Název:
Efektivita mentoringového programu pro zvýšení vztahových kompetencí u osob ve věku 12-26 let
Překlad názvu:
Effectiveness of a mentoring programme to increase the relational competence in 12-26 years-old
Autoři:
Chovancová, Zuzana ; Urban, Kamila (vedoucí práce) ; Pešout, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Formální mládežnický mentoring je forma práce s mladými lidmi, která se v současné době v sociálním systému využívá stále častěji. Důkazy potvrzující efektivitu mentoringu jsou však stále nedostačující, zahraniční studie si často vzájemně odporují. Neexistuje shoda v tom, na které oblasti má u mentees mentoring pozitivní dopad, ani které faktory jsou pro vytvoření důvěrného a bezpečného mentorského vztahu důležité. Diplomová práce si tedy klade za cíl nejprve podat obsáhlý přehled teoretických základů, na kterých mládežnický mentoring stojí, z jakých vývojových teorií čerpá, které faktory ovlivňují jeho efektivitu a ve kterých oblastech tedy můžeme pozorovat pozitivní posuny u mentees. Empirická část práce představuje výzkum provedený ve vrstevnickém mentoringovém programu Ve dvou se to lépe táhne organizace Lata - programy pro mládež a rodinu, z. ú.. Cílem výzkumu bylo zjistit efektivitu tohoto programu na zkoumané vztahové kompetence 17 mentees, kterými byly zvoleny komunikace, vztah k druhému a vztah k sobě. Signifikantní efekt mentoringu na dané kompetence potvrzen nebyl, stejně tak jako nebyl potvrzen vliv pravidelných schůzek ani předpokládaný negativní vliv předčasného ukončení. I přesto bylo u většiny analýz dosaženo velké odhadované velikosti účinku, ze které ale kvůli malé velikosti...Formal youth mentoring is a form of work with young people that is increasingly being used as prevention in the social system. However, the evidence confirming the effectiveness of mentoring is still insufficient, and foreign studies often contradict each other. There is no consensus on which areas mentoring has a positive impact on mentees, nor on which factors are important for creating a trusting and secure mentoring relationship. Therefore, the thesis aims to first offer a comprehensive overview of the theoretical background on which youth mentoring is based, what developmental theories it draws from, which factors influence its effectiveness, and in which areas we can therefore observe positive changes in mentees. The empirical part of the thesis presents research conducted in a peer mentoring program Ve dvou se to lépe táhne by the organization Lata - programy pro mládež a rodinu, z. ú.. The aim of the research was to determine the effectiveness of this program on the examined relational competencies of 17 mentees. The competencies were communication, relationship with the other and relationship with oneself. A significant effect of mentoring on the competencies was not confirmed, nor was the effect of regular meetings or the expected negative effect of early termination. Even so, most of the...
Klíčová slova:
mentoring|mládežnický mentoring|vztahové kompetence|efektivita; Mentoring|Youth Mentoring|Relational Competences|Effectiveness