Název:
Vliv časnosti samostatné bipedální lokomoce na další psychomotorický vývoj u dětí mladšího školního věku
Překlad názvu:
The effect of early independent bipedal locomotion on further psychomotor development children younger school age
Autoři:
Kavenová, Markéta ; Bartlová, Petra (vedoucí práce) ; Žiaková, Elena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá zhodnocením vlivu časnosti samostatné bipedální lokomoce a ostatních vývojových milníků v prvním roce života dítěte na pohybové schopnosti dětí v mladším školním věku. Nulová hypotéza zní takto: Časná bipedální lokomoce a obecně časný raný vývoj dítěte má pozitivní vliv na pozdější psychomotorické schopnosti dětí v mladším školním věku. Alternativní hypotéza zní takto: Časná bipedální lokomoce a obecně časný raný vývoj dítěte nemá žádný nebo má negativní vliv na pozdější psychomotorické schopnosti dětí v mladším školním věku. Metodika: Sběr dat byl proveden nejprve dotazníkovým šetřením, kdy rodiče dětí vybraných do studie vyplnili dotazník ohledně časnosti vývojových milníků svých dětí. Poté byl proveden test motorických dovedností dětí. Děti byly testovány pomocí testů TGMD, Bruininks - Oseretskyho test a pomocí hodnocení kvality poloh a pohybů vycházejících z psychomotorického vývoje. Výsledky: Výsledky ukázaly, že časnost vývoje a samostatné bipedální lokomoce nemá vliv na pohybové schopnosti dětí v mladším školním věku. Díky tomu je možné zaměřit se na další aspekty vývoje jako je například kvalita vývojových milníků a dále pokračovat ve zkoumání korelace mezi aspekty raného vývoje na pohybové schopnosti dětí v mladším školním věku. Závěr: Časnost samostatné...This bachelor's thesis focused on the influence of the timing of independent bipedal locomotion and other developmental milestones in the first year of a child's life on the movement abilities of children at younger school age. The null hypothesis states as follows: Early bipedal locomotion and in general the early development of a child has a positive effect on the later psychomotor abilities of children at younger school age. An alternative hypothesis is formulated as follows: Early bipedal locomotion and in general the early development of the child has no or a negative effect on the later psychomotor skills of children at younger school age. Methods: Data collection was first carried out through a questionnaire survey. The parents of the children, selected for the study, filled out a questionnaire regarding the timing of their children's developmental milestones. Then was performed a test of the children's motor skills. The children were tested using the TGMD tests, the Bruininks-Oseretsky test and using the assessment of the quality of positions and movements based on psychomotor development. Results: The results showed, that the timing of development and independent bipedal locomotion does not affect the motor skills of children at younger school age. Thanks to this finding, it is possible to...