Some trees flourish, others die?": příležitosti a problémy vzniku videoherního kánonu.
Překlad názvu:
"Some trees flourish, others die?": Opportunities and Problems of the Video game Canon
Autoři:
BRIXÍ, Václav Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se pokusí vstoupit do aktuálních diskuzí, spjatých s vnímáním videoher jako umění. Autor práce se zaměří především na problematiku vzniku videoherního kánonu, a bude sledovat vývoj tohoto zábavního průmyslu směrem k čím dál silnější institucionalizaci recepce a hodnocení videoher. Tento vývoj bude zkoumat jednak v kontextu odborném, pozornost bude věnována například vzniku univerzitních pracovišť a odborných monografií o historii videoher. Současně se autor zaměří i na neakademické strategie vytváření hodnot, například na fungování každoročních The Game Awards, nebo na snahu o ustálení normativního žánrového systému tvorby a hodnocení videoher z řad herních vývojářů, žurnalistů i rodící se kritiky. Metodologicky bude práce vycházet z teorie kánonu jiných uměních, se zvláštním zřetelem k vývoji filmového kánonu jako příkladu ustálení nového umění a jeho institucionalizace během 20. století.The paper attempts to enter current discussions related to the perception of video games as art. The thesis will focus primarily on the emergence of the video game canon, and will trace the evolution of this entertainment industry towards an increasingly institutionalised reception and evaluation of video games. This development will be examined both in academic context, with attention paid, for example, to the emergence of university departments and scholarly monographs on the history of video games. At the same time, the author will focus on non-academic strategies of value creation, such as the operation of the The Game Awards event, or the efforts to establish a normative genre-based system of video game creation and evaluation by game developers, journalists, and emerging critics. Methodologically, the thesis will draw on the theory of the canon of other arts, with particular attention to the development of the film canon as an example of the establishment of a new art and its institutionalization during the 20th century.
Klíčová slova:
ergodicita; hra; interaktivita; kategorie; konzole; kánon; ludologie; narativ; PC; videohra; žánr; canon; category; ergodicity; gaming console; genre; interactivity; ludology; narrative; PC; videogame Citace: BRIXÍ, Václav. Some trees flourish, others die?": příležitosti a problémy vzniku videoherního kánonu.. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/66842